تئاتر مُسکن است/ «دور» احساساتتان را برانگیخته می‌کند

وحید نفر مطرح کرد؛

وحید نفر کارگردان نمایش «دور» معتقد است تئاتر به عنوان یک مسکن می‌تواند در هر شرایطی احساسات مخاطب را برانگیزد از این رو نباید آن را به حال خود رها کرد.

وحید نفر نویسنده و کارگردان نمایش «دور» که این روزها در تالار قشقایی تئاترشهر روی صحنه است درباره اجرای این نمایش گفت: بر این باور هستم که تئاتر تهران به نوعی فراموش شده است و گویی هیچ مسئول و متولی در شهرداری و ارگان‌های گوناگون در حوزه نمایشی و فرهنگی وجود خارجی ندارد چراکه هیچ‌گونه حمایت مادی و معنوی از گروه‌های در حال اجرا نمی‌شود. بخش قابل توجهی از درآمد گیشه در سالن‌های دولتی باید به اداره کل هنرهای نمایشی پرداخت شود. به بیان ساده‌تر می‌توان گفت، هزینه‌ها بسیار زیاد و کار کردن در شرایط فعلی سخت شده است چراکه حمایتی وجود ندارد و گویی همه چیز به سالن‌های خصوصی محول شده است.

وی افزود: من سال‌ها به‌دنبال اجرای این نمایشنامه بودم اما مشغله دوستان هنرمند، به دست نیاوردن فرصت مناسب و همچنین جواب رد سالن‌ها برای اجرای نمایش، موجب تاخیر ۸ ساله در اجرای عموم آن شد. در تمرین های اولیه بهروز پناهنده به عنوان یک بازیگر بسیار تاثیرگذار در روند اجرایی نمایش همراه گروه بود که در نهایت با تغییر بازیگر و همکاری با سهیل ساعی امروزه این اثر روی صحنه است.

این هنرمند سینما و تئاتر درباره تغییرات نمایش نسبت به تمرین‌های اولیه عنوان کرد: متن نمایشنامه مجددا بازنویسی شد و پایان بندی کار تغییرات اساسی داشت. کاراکتر دیگری نیز به نمایش اضافه شد و روند اجرایی نیز کمی به روزتر و به لحاظ دراماتیک بودن پرقدرت تر شد. به نوعی با به روز رسانی متن توانستیم فضای ملموس تری را برای مخاطبان ایجاد کنیم. با توجه به تمرین گذشته کار و تغییر یک بازیگر، اصلاحات جدید یک ماه زمان برد.

تئاتر مُسکن است/ «دور» احساساتتان را برانگیخته می‌کند

بازیگر سریال «داوینچیز» درباره استقبال مخاطبان از نمایش گفت: خوشبختانه تا به امروز بدون اغراق مخاطبی ناراضی از سالن خارج نشده است و همه آنها بیشتر از نکات مثبت نمایش برایمان می‌گویند تا نکات منفی. با استفاده از ترفندهایی که در اجرا به کار گرفته شده، خوشبختانه ارتباط مخاطبان نسل جدید و نسل قدیم با کار خوب بوده و تا امروز روند رو به جلویی طی شده است.

بازیگر نمایش «آلزایمر» و «همکارها» عنوان کرد: بدون شک هر اثری که روی صحنه خواهد رفت تفاوت‌های خاص خودش را دارد. در همه آثارم سعی کردم تا یک ارتباط خوب و درست با مخاطب برقرار کنم. در نمایش «دور» نیز همین اصل سرلوحه است؛ برانگیخته شدن احساسات و به وجد آمدن و به فکر وا داشتن مخاطب هدف ما بوده است که فکر می‌کنم به اندازه زیادی در آن موفق بوده‌ایم.

نفر یادآور شد: تئاتر همه جا مُسکن است؛ تماشاگری که با تماشای اجرای نمایش «دور» حال و هوای متفاوتی را تجربه می‌کند بسیار حائز اهمیت است. وقتی یک اثر فرهنگی و هنری تا این اندازه می‌تواند تاثیر گذار باشد، به هیچ عنوان نباید رها شود.

نمایش «دور» روایتی درباره جنگ و مصائب آن است، که به سبک کمدی و طنز به داستان رزمنده‌ای می‌پردازد که در خط مقدم جنگ برای یافتن پیکر برادر مفقودالاثرش، به‌طور غیرمنتظره‌ای پایش را روی مین می‌گذارد و برای خنثی‌سازی، باید تا پایان عملیات صبر کند. حضور ناگهانی دایی او برای بازگرداندنش و ۲ رزمنده دیگر موقعیت طنزی را ایجاد می‌کند.

بازیگران این نمایش (به ترتیب حروف الفبا) علی ‌باروتی، محسن ‌زرآبادی ‌پور، سهیل ‌ساعی، محمد ‌شکری، محمدهادی ‌عطایی هستند که تا ۷ دی ماه ساعت ۱۸:۳۰ در سالن قشقایی روی صحنه است.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا