کازو ایشی‌گورو برنده نوبل ادبیات شد

کازو ایشی‌گورو، نویسنده بریتانیایی ژاپنی‌تبار برنده نوبل ادبیات شد.

به گزارش هفت راه،  کازو ایشی‌گورو، نویسنده بریتانیایی ژاپنی‌تبار نویسنده «هرگز رهایم نکن» و «وقتی یتیم بودیم» برنده نوبل 2017 ادبیات شد.

کازو ایشی‌گورو زاده 8 نوامبر 1954 در ناگازاکی است که در پنج‌سالگی به انگلستان مهاجرت کرد. ایشی‌گورو مدرک کارشناسی خود را در زبان انگلیسی و فلسفه از دانشگاه کنت در سال 1978 و مدرک کارشناسی ارشدش را در رشته نویسندگی خلاقانه در سال 1980 از دانشگاه انگلیای شرقی دریافت کرده است.

او یکی از شناخته‌شده‌ترین نویسندگان معاصر انگلستان است و در سال 1986 برای کتاب هنرمندی از جهان شناور برندهٔ جایزهٔ وایت‌برِد و در سال 1989 برای کتاب بازماندهٔ روز برندهٔ جایزهٔ بوکر شد. از بین آثار او کتاب‌های وقتی یتیم بودیم و هرگز رهایم مکن نیز به فهرست نهایی جایزهٔ بوکر راه یافتند. در سال 2008، مجله تایمز او را در رده 32 در بین 50 نویسنده برتر انگلیسی از سال 1945 قرار داده است.

بازمانده روز و هرگز رهایم مکن او به صورت فیلم سینمایی درآمده‌اند.

داستان‌های ایشی‌گورو اغلب از زبان اول شخص نقل می‌شوند و راوی عموماً کاستی‌های شخصیتی دارد. داستان‌های او اغلب بدون نتیجه‌گیری مشخص به پایان می‌رسد. مشکلات پیش روی شخصیت‌های داستان‌های او در گذشته مدفونند و حل‌ناشده باقی می‌مانند. به همین دلیل ایشی‌گورو خیلی از داستان‌هایش را با نوعی تسلیم و کنار آمدن غم‌انگیز به پایان می‌برد.

از او تاکنون رمان‌های منظر پریده‌رنگ تپه‌ها، هنرمندی از جهان شناور، بازماندهٔ روز، تسلی‌ناپذیر، وقتی یتیم بودیم، هرگز رهایم مکن، غول مدفون و شبانه‌ها: پنج داستان درباره موسیقی و شب به فارسی ترجمه شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا