شاخصه‌های جایزه جهانی شهید صدر تعیین شد

دومین جلسه شورای سیاستگذاری جایزه شهید صدر که به منظور شناسایی و تقدیر از نظریات و اندیشه‌های علوم انسانی – اسلامی شایسته‌ی ارائه جهانی، طراحی شده است به ریاست رئیس دستگاه دیپلماسی فرهنگی در محل دفتر نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در شهر مقدس قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی پور در نشست، دستیابی به تعریف مختار از واژه نظریه و بازتعریف حوزه ها، محور‌ها و سرفصل‌های این جایزه را به عنوان دستور کار جلسه، مطرح کرد.

وی شناسایی و ظرفیت آفرینی برای اندیشه ورزان حوزوی جهت حل مسائل و مشکلات جهانی و انگیزه بخشی برای حضور دانشی حوزه‌های علمیه در عرصه جهانی را از اهداف جایزه شهید صدر برشمرد و این اهداف را وجه ممیزه این جایزه از سایر جوایز علمی دانست.

ایمانی‌پور با برشمردن محور‌های کلی جایزه نظیر فقه و نظام‌های حقوقی، کلام و فلسفه، علوم اجتماعی و سیاسی، علوم قرآن حدیث، عرفان و اخلاق و…، پرداختن به مسائل کلان جهانی در نظریه پردازی‌ها را مهم دانست.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از کمیته منتخب شورای سیاستگذاری خواست که با در نظر داشت محور‌های کلی و مسائل کلان جهانی، نسبت به تنظیم فراخوان اقدام کنند.

ایمانی پور، بین المللی شدن نگاه حوزه از طریق فعالیت‌های فرهنگی و پژوهشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را از راهبرد‌های این سازمان برشمرد.

در ادامه، اعضای شورای سیاستگذاری، مسائلی نظیر حکمرانی، خانواده و سبک زندگی، حقوق بشر، محیط زیست، تمدن نوین اسلامی، پیشرفت و توسعه را از موضوعاتی دانستند که برای نظریه پردازی، حائز اهمیت هستند.

در بخش دیگری از این نشست، به شاخص‌های اصلی پذیرش نظریه‌ها نیز اشاره شد. نکاتی نظیر نوبودگی و معاصرت، کمک کننده به حل مسئله‌ای جهانی، دارا بودن صورت بندی علمی و مقبول جهت طرح در مراکز علمی جهان، تاثیر گذاری بر اندیشه غالب افراد متخصص و انگیزه بخش بودن برای تولیدات فکری جدید، به عنوان بخشی از شاخص‌های پذیرش نظریات مطرح شد.

هدف اصلی جایزه جهانی شهید صدر، ارائه فرصت مناسب برای حضور نظریات علوم اسلامی در عرصه بین الملل عنوان شده است.

این جایزه در ۱۰ اسفندماه سال جاری، زادروز نابغه جهان اسلام شهید آیت الله سیدمحمدباقر صدر از مراجع تقلید و رهبران برجسته جهان تشیع، به برگزیدگان اعطا شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا