«ریپلی»؛ زیباترین سریال نتفلیکس تا به امروز

گروهی از نویسندگان و منتقدان درباره «ریپلی» سریال روانشناسانه نئونوار سیاه‌وسفیدِ محبوب این روزهای نتفلیکس نوشتند.

مینی سریال «ریپلی» درباره یک مرد متمول آمریکایی است که یک جوان کلاهبردار شیاد به نام تام ریپلی را استخدام می‌کند تا پسرش را که معتقد است ولگرد شده و به ایتالیا رفته است، ترغیب کند که به خانه برگردد. تام ریپلی این شغل را می‌پذیرد شغلی که سرآغاز عیان شدن بسیاری از رذایل اخلاقی در وجود این شخصیت است.

این مجموعه کوتاه روانشناسانه نئونوار براساس کتاب جنایی «آقای ریپلی بااستعداد» نوشته سال ۱۹۵۵ پاتریشیا های‌اسمیت ساخته شده است.

در این مجموعه اندرو اسکات به نقش تام ریپلی، داکوتا فانینگ در نقش مارج شروود و جانی فلین در نقش دیکی گرینلیف حضور دارند. بازی اندرو اسکات در این سریال چنان خیره کننده است که تعدادی از منتقدان از آن به عنوان درخشان‌ترین بخش این مجموعه یاد کرده‌اند.

سریال هشت قسمتی «ریپلی» را استیون زایلیان فیلمنامه نویس چیره دست هالیوود که برای نوشتن فیلمنامه آثار مهمی چون «فهرست شیندلر»، «دارودسته‌های نیویورکی» و «مرد ایرلندی» شناخته می‌شود، ساخته است.

این مجموعه به عنوان اولین نسخه سریالی اقتباسی از اثر های‌اسمیت شناخته می‌شود. دو نسخه سینمایی مشهور از این کتاب وجود دارد که در یکی از آن‌ها آلن دلون در نقش تام ریپلی و در فیلم دیگر مت دیمون در این نقش ظاهر شده است.

مجموعه «ریپلی» از روز ۴ آوریل امسال توسط نتفلیکس عرضه شده است.

در ادامه بخشی از ریویوهای تعدادی از منتقدان دنیا را درباره این مجموعه ‌می‌خوانیم.

مایکل کالری منتقد نیاگارا گزت نوشت: «ریپلی» یک گشت و گذار پرتعلیق در ذهن آسیب دیده یک فرد فاسد و منحط و یک یادآوری خیره کننده از زیبایی و جذابیت ایتالیا در سال ۱۹۶۱ همان دوره‌ای که با «زندگی شیرین» فلینی می‌شناسیم، است. اندرو اسکات در این مجموعه فوق العاده است. «ریپلی» یک سریال چشمگیر است که باید آن را تماشا کنید.

کریگ ماتیسن منتقد دِ اِیج نوشت: دلایل زیادی برای تماشای این سریال مهیج نئو نوآر عالی و ممتاز وجود دارد. بازی اندرو اسکات در نقش تام ریپلی نیز در سریال قابل توجه است.

پولی کانوی منتقد سینما نوشت: تام ریپلی این مجموعه نسبت به نسخه‌های قبلی دقت کمتری دارد و مردد است، اما دسیسه‌های او هنوز روی افراد ساده لوح جواب می‌دهد. شخصیت ریپلی به صورت ماهرانه توسط اسکات بازی شده است.

سوفی گیلبرت منتقد آتلانتیک نوشت: تصاویر سیاه و سفید سریال خیره کننده است. «ریپلی» زیباترین مجموعه‌ای است که تا به حال روی پلتفرم نتفلیکس تماشا کرده‌ام.

سوزان گرنگر منتقد سینما نوشت: اقتباس وسوسه‌انگیز و پر تنش استیون زایلیان از رمان‌ پاتریشیا های‌اسمیت ثابت می‌کند که «هر چیز قدیمی را می‌شود، دوباره نو کرد». فیلمبرداری هنرمندانه رابرت السویت نیز  ماهیتی خیره‌کننده و نوآر به داستان تیره اسمیت داده است.

کونگ ریت‌دی منتقد فیلم نوشت: تازه‌ترین بازسازی قصه تام ریپلی ثابت می‌کند که رمان پاتریشیا های‌اسمیت در سال ۱۹۵۵، هدیه‌ای زنده است که پس از ۶۹ سال همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد.

دانلد لینچ منتقد ساندی ایندیپندنت نوشت: در پایان این داستان گیرا و جذاب شما عاشق یک هیولا خواهید شد.

مت شیمکوویتز منتقد ای‌وی کلوب نوشت: لذت تماشای قصه ریپلی در این است که چطور او از شر کارهایی که انجام می‌دهد خلاصی پیدا می‌کند و استیون زایلیان هم این اصل را فراموش نکرده است.

آملیا استوت منتقد مجله اسلنت نیز نوشت: سریال «ریپلی» فضایی ترسناک دارد و تفسیری متفکرانه درباره رابطه بین زندگی و هنر ارائه می‌دهد.

امین شکاری

 


منبع: صبا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا