جدیدترین موضع مدیران ارشاد در ارتباط با «ارادتمند؛ نازنین، بهاره و تینا»/ ایل‌بیگی: فیلم کاهانی کلاً قابل نمایش نیست!

به گزارش هفت راه، حبیب ایل بیگی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی درباره گلایه برخی از تهیه‌کنندگان و کارگردانان در رابطه با کمبود سالن برای اکران فیلمهای ‌سینمایی، سریال شهرزاد و  اکران فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» توضیحاتی را بیان کرد.

در ادامه بخش دوم این گفت‌و گوی را مشاهده می‌کنید:

تسنیم:آقای ایل بیگی با توجه به قوانین ابلاغی تبلیغ در شبکه‌های ماهواره‌ای اگر تیزر یک فیلم در میانه راه اکران از شبکه‌های ماهواره‌ای به نمایش درآید، آیا آن فیلم از روی پرده سینما به پایین کشیده می‌شود؟ بسیاری از سینماگران هم معتقد هستند که درخواستی برای پخش تیزر فیلمهایشان از شبکه‌های معاند ماهواره‌ای نمی‌دهند؟

ایل‌بیگی: این موضوع تبدیل به ماجرایی شده است که در آن هیچکس خود را مقصر نمی‌داند، البته آقای قاضی می‌گویند که ما اشراف اطلاعاتی داریم و عوامل وابسته‌ به این شبکه‌های ماهواره‌ای را شناسایی کردیم؛ سازمان سینمایی نیز درباره این موضوع خواهان برخورد جدی است، برای آنکه این موضوع به صلاح سینمای ایران نیست. مراجع قضایی می‌گویند که اطلاعاتی دارند که این اتفاق می‌افتد و درخواستهایی از جانب برخی از فیلمسازان انجام می‌شود. در بد خواهی شبکه‌های ماهواره‌ای معاند همین بس که به گونه‌ای رفتار می‌کنند که نشان دهند با هنرمندان و مردم ایران همراه هستند، به نظرم این رفتارشان یک نوع شوخی است. من فکر می‌کنم که صداوسیما باید یک بازنگری در چگونه تبلیغ کردن سینما ملی ما داشته باشد تا این دخواستهای پخش تیزر به سمت شبکه‌های ماهواره‌ای معاند را پیدا نکند. قبل از انقلاب سینماهای کشور 15 دقیقه پیش پرده پخش می‌کردند که در حال حاضر با یک اصطلاح خارجی آن را می‌شناسیم به نام آنونس. یک فیلم سینمایی تنها 20 تا 25 ثانیه مجال تبلیغ در تلویزیون دارد در حالی که این پیش پرده‌ها بیش از 3 دقیقه هستند و آنقدر هم مهیج تهیه می‌شود که بینندگان ناخودآگاه به سمت آن فیلمها سوق می‌یابند. خاطرم هست که عده‌ای از مردم به در آن زمان زودتر به سالنهای سینما می‌آمدند تا لذت تماشا این پیش پرده‌ها را از دست ندهند. متاسفانه تبلیغاتی که در حال حاضر در تلویزیون ما پخش می‌شود انگیزه‌ای ایجاد نمی‌کند تا مخاطب به سمت دید آن فیلم سوق یابد.

امیدواریم که تلویزیون در شیوه تبلیغ فیلمها کمی تجدید نظر کند تا مخاطبان بیشتری در سالهای سینما حضور یابند. تلویزیون می‌تواند بسیاری از زمانهای خالی خود را با پرداخت به مقوله سینما کامل کند، می‌تواند به پشت صحنه فیلمهای سینمایی برود و درباره مراحل ساخت فیلمها برنامه ضبط کند. در حال حاضر  در حق بسیاری از فیلمها ظلم می‌شود، شما نگاهی به فیلم سینمایی «ناسور» بیندازید، این فیلم چند دقیقه در تلویزیون مجال تبلیغ پیدا می‌کند و در نهایت هم که تیزرش هم که پخش می‌شود آنقدر جذاب نیست که مخاطبان را به سالنهای سینما بکشاند، ولی می‌تواند با پخش تیزرهای بهتر این روند را تغییر دهد.

در رابطه با برخوردها با فیلمهایی که از شبکه‌های ماهواره‌ای به پخش شود، قاضی این پرونده معتقد است که فیلم در هر زمانی از اکران هم که باشد، فیلم از پرده سینما پایین می‌آید.

تسنیم:بازیگرانی که از شبکه‌های ماهواره‌ای درخواست بازگشت به ایران را داده‌اند در چه شرایطی به سر می‌برند و پس از ورود به کشور چه برخوردی با آنها می‌شود؟

ایل‌بیگی: در حال حاضر این بازیگران در حال بازگشت هستند، اما بخاطر اینکه تخلف انجام داده‌اند باید بعد از ورود به کشور به پروندشان رسیدگی شود. تعداد بسیاری از این هنرمندانی که از کشور خارج شدند، تلویزیونی بوده‌ و در هیچ اثر سینمایی‌ای بازی نکرده‌اند.

باید همه کمک کنند  بودجه‌های صرف تولید آثار مناسب سینمایی و تلویزیونی شود تا هنرمندان بخاطر اوضاع بد مالی به سمت شبکه‌های معاند نروند. ایران وطن این هنرمندان است و می‌توانند برگردند کمااین که بسیاری از آنها برگشته‌اند و ابراز پشینمانی کرده‌اند، هر چند روز یکبار نامه‌هایی به دست ما می‌رسد که هنرمندان بیشتر درخواست بازگشت به کشور را دارند. این هنرمندان پس از گذراندن دوران محرومیت خود می‌توانند بار دیگر به کار خود برگردند، بالاخره رأفت اسلامی همه را در برمی‌گیرد.

تسنیم: آقای ایل‌بیگی مشکلات فیلم رستاخیز به کجا رسید؟

ایل‌بیگی: اکران نشدن فیلم رستاخیز غصه من است، فکر می‌کنیم که این فیلم یکی از افتخارات سینمای ایران است، من این افتخار را داشتم که امسال و سال گذشته با آقای درویش، سال گذشته در بغداد و امسال در نجف، این فیلم را برای  غیر ایرانیان، غیرشیعیان و مدیران رسانه‌ای و … دیدم. واکنشهایی که ما درباره این فیلم دیدم به ما می‌گویند که در حال حاضر ما داریم فرصتها را از دست می‌دهیم.«رستاخیر» بسیار می‌تواند برای تشیع برای مسلمانان و سینمای ایران باعث سربلندی و افتخار شود. غصه من این است که رستاخیز به این مشکل خورده است و مجال نمایش پیدا نمی‌کند. هر موقع به یادش می‌افتم بغضم می‌گیرد، چون حس می‌کنم می‌شود با یک تدبیر درست و برخورد مناسب با عوامل این فیلم که زحمتهای بسیاری کشیده‌اند، برخورد کرد.

مشکل این فیلم در حال حاضر نظر برخی از مراجع تقلید است و این موضوع بود که باعث شد این فیلم از روی پرده سیما به پایین کشیده شود. سازمان سینمایی خسارتهایی را متحمل شد که در نهایت این موضوع منتج به نشان ندادن چهره حضرت عباس(ع) شد؛ اما من به شخصه معتقدم فیلم رستاخیز باید به همان شکل و نسخه اورجینال به نمایش در بیاید. مراحل پیگیری این فیلم بسیار پیچیده شده است، ما صحبتهایی با دفاتر مراجع داشته‌ایم و در حال حاضر پیگیر این فیلم است. خوشبختانه رستاخیز فیلمی نیست که تاریخ مصرف داشته باشد و بعد از مدتی تاریخ مصرفش تمام شود؛ به نظر اگر دیرتر هم به نمایش درآید مشتاقان بیشتری خواهد داشت. من امیدوارم با حضور آقای صالحی امیری این فیلم  فرصت بیشتر برای اکران پیدا کند. هر زمانی که این فیلم اکران شود، اگر قرار باشد از این حوزه بروم با خیال راحت‌تری رفته‌ام.

تسنیم: آقای ایل بیگی درباره فیلم آقای کاهانی «ارتمند نازنین، بهاره، تینا» برایمان توضیح دهید، مشکل این فیلم قابل حل شدن است؟

ایل‌بیگی: فیلم آقای کاهانی پروانه نمایش دریافت نکرده است و نمی‌تواند به هیچ عنوان به نمایش درآید.

تسنیم: یعنی امکان دارد با اصلاحیه مشکل آن حل شود؟

ایل بیگی: مشکل این فیلم قابل اصلاح نیست که اصلاحیه خورده باشد، کلاً قابل نمایش نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا