از جشنواره «بین‌المللی» فجر-1/نمایش نسخه بدون صدای فیلم «جستجو» برای کمتر از ده تماشاگر!

مجله فرهنگی «هفت راه»- گروه سینما: بخش بین‌المللی سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر امروز در پردیس سینمای ملت آغاز به کار کرد. یکی از اصلی‌ترین جذابیت‌های چنین جشنواره‌ای برای مخاطبان ایرانی، می‌تواند دیدن برخی از فیلم‌های مطرح سینمای جهان بر پرده باشد. اما تجربه منتقد کافه سینما از تماشای یکی از معدود فیلم‌های مطرح جشنواره، یعنی جستجو به کارگردانی میشل هازاناویشس کارگردان آرتیست، که البته حدود یک سال پیش در جشنواره کن به نمایش درآمد و با نقدهای اغلب منفی مواجه شد، به یک قصه بامزه می‌ماند.

c05f94538e084a617a8e3c13fc3e3265_XL

به گزارش کافه سینما، امروز برای تماشای فیلم جستجو که در جشنواره کن هم حضور داشت به پردیس سینمای ملت رفتیم و امیدوار بودیم شاهد اثر قابل توجهی باشیم. اما قضیه بسیار پیچیده‌تر از این حرف‌ها بود! شوک اول درست وقتی وارد سالن شدیم وارد شد. تعداد افرادی که برای دیدن این فیلم به سالن شماره 4 ملت آمده بودند، به ده نفر هم نمی‌رسید! چه استقبالی از جانب علاقه ‌مندان سینما در یک جشنواره بین‌المللی! نشستیم در سالن خالی و منتظر نمایش فیلم شدیم. قبل از شروع، منتقد محترمی طبق روال چند سال اخیر جشنواره میکروفون به دست آمدند و توضیحاتی را در مورد فیلم آن هم به دو زبان انگلیسی و فارسی دادند. به هر حال جشنواره بین المللی است. توضیحاتی که البته با یک جستجوی ساده در اینترنت بدست می‌آمدند و چندان کاربردی هم نبودند! چه برسد به این‌که به دو زبان و برای کمتر از ده نفر بازگو شوند!

خلاصه فیلم شروع شد و تصویر چند سرباز روس که چند چچنی را دستگیر کرده بودند بر پرده نقش بست! همه چیز خوب بود به جز یک مشکل! فیلم صدا نداشت! ابتدا فکر کردیم شاید نسخه اصلی به همین شکل هست و لحظات ابتدایی فیلم واقعا صدا ندارد. در مایه‌های بازیگوشی‌های فرمی و این طور مسائل. اما مقداری که گذشت بیشتر به موضوع مشکوک شدیم و حتی شک کردیم که نکند این فیلم هم مانند آرتیست صامت است و ما خبر نداریم! هر چند متاسفانه هیچ کدام از این احتمالات درست نبودند و ما هم‌چنان به طرز بیهوده‌ای شاهد زجر کشیدن بی‌صدای چچنی‌ها بودیم! البته چنین مشکلاتی همیشه و همه جا ممکن است پیش بیاید. در چنین مواردی نیز معمولا فیلم قطع می‌شود و پس از اصلاح مشکل به شکل درست به نمایش در می‌آید. اتفاقی که این بار رخ نداد و ناظر پخش با صراحت به تماشاگران اعلام کرد که این نسخه فیلم بدون صدا است و جشنواره همین نسخه را دارد و تمام! به همین سادگی. تفاوت‌ها در چنین جاهایی احساس می‌شود! حالا ما که فیلم را ندیدیم! اما خب امیدوارم مسئولین پیگیری کنند تا نکند یک وقت هازاناویشس کلاه‌برداری کرده باشد و فیلم صامت را به پشتوانه فیلم قبلی‌اش آرتیست به جشنواره قالب کرده و پول یک اثر ناطق را گرفته باشد! البته امیدواریم چنین مشکلی برای فیلم‌های دیگر رخ ندهد و علاقه ‌مندان بی‌نهایت اندک سینما بتوانند فیلم‌هایی چون خواب زمستانی را بر پرده ببینند! مثل همین تصویری که در این سالن خیلی خیلی کم جمعیت می‌بینید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا