آیا بازار کتاب در پاییز رونق می‌گیرد؟

به گزارش هفت راه، طرح پاییزه کتاب از 24 آبان ماه در کتابفروشی‌های عضو این طرح در سراسر کشور آغاز شد.

۷۰۸ کتابفروشی از ۳۱ استان کشور در این طرح مشارکت کردند که از این تعداد ۴۹۴کتابفروشی از مرکز استان و ۱۴۴ کتابفروشی از شهرستان عضو طرح شده‌اند.

 استان تهران با ۱۵۲ کتابفروشی، استان قم با ۱۰۲ کتابفروشی، اصفهان با ۸۴ کتابفروشی و خراسان رضوی با ۶۶ کتابفروشی بیشترین مشارکت را از آن خود داشتند.

در این طرح سقف تخفیف برای هر کتابفروشی  حداقل ۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال و سقف مجاز خرید برای هر خریدار حداکثر ۱,۰۰۰,۰۰۰ ریال بود؛ خریدار در قالب این طرح می توانست، در چند نوبت و از چند کتابفروشی، کتاب‌های عمومی را با  ۲۰% تخفیف و کتاب های کودک و نوجوان را با ۲۵ % تخفیف خریداری کند.

در این طرح حدودا 659 هزار و 19 جلد کتاب از سوی 209 هزار و 31 نفر خریداری شد که این عدد نیز در مقایسه با طرح‌های پیشین، بیشترین میزان فروش و خریدار را ثبت کرده است.

استان های کتابخوان

استان خراسان رضوی با 59 کتابفروشی فعال و فروش 115 هزار و 76 جلد کتاب، استان تهران با 118 کتابفروشی فعال و فروش 96 هزار و 178 جلد و استان خوزستان با 19 کتابفروشی فعال و فروش 96 هزار و 158 جلد کتاب توانستند از بین 31 استان مشارکت کننده در طرح، جزو پر فروش ترین استان ها بر اساس کتاب شناخته شوند.پ

کتابفروشیهای برتر طرح پاییزه

همچنین، کتابفروشی‌های «رشد» اهواز با 63201 نسخه کتاب، فرازمند رشت «رشت» با 43316 نسخه کتاب، «شهر کتاب»مشهد با 43155 نسخه کتاب، «کتاب آبان» مشهد با 31451 نسخه کتاب، «کتاب رشد» اهواز با 10244 نسخه کتاب، «نمایشگاه کتاب کودک» تهران با 7973 نسخه کتاب، «نمایشگاه و فروشگاه کتاب محام» اهواز با 6622 نسخه کتاب، «کتاب شهر»کرمانشاه با 6275 نسخه کتاب، «شهر کتاب» ساری با 5440 نسخه کتاب و «پردیس کتاب» مشهد با 5062 نسخه کتاب به عنوان پرفروش‌ترین کتابفروشی‌های بر اساس کتاب در طرح «پاییزه کتاب» معرفی شدند.

کتابها و ناشران برتر

همچنین کتاب‌های «من پیش از تو»، «پس از تو» و «یک بعلاوه یک» از انتشارات آموت به ترتیب با 2923، 1831 و 1787 جلد، «ملت عشق» از انتشارات ققنوس با 1380 جلد، «بیشعوری» از انتشارات تیسا با 1187 جلد، «جزء از کل» از انتشارات چشمه با 890 جلد، «سادگی» از انتشارات افق با 787جلد، «بهترین شکل ممکن» از انتشارات چشمه با 756 جلد، «فروتنی» از انتشارات افق با 663 جلد و «هنر شفاف اندیشیدن» از انتشارات چشمه با 646 جلد، از جمله پرفروش‌ترین کتاب‌های طرح «پاییزه کتاب» هستند.

انتقادات به طرح پاییزه کتاب

انتقاداتی به این طرح وارد می شود که تخلفاتی در برخی کتابفروشی ها برای ثبت کتاب ها انجام شده است، این تخلفات در قالب طرح عیدانه و تابستانه هم انجام شد که مطمئنا خانه کتاب باید به این مسئله رسیدگی کند تا طرحی که به رونق خرید کتاب کمک می کند بدون هیچ مسئله ای رونق را به بازار خوابیده کتاب برگرداند.

سرانه مطالعه و طرح پاییزه

سرانه مطالعه یکی از مسائل مهم حوزه کتاب بوده است، مسئله ای که همیشه با آمار سروکار دارد و آمار ضد و نقیض از آن را شاهد هستیم؛ برخی از کارشناسان می‌گویند، طرح‌های مختلف در بازار کتابخوانی فقط برای مدتی کوتاه علاج درد است و در سرانه مطالعه تاثیری ندارد.

شاید اگر همزمان با برگزاری چنین طرح هایی نظرسنجی برای سرانمه مطالعه انجام می شد ، می توان بهتر در این خصوص اظهارنظر کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا