دعوای طنز رسمی و غیررسمی را تمام کنیم!

باید یک بار برای همیشه این دعوای طنز رسمی و غیررسمی را خاتمه دهیم. اصلاً قرار نیست طنز غیررسمی که در فضای مجازی منتشر می‌شود، جای طنز رسمی را که در رسانه‌های رسمی منتشر می‌شود بگیرد.
هشتمین جشنواره طنز و رسانه «طنز پهلو»، یادمان کیومرث صابری فومنی (گل آقا) قرار است با موضوعاتی از جمله انتخابات، یک بام و دو هوای حمایت غرب از مردم غزه، بسته شدن پنجره جمعیتی در آینده نزدیک و پیر شدن ایران توهمات اپوزوسیون جمهوری اسلامی ایران، ورزش به ویژه فوتبال، گرانی خودرو، مصائب اینترنت، گرانی خانه و کرایه خانه، آفت‌های فضای مجازی (اعتیاد به گوشی، فودبلاگرها، بلاگرهای بی‌سواد، فیک‌نیوزها و…)، جهان‌گردی ایرانی‌ها و ایران گردی جهانیان، صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی، بروکراسی اداری و آزاد برگزار شود.محسن فراهانی، طنزنویس و سردبیر سایت دفتر طنز در آستانه برگزاری اختتامیه هشتمین دوره از جشنواره طنز و رسانه، در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری فارس قرار داده به نکاتی در خصوص طنز رسمی و غیررسمی اشاره داشته است.متن این یادداشت را در ادامه می‌خوانید:باید یک بار برای همیشه این دعوای طنز رسمی و غیررسمی را خاتمه دهیم. اصلاً قرار نیست طنز غیررسمی که در فضای مجازی منتشر می‌شود جای طنز رسمی را که در رسانه‌های رسمی منتشر می‌شود بگیرد. در کل تعریف این دو با هم تفاوت دارند. هدف‌شان فرق دارد. فضای انتشارشان یکی نیست.طنز رسمی طنزی است که بیشتر هدفش انتقاد و اصلاح است و قرار نیست خیلی بخنداند. فقط نقد خود را با اندکی شوخ‌طبعی آمیخته می‌کند. ولی طنز غیررسمی که در واقع می‌توان نام آن را با توجه به قالب‌های انتشار، کمدی، فکاهه و… گذاشت، هدفش خنداندن است و انصافاً هم در این مقوله به درجه‌ی مطلوبی از مهارت رسیده است.

تفاوتی که میان طنز و کمدی وجود دارد

هرچند گاهی طنز غیررسمی در قامت یک منتقد بر‌می‌آید و حرف‌های اصلاح‌گرانه مهمی را در قالب طنز و کمدی با مخاطب خود به اشتراک می‌گذارد، اما در کل هدفش سرگرمی و خنداندن و ایجاد فضای مفرح است. در واقع تعریف جنس هر محتوایی که تولید می‌شود وابسته به هدف آن است.اگر هدف از تولید یک اثر، نقد و اصلاح نباشد نمی‌توان آن را طنز تعریف کرد و احتمالاً آن اثر در خانواده کمدی قرار می‌گیرد. پس قرار نیست با دیدن یک کلیپ کمدی در فضای مجازی تاسف بخوریم و بگوییم که تن فلان استاد طنزنویسی در گور لرزید. نه واقعاً! کارکرد و اثرگذاری آنها با هم تفاوت دارند و نباید یکی را بی‌فایده و نامطلوب عنوان کرد. طنز فضای مجازی را هم باید به رسمیت شناخت چرا که در سپهر رسانه‌ای امروز کشور تاثیرگذار ظاهر شده است.شاید در بسیاری از موارد به هجو، هزل و محتوای نامناسب نزدیک شده ولی خیلی از فعالان حرفه‌ای این حوزه، محتوای خود را پالایش می‌کنند و در دام کمدی‌های سخیف نمی‌افتند. اتفاقا مخاطب هم تا حدودی زیادی آگاه شده است و به دنبال طنز سالم‌تر می‌رود. پس بیایید یک بار برای همیشه این دعوای طنز رسمی و طنز غیررسمی را کنار بگذاریم و اجازه بدهیم طنز فضای مجازی هم به رسمیت شناخته شود تا راه برای آموزش، نقد و تولید آثار سالم فراهم شود.آیین پایانی هشتمین جشنواره طنز و رسانه «طنز پهلو»، اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در استان گیلان، شهر فومن (زادگاه گل‌آقا) برگزار خواهد شد.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا