راه اندازی کتابخانه سیار، راهکار مناسب برای ترویج کتابخوانی در مناطق دوردست

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران با بیان اینکه در این استان تاکنون کتابخانه سیار راه اندازی نشده است، گفت: در مناطق دوردست و روستاهای کم جمعیت می‌توان از ظرفیت کتابخانه سیار استفاده کرد.

سکینه خاتون مهدیان‌پور در آیین رونمایی از دو کتاب نویسندگان بومی شهرستان نوشهر که در کتابخانه عمومی “برادران لر” نوشهر برگزار شد، با بیان اینکه رونمایی از کتاب در راستای حمایت از نویسندگان بومی انجام می شود، اظهار کرد: کتاب نویسندگان بومی توسط اداره کل کتابخانه عمومی استان خریداری می‌شود.

وی با اشاره به راه اندازی پویشی با عنوان پویش فرهنگی در استان، افزود: خرید منابع مربوط به کتابخانه مرکزی از نویسندگان بومی که در رابطه با مازندران نوشته‌اند یکی از اقدامات اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان است.

وی از راه اندازی این کتابخانه مرکزی ظرف سال آینده خبر داد و گفت: بخش مازندران شناسی این کتابخانه از هم اکنون با خرید کتاب‌های نویسندگان بومی در حال تکمیل است.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی مازندران، اتمام پروژه‌های نیمه تمام استان را یکی از رویکردهای این اداره کل برشمرد و یادآور شد: پروژه شهر هچیرود امروز به بهره برداری رسید که حاصل حمایت مسئولین منطقه بوده است.

مهدیان پور تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های حاضر، اتمام پروژه شهر کجور است که امیدواریم در آینده نزدیک به اتمام برسد.

۳۰ پروژه کتابخانه‌ای در مازندران نیمه تمام است

وی با بیان اینکه ۳۰ پروژه در استان نیمه تمام است، یادآور شد: از این تعداد ۲۰ پروژه روستایی و ۱۰ پروژه شهری است که پروژه کجور به صورت ویژه درحال پیگیری است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران در ادامه با بیان اینکه در استان کتابخانه سیار وجود ندارد، افزود: مقدمات ایجاد کتابخانه سیار آغاز شده است و مقدمات اولیه با یک خیّر منعقد شده است که تا بتوان تا پایان سال کتابخانه سیار راه اندازی شود.

مهدیان‌پور تنها راه کار برای روستاهای کم جمعیت را راه اندازی کتابخانه سیار دانست و گفت: مناطقی که دور دست هستند و یا جمعیتی کمتر از ۱۵۰۰ نفر دارند، با توجه به گرانی زمین در مازندران، می‌توان از ظرفیت کتابخانه‌های سیار استفاده کرد.

وی از دستگاه‌های اجرایی خواست در صورتی که وسیله نقلیه‌ای دارند که بدون استفاده است، در اختیار این نهاد قرار دهند تا با تغییر کاربری، بتوان از آن به عنوان کتابخانه سیار استفاده کرد.

رستم زرودی فرماندار نوشهر نیز در این آیین با بیان اینکه با پژوهش و تحقیقات می‌توان در ارتباط با آینده تصمیم گیری کرد، یادآور شد: در خصوص آینده نگاری، سیاست‌ها و راهبردها نوشته می‌شود که در آینده به چه دستاوردهایی خواهیم رسید و بر اساس آن برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد.

وی افزود: امید است بتوان در زمینه کتاب و کتابخوانی گام‌های خوبی برداشته شود.

وی ضمن ابراز خرسندی از رونمایی این دو کتاب ارزشمند از دو نویسنده نوشهر، گفت: این شهرستان همواره در حوزه شعر و کتاب جزو پیش قراولان بوده است.

فرماندار نوشهر ضمن مثبت ارزیابی کردن عملکرد مرکز رشد و شرکت‌های دانش بنیان وابسته به آن در نوشهر بیان کرد: مرکز رشد که دارای ظرفیت‌های علمی پژوهشی زیادی است و در طبقه فوقانی کتابخانه عمومی برادران لر قرار دارد می‌تواند با اختراعات خود در حوزه دانش بنیان توسط جوانان این منطقه منجر به رشد و توسعه منطقه شود.

در ادامه از دو کتاب نویسندگان بومی با عنوان کتاب “سروده تبری” اثر ابوالقاسم پاشا زانوسی و کتاب “پاک کن فداکار” اثر فرشته نطاق که دو زبانه بود در کتابخانه برادران لر رونمایی شد.

قابل ذکر است، این آیین با برگزاری جشنواره غذا همراه بود.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا