هفت چهره نامزد هنر انقلاب معرفی شدند

نشست خبری «هفته هنر انقلاب اسلامی با حضور فاضل نظری معاون هنری حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش هفت راه، نشست خبری «هفته هنر انقلاب اسلامی با حضور فاضل نظری معاون هنری حوزه هنری برگزار شد.
بر اساس این گزارش، در ابتدای این نشست فاضل نظری با اشاره به به انتخاب چهره سال هنر انقلاب در این مراسم گفت: ما با ۵۹ نفر از خبرگان حوزه هنر و فرهنگ انقلاب شامل مدیران فرهنگی، هنرمندان و کارشناسان یک جامعه خبرگانی شکل داده و چهره‌های سال هنر انقلاب را در قالب فهرستی قرار داده‌ایم. هر یک از این خبرگان این قابلیت را داشته‌اند که با دلایل خود اسامی را هم به این فهرست اضافه کنند.
او با اشاره به ملاک های انتخاب چهره سال هنر انقلاب گفت: ملاک ما برای این انتخاب نه سال تولید که سال عرضه این آثار که بوده است و تمام آثار باید در سال ۱۳۹۵اجرا، اکران عموم و یا انتشار یافته باشند. افرادی که فعالیت شاخص هنری برای انقلاب اسلامی در سال ۹۵ انجام داده‌اند نیز به این فهرست اضافه شده‌اند که در نهایت به یک جمع هفت نفره رسیدیم که از میان آنها پنج نفر به عنوان کاندیدای چهره سال انقلاب و یک نفر نیز به عنوان برگزیده معرفی خواهد شد.

فاضل نظری گفت:براین اساس در فهرست اولیه نامزدهای چهره سال هنر انقلاب در سال ۹۵ نام محمدرضا بایرامی نویسنده رمان «لم یزرع»، ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان فیلم «بادیگارد»، حسن روح‌الامین به خاطر مجموعه آثار عاشورایی و انقلابی، سید مسعود شجاعی طباطبایی دبیر جشنواره کاریکاتور هولوکاست، بهناز ضرابی‌زاده نویسنده کتاب «گلستان یازدهم» و محمدحسین مهدویان کارگردان فیلم «ایستاده در غبار» و حمید حسام نویسنده کتاب «وقتی مهتاب گم شد» قرار دارد.

نظری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه‌های هفته هنر انقلاب اسلامی در سراسر کشور گفت: غبارروبی گلزار شهدای انقلاب در تمامی استان‌ها، رونمایی از آثار منتشر شده در حوزه‌های هنری، اجرای نمایش‌های خیابانی و صحنه‌ای، پخش برنامه‌های تلویزیونی ویژه و برگزاری هفته فیلم مستند همچنین اکران آثار سینمایی بلند و کوتاه که حوزه هنری در تولید آنها مشارکت داشته است در دستور کار ما قرار دارد.
او ادامه داد: اجرای ویژه آثار منتخب جشنواره بچه‌های مسجد که ۱۵ سال از برگزاری آخرین دوره آن می‌گذرد، برگزاری مراسم تجلیل از هنرمندان حوزه گفتمان انقلاب از جمله درگذشتگان این حوزه از جمله شهید مرتضی آوینی، مرحوم سعید کشن فلاح، حمید سبزواری و احمد عزیزی در جوار حرم رضوی نیز از برنامه‌های این هفته خواهد بود.
معاون هنری حوزه هنری در ادامه از رونمایی کتاب «همیشه استاد» و برگزاری نشست بررسی طنز ایران بعد از انقلاب اسلامی توسط دفتر طنز حوزه انقلاب اسلامی، پخش هفت مستند با عنوان پرتره از هفت هنرمند فقید انقلاب، اکران رایگان شش اثر سینمایی منتخب جشنواره فیلم فجر سال گذشته، افتتاح نخستین پردیس سینمایی اصفهان و بازگشایی یکی از سالن های سینمای در دست بازسازی بهمن با ظرفیت ۶۰۰ نفر، اجرای نمایش رایگان در تالار ماه حوزه هنری، برگزاری نمایشگاه گرافیک، حجم و برگزاری نمایشگاه عکس با موضوع انقلاب اسلامی، شهدای مدافع حرم در شهر حلب و خرمشهر، اجرای کنسرت پژوهشی و رونمایی از ۲۶ عنوان کتاب شعر از شاعران استان‌ها با عنوان کتاب های نقره ای در ایام هفته هنر انقلاب اسلامی خبر داد.
به گفته نظری پس از رونمایی ۲۶ عنوان کتاب نقره ای اشعار برگزیده هر کتاب انتخاب خواهد شد و در نهایت کتاب طلایی منتشر خواهد شد.

در ادامه نشست منیژه آرمین دبیر نهمین دوره جشنواره داستان انقلاب ‌به تشریح برنامه‌های این دوره از جشنواره پرداخت و گفت:داستان انقلاب پدیده‌ای نیست که در سال ۵۶ یا ۵۷ شکل گرفته باشد بلکه ریشه‌های عمیقی در گذشته‌های دور کشور دارد. در سال‌های اخیر متوجه این مساله شده‌ایم که محدود کردن داستان انقلاب به یک برهه خاص بسیاری از شخصیت‌ها را در این جریان کلیشه‌ای کرده بود در حالی که طیف وسیعی از سوژه‌ها را می‌توان در آن در نظر داشت.

وی ادامه داد: داستان انقلاب امروز از شعارزدگی سابق خود گذشته و پوسته قبلی اش را شکافته است، می‌توانیم آن را به یک موجود تازه تولد یافته تشبیه کنیم، موجودی که در درون خود هویت انسان را در برهه‌های زمانی و پدیده‌های تاریخی روایت و تاثیر فرهنگی جهانی پیدا کرده است.
این نویسنده و هنرمند نقاش و سفالگر ادامه داد: در واقع نویسندگان نسل جدید انقلاب تکانی به داستان‌های انقلاب داده‌اند و داستان‌ها از فضای شعارزدگی آن دوران فاصله پیدا کرده‌ است. البته من از شعارزدگی در آن دوران دفاع می‌کنم زیرا این شعارزدگی در دوران خود اصالت داشت و شور و حرارتی در جامعه راه‌انداخته بود که مردم و هنرمندان را دگرگون کرد و بسیاری از هنرمندان بعد از انقلاب از مردم برای نوشتن داستان‌های خود الهام گرفتند.
آرمین افزود: بعد از گذشت ۴۰ سال هنر و ادبیات در ایران متحول شده‌ است و اکنون هنر انقلاب و داستان‌نویسی جنبه تحلیلی دارد و به ریشه‌ها و پیامدها توجه دارد و از کلیشه دوری گزیده است. در واقع میان ساختار و محتوا تعادل ایجاد شده که از اهمیت فراوانی برخوردار است.
او در ادامه درباره آثار رسیده به دبیرخانه‌ جشنواره‌ داستان انقلاب گفت: به طور کلی ۴۴۹ اثر به دبیرخانه رسیده و تعداد شرکت‌کنندگان ۲۴۲ بوده است. در بخش داستان کوتاه نوجوان ۶۵ اثر و در بخش رمان نوجوان ۲۹ اثر داشته‌ایم. در بخش داستان کوتاه بزرگسال ۲۷۶ اثر و رمان بزرگسالان ۷۹ اثر به دبیرخانه رسیده است که بعد از بررسی‌های اولیه در بخش داستان کوتاه نوجوانان ۱۱ اثر، در بخش رمان نوجوانان ۹ اثر، در بخش داستان کوتاه بزرگسالان ۵۶ اثر و در بخش رمان بزرگسالان ۲۰ اثر باقی مانده‌اند. تعداد شرکت‌کنندگان به تفکیک جنسیت به این شرح است: ۱۱۵ نفر زن و ۱۲۷ نفر مرد. بیشترین شرکت‌کنندگان از استان تهران و کمترین از استان ایلام بوده‌اند.
دبیر علمی نهمین جشنواره داستان انقلاب با بیان این‌که آثار خوبی به لحاظ کمی و کیفی در بخش بزرگسالان به دبیرخانه رسیده است گفت: متاسفانه در بخش نوجوانان اثر درخشانی نداشته‌ایم و این مسئله جای بحث دارد زیرا بخش کودک و نوجوان از اهمیت بسیاری برخوردار است و حساسیت زیادی دارد و کار بیشتری در این حوزه می‌طلبد زیرا آینده کشور در دستان نوجوانان است که باید جدی گرفته شوند.
آرمین تاکید کرد: در بررسی آثار جناحی عمل نشده و داوران بیشتر به مسئله انطباق ساختار و محتوا توجه داشته‌اند.
مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره داستان انقلاب بیستم فروردین ماه در تالار سوره حوزه هنری برگزار می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا