ابعاد سیاسی شخصیت امام رضا (ع) چگونه بوده است؟

یک کارشناس مذهبی درمورد بُعد سیاسی شخصیت امام رضا علیه السلام و این که همه انسان‌ها را مورد احترام خود قرار می‌دادند، توضیحاتی داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی یعقوبی گیلانی، کارشناس مذهبی و مدیر موسسه منبر آسمانی درمورد ابعاد سیاسی شخصیت امام رضا علیه السلام و نظریات مدیریتی حضرت علیه السلام در عالم سیاست و حکومت بیان کرد: متأسفانه این بُعد بسیار مهم اهل بیت علیه السلام نزد شیعیان بسیار مغفول مانده است و سالهاست که شیعیان فکر و ذهنشان را معطوف به عبادیات و معاملات کرده اند.

در کتاب شریف «کافی» است که مردى خدمت امام رضا علیه‌السلام رسید و درباه شخصى که دارای پُست و مقام حکومتی شده بود به محضر امام رضا علیه السلام عرضه داشت: آن فرد این مقام را وسیله‏اى براى ارضاى خودخواهى‏هاى خویش مى‏داند و او در چنین مسندى ریاست‏طلبى را بر خدمت به خلق ترجیح مى‏دهد.

بعد از کلام او، تمام رضا (ع) در مثالى قابل درک عموم فرمودند: چنین ریاستى براى دیانت و اعتقادات مسلمانان زیان بارتر از آن است که دو گرگ گرسنه در میان گله گوسفندى بیفتند که چوپان نداشته باشد.

در واقع در این بیان پُرمعنا و در عین حال ساده نشان می‌دهد امام رضا علیه‌السلام مدیر را همچون چوپانى امانتدار براى حفظ منافع مردم به حساب مى‏آورد و هرگاه به جاى چوپان، گرگ‏هایى بر امور مردم مسلط شوند، فاجعه‏اى بزرگ در عرصه مدیریت پدید مى‏آید و زمینه زیان بار فرهنگى، اخلاقى و اقتصادى جامعه فراهم می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی تصریح کرد: در کلام گهربار دیگرى امام هشتم علیه‌السلام چنین درّ افشانى کرده‏اند: «لَم یَخُنکَ الأَمینُ ولکِنِ ائتَمَنتَ الخائِنَ» «انسان امین به تو خیانت نکرده است بلکه تو به خائن اعتماد کرده‌‏اى.»

بسیارى از عقب ماندگى‏ها و نارسایى‏ها از مدیریت‏هاى ظاهرساز، اما خائن و نقشه‏هاى خائنانه آنان ریشه مى‏گیرد، تکیه بر چنین کارگزارانى، فسادهاى مالى، کم فروشى، غصب اموال، احتکار، رباخوارى، بهره کشى و تضاد طبقاتى را بوجود مى‏آورند.

خیانت بعضی از نمایندگان مجلس

این کارشناس مذهبی گفت: واقعاً این روایت حضرت امام رضا علیه السلام را باید با آب طلا نوشت و قاب گرفت، این افراد خائن بودند که در لباس تقوا و مهربانی و دلسوزی جلو آمده و از مردم رأی گرفتند و الان به ریش مردم می‌خندند و انصافاً بعضی از نمایندگان، آبروی مجلس شورای اسلامی را برده و این مکان مقدس را تبدیل به محلی برای رانت خواری و پارتی بازی نموده اند. چه بسیار نمایندگان ادوار گذشته مجلس که امروزه دستشان رو شده و در زندان به سر می‌برند.

مدیر در نگاه اهل‌بیت علیه السلام

این کارشناس مذهبی گفت: مدیر جامعه اسلامی در نگاه اهل‌بیت علیه السلام آن‌چنان جایگاه ویژه‌ای دارد که اهل‌بیت علیه السلام دعاگوی ایشان هستند. مانند علی بن یقطسن‌ها و مالک اشتر‌ها و سلمان ها.

اما متأسفانه، امروزه از بد حادثه وقتی نام مدیری حتی پاکدست و راستگو نیز، در جامعه برده می‌شو، مورد هجمه، تهمت‌ها و فحاشی‌ها قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی ادامه داد: در نگاه اهل‌بیت علیه السلام، مدیر جامعه اسلامی باید سیره، روش و ویژگی‌هایی باید داشته باشد که این روش را می‌توان در سیره امام رضا علیه السلام یافت.

مراقبت و دلجویی از کارکنان و زیر دستان

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی تصریح کرد: امام رضا علیه‌السلام در سیره عملى خویش مراقب کارکنان و خدمتگزاران بودند.

ابراهیم بن عباس مى‏گوید: هیچ‏گاه ندیدم که امام ابوالحسن الرضا علیه‌السلام کلمه‏اى به زیان کسى بر زبان آورند و نه سخن کسى را پیش از پایان آن قطع کنند و نه حاجت کسى را که به اداى آن توان داشت ردّ کنند.

هیچ موقع، پایشان را نزد کسى دراز نکردند که در حضورشان نشسته بودند و در برابر افراد بر متکا تکیه ندادند و به دوستان و کارگزارانشان هرگز سخنى ناشایست نگفتند و چنان بودند که هرگاه به خلوت مى‏رفتند و سفره غذاى خویش را مى‏گسترانیدند همه کارکنانشان را بر سر آن مى‏نشاندند و حتى دربانان و مهتران را بسیار احسان مى‏کردند و صدقات فراوان مى‏دادند و این کار را غالباً در شب‏هاى تاریک انجام مى‏دادند.

آرى این گونه نبود که امام رضا علیه السلام صرفاً از اطرافیان و کارگزاران وظایفى را بخواهند و آنان را ملزم کنند که در این راستا از عمق وجود بکوشند ولى از تکریم، تشویق، احترام و رفاه آنان غافل شوند و حرمت همه را در رفتارهاى خویش حفظ می‌کردند و عمق توجه امام رضا علیه‌السلام به اطرافیان و ملازمان در این روایت آشکار مى‏شود.

این کارشناس مذهبی افزود: یاسر مى‏گوید: (در روزى که امام رضا علیه‌السلام مسموم شدند و در اثر آن به شهادت رسیدند) پس از این که نماز ظهر را گذارد به من فرمودند: اى یاسر مردم (اهل خانه، کارکنان و خادمان) چیزى خوردند؟ عرض کردم اى آقاى من! چه کسى مى‏تواند غذا بخورد با این که شما در چنین وضعى به سر مى‏برید. در این هنگام بر جاى خویش راست نشستند و فرمودند: سفره را حاضر کنید و همگان را بر سر آن فراخواندند و کسى را فروگذار نکردند و یکایک را مورد مهر و محبت خویش قرار دادند هنگامى که همه سیر شدند امام رضا علیه‌السلام (بر اثر تأثیر زهرى که مأمون به حضرت داده بود) بیهوش بر زمین قرار گرفتند.

خبرنگار: فاطیما میرزایی

منبع: باشگاه خبرنگاران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا