فیلم: «سینمای جشن‌پاره‌ای» به روایت اکبر عبدی!/ موج انتقاد از سینمای جشنواره‌ای افسرده ایران در بین سینماگران

مجله فرهنگی «هفت‌راه» – گروه سینما: پیش از این در مطلبی به بهانه مصاحبه خبرآنلاین با «رخشان بنی‌اعتماد» نوشتیم (اینجا) که حالا دیگر انتقاد از سینمای یاس‌الود و افسرده جشنواره‌ای ایران تبدیل به گفتمان شده است و این روند حضور در مجامع بین‌المللی حتی صدای شبه‌روشنفکران تندرو را هم درآورده است.

367476_683

به گزارش “هفت‌راه”، در بخشی از مصاحبه عبدالجواد موسوی در سوالی از بنی‌اعتماد که درواقع تائیدی بود بر یکی از انتقادات اصلی منتقدان حضور فیلم‌های اجتماعی یاس‌اور و سیاه در جشنواره‌های جهانی با ذکر اتفاقی واقعی گفته شده بود: «خانم بنی‌اعتماد، دوستی در همان جشنواره فیلم شما را دیده بود و می‌گفت ما وقتی چنین فیلمی را در خارج از کشور می‌بینیم احساس سرافکندگی می‌کنیم و به عنوان یک ایرانی نمی‌توانیم سرمان را بلند کنیم و بگوییم ما در این فضا زندگی می‌کنیم. او البته فیلم شما را در فضای ایران می‌پسندید، اما معتقد بود این فیلم در آنجا معنای دیگری منتقل می‌کند.»

حالا اما کار انتقاد از سینمای جشنواره‌ای به برنامه‌های مختلف تلویزیون هم کشیده است. چندی پیش در برنامه‌ی پرمخاطب «کلاه قرمزی»، کاراکتر «پسرخاله» از سیاه بودن و تلخ بودن بیش از حد فیلم‌ها در مواجهه با «حامد بهداد» به صراحت انتقاد کرده بود. کمی قبل نیز، در همین برنامه‌ی «خندوانه»، «رضا کیانیان» از تلخ بودن فیلم‌ها و قهر بودن سینمای ایران با «شادی» شکوه کرده و با برشمردن مولفه‌های سینمای افسرده، خواستا توجه سینماگران ایران به مولفه‌هایی چون «قهرمان» و «رویا پردازی» شده بود.

در همین زمینه اما شب گذشته «اکبر عبدی» در برنامه‌ی «خندوانه» با لحن شوخ و طنز همیشگی خود، به تندی از فیلم‌های جشنواره‌ای یا به قول خودش، فیلم‌های «جشن‌پاره‌ای» انتقاد کرد و جواییز بین‌المللی این فیلم‌ها را ناشی از ارائه‌ی تصویر سیاه این آثار از ایران دانست.

این نمونه‌ها نشان می‌دهد انتقاد از سینمای جشنواره‌ای حتی در میان خود سینماگران هم به یک گفتمان غالب تبدیل شده است، «اکبر عبدی» در برنامه‌ی «خندوانه» پیرامون این فیلم‌هالی افسرده‌ی سیاه که با ترسیم ایران سراسر فقر و بدویت، در جشنواره‌های جهانی می‌درخشند، نکات جالبی را به زبان طنز منحصر به فردش بیان کرده است.

نکته جالب هم اینکه «اکبر عبدی» از لفظ ابتکاری «فیلم‌های جشن‌پاره‌ای» برای توصیف این فیلم‌ها استفاده کرده است. او در توضیح این عبارت می‌گوید: «فیلم‌هایی که اگر خودتان را پاره کنید هم نمی‌توانید آن‌ها را بفهمید!».

این بخش از برنامه خندوانه را در «هفت‌راه» ببینید:

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا