سینمای ایران چگونه ۱۰۰۰ میلیاردی شد؟

سرانجام پیش‌بینی‌های چندین‌ماه قبل ایرنا در مورد گیشه امسال سینمای ایران به واقعیت تبدیل شد و سینماها توانستند قبل از اینکه وارد یازدهمین ماه سال شوند، به مرز ۱۰۰۰ میلیارد تومان برسند.

عصر روز گذشته ۲۶ دی ماه، سینمای ایران موفق شد تا گیشه امسال خود را به مرز ۱۰۰۰ میلیارد تومان برساند. اتفاقی که اگرچه یک خبر خوب انگیزشی برای فعالان این حوزه به حساب می‌آید اما ذکر این نکته مهم را ضروری می‌کند که ملاک رونق سینما، تعداد مخاطبان سالیانه آن است و نه رقم فروش گیشه که این فروش، طبیعتا هر سال و با افزایش بهای بلیت، نسبت به سال قبل، بیشتر می‌شود.

امروز اما سینمای ایران در شرایطی به گیشه ۱۰۰۰ میلیارد تومانی رسیده که شاید کمتر کسی چنین فروشی را برای راندمان ۱۰ ماه گذشته قائل بود. عده‌ای در سودای شکست این سینما و زمین‌گیر شدن آن، با گیشه‌ای تمسخرآمیز، بودند و برخی نیز تصور می‌کردند سینما برای امسال، نهایتا بتواند حول‌وحوش گیشه سال گذشته‌اش که حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بود، بفروشد اما ایرنا نخستین و تنها رسانه‌ای بود که در واپسین هفته‌های سال گذشته، نوید سینمای ۱۰۰۰ میلیاردی را داد.

این اتفاق را زمانی پیش‌بینی کردیم که حتی برخی از مدیران سینمایی، راندمان خوبی را برای گیشه امسال پیش‌بینی نمی‌کردند و طلایی‌ترین زمان اکران سال که نوروز بود را به دلیل تلاقی با ماه مبارک رمضان، یک برهه سوخت‌شده در نظر گرفتند اما سونامی استقبال از سینماها، خود را از همان نخستین روزهای سال نشان داد تا مشعل فیلم‌های چند ۱۰ میلیاردی در طول سال، توسط فیلم‌های مختلف، دست به دست شده تا به امروز برسد.

سینماها برای امسال موفق شدند تا پذیرای ۳۳ درصد جمعیت کل کشور باشند به‌عبارتی، طی ۱۰ ماه اخیر، از هر ۳ ایرانی، ۱ نفر به سینما رفته که این آمار اگرچه آرمانی محسوب نمی‌شود اما قابل‌قیاس با شاخص‌ ضعیف سالیان اخیر نیستبرای دوره کنونی نیز فضا برای رکوردشکنی‌های بزرگ فراهم است. آخرین آمار ثبت‌شده نرمال برای سینماها، به سال ۹۸ باز می‌گردد که سینماها در این سال، ۲۶ میلیون مخاطب داشتند. با این دست‌فرمان و درحالی‌که تعداد مخاطبان تا به امروز، حدود ۲۴ میلیون نفر شده، سینما احتمالا در اواسط بهمن‌ماه، از این آمار عبور خواهد کرد تا برای نخستین‌بار پس از اپیدمی کرونا، سینمای ایران بتواند موقعیت قبل خود را بازیافته و به فکر فتح قله‌هایی جدید باشد.

تعداد مخاطبان سینما در سال ۹۷ نیز حدود ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بود که این آمار، قطعا برای امسال نیز محقق خواهد شد.

سینمای ایران در سال ۹۶، حدود ۲۳ میلیون نفر، در سال ۹۵، حدود ۲۶ میلیون، در سال ۹۴، بیش از ۱۳ میلیون، در سال ۹۳، کمتر از ۱۳ میلیون، در سال ۹۲، کمتر از ۱۰ میلیون، در سال ۹۱، کمتر از ۱۱ میلیون و در سال ۹۰، کمتر از ۱۵ میلیون نفر مخاطب داشته است. این روند هیچ‌گاه پس از سال ۷۹، رویه‌ای رو به رشد را به خود ندید و بنابراین اگر سینما برای امسال بتواند تعداد مخاطبان خود را به ۲۸ میلیون نفر برساند، یعنی بیشترین میزان استقبال از سینماها در طول ۲۳ سال رقم خورده است.

با این توضیح، در بدترین حالت، تعداد مخاطبان کلی امسال سینمای ایران ۳۰ میلیون نفر است که اگر طی ۲ ماه انتهایی امسال، اتفاق بهتری در زمینه استقبال مخاطبان از فیلم‌ها رقم بخورد، باید به ۳۰ میلیون مخاطب سینما ضریب داد و در انتظار رکوردهایی بهتر ماند.

طی امسال، ۶۱ فیلم نمایش داده شده که اکران اول ۵۱ فیلم، در امسال و ۱۰ فیلم دیگر، باقیمانده اکران سال گذشته بودند که طی بهار امسال به نمایش خود ادامه دادند.

سینمای ایران چگونه ۱۰۰۰ میلیاردی شد؟
 فسیل

پرفروش‌ترین فیلم امسال، کمدی فسیل است که ۷ میلیون و ۱۴۲ هزار مخاطب جذب کرد و توانست ۳۰۷ میلیارد و ۵۱۰ میلیون تومان فروش داشته باشد.

سینمای ایران چگونه ۱۰۰۰ میلیاردی شد؟
 هتل

رتبه دوم فروش نیز به هتل می‌رسد که تا عصر روز گذشته، با جذب ۵ میلیون و ۲۷۵ هزار مخاطب، ۲۲۸ میلیارد و ۴۷۷ میلیون تومان فروخت.

سینمای ایران چگونه ۱۰۰۰ میلیاردی شد؟
 شهر هرت

شهر هرت با ۱ میلیون و ۸۲۴ هزار مخاطب، گیشه ۷۷ میلیارد و ۵۴۲ میلیون تومانی را تجربه کرد.

سینمای ایران چگونه ۱۰۰۰ میلیاردی شد؟
 بچه زرنگ

چهارمین فیلم پراقبال امسال، انیمیشن بچه زرنگ است که توانست با ۱ میلیون و ۷۱۹ هزار مخاطب، ۵۶ میلیارد تومان بفروشد.

سینمای ایران چگونه ۱۰۰۰ میلیاردی شد؟
 ویلای ساحلی

ویلای ساحلی، جدیدتر از ۴ فیلم دیگر این فهرست است که توانسته با ۴۰ روز فروش، ۸۹۰ هزار مخاطب جذب کرده و ۳۹ میلیارد و ۴۳۸ میلیون تومان بفروشد.

نارگیل ۲ و هاوایی، دو فیلم دیگر جدول فروش تا به امروز هستند که با اقبال خوبی مواجه شدند و این امکان برای هاوایی مهیا است که بتواند رتبه هفتم خود را در جدول فروش امسال، به صدر این فهرست ارتقا دهد.

مجموع ۵۱ فیلمی که اکران خود را از ابتدای امسال آغاز کردند، توانستند با جذب ۲۲ میلیون و ۸۷۷ هزار مخاطب، گیشه ۹۶۷ میلیاردی را برای سینمای ایران رقم بزنند.

سینمای ایران چگونه ۱۰۰۰ میلیاردی شد؟
 سه کام حبس

سه کام حبس، گرچه هشتمین فیلم جدول فروش امسال است اما تا به امروز، پرمخاطب‌ترین فیلم اجتماعی امسال سینمای ایران است که موفق شد با ۴۱۸ هزار مخاطب، حدود ۲۰ میلیارد تومان بفروشد.

سینمای ایران چگونه ۱۰۰۰ میلیاردی شد؟
 ملاقات خصوصی

همچنین ۱۰ فیلم از اکران سال گذشته به امسال رسید. ملاقات خصوصی، بهترین عملکرد را در میان این فیلم‌ها داشت که حدود ۲۹۱ هزار نفر را به سینما کشاند و ۱۴ میلیارد و ۵۱۰ میلیون تومان نیز فروخت.

سینمای ایران چگونه ۱۰۰۰ میلیاردی شد؟
 بخارست

کمدی بخارست نیز با جذب ۲۱۰ هزار مخاطب، به گیشه ۱۰ میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومانی رسید.

خط استوا نیز با ۸۰ هزار مخاطب، حدود ۴ میلیارد تومان فروخت.

در مجموع، فیلم‌های اکران ۱۴۰۱، در ماه‌های ابتدایی امسال، ۷۱۴ هزار مخاطب داشتند و توانستند ۳۳ میلیارد و ۴۸۵ میلیون تومان فروش داشته باشند.

اکنون همه‌چیز مهیای مخاطب ۳۰ میلیونی و گیشه ۱۲۰۰ میلیارد تومانی است. این نهضتی است که برای امسال رقم خورده و طی آن، آشتی گسترده‌ای میان مردم و سینماها برقرار شد. سینماها برای امسال موفق شدند تا پذیرای ۳۳ درصد جمعیت کل کشور باشند به‌عبارتی، طی ۱۰ ماه اخیر، از هر ۳ ایرانی، ۱ نفر به سینما رفته که این آمار اگرچه آرمانی محسوب نمی‌شود اما قابل‌قیاس با شاخص‌ ضعیف سالیان اخیر نبوده و مژده خوبی برای استمرار این روند طی ماه‌های آتی به حساب می‌آید.

آینده برای سینمای ایران، قطعا روشن است.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا