تهیه‌کننده “سپهبد”: اجازه دهیم درباره مسائل اساسی کشور گفت‌و‌گوی صریح شکل گیرد

محسن یزدی گفت: درباره مسائل اساسی و استراتژیک، کمتر گفت‌وگو می‌کنیم؛ به طوری که این موضوع تبدیل به یک خلأ جدی در رسانه‌های ما شده است.

برنامه تلویزیونی «سپهبد» با اجرای محمد دلاوری همزمان با فرا رسیدن سالگرد شهادت سردار سلیمانی از شبکه چهار سیما پخش شد.

از جمله میهمانان این برنامه گفت‌وگو محور که مقابل محمد دلاوری نشستند می‌توان به علم صالح پژوهشگر و دانشیار دانشگاه ملی استرالیا، قیس قریشی تحلیلگر سیاسی ساکن لندن، کامران پورصفر پژوهشگر و مورخ تاریخ، مسعود اسدالهی تحلیل‌گر و کارشناس مسائل بین المللی، مجید شاکری اقتصاد دان و کوروش علیانی و محمدرضا بهزادی تاریخ پژوه نویسنده و پژوهشگر اشاره کرد. این برنامه با سرمایه گذاری بنیاد مکتب حاج قاسم روی آنتن رفت.

محسن یزدی تهیه‌کننده این برنامه تلویزیونی  در گفت‌وگو با تسنیم درباره جزئیات ساخت این برنامه سخن گفت.

همزمان با سالگرد شهادت سردار سلیمانی برنامه‌های مختلفی از رسانه ملی پخش می‌شود و تلاش‌شان بر این است که ابعاد جدیدی از مکتب وی را بیان کنند. ایده ساخت «سپهبد» از کجا در ذهن شما و تیم تولیدی این برنامه شکل گرفت؟ 

فکر می‌کنم درباره مسائل اساسی و استراتژیک، کمتر گفت‌وگو می‌کنیم؛ به طوری که این موضوع تبدیل به یک خلأ جدی در رسانه‌های ما شده است. موضوعاتی نظیر حضور منطقه‌ای ایران در خاورمیانه، جبهه مقاومت، مبارزه با منافقین، دفاع مقدس و … که همواره روی آنها تاکید داریم، اما کمتر درباره آنها گفت‌وگو صورت می‌گیرد. درست است که برنامه‌های زیادی درباره این موضوعات تولید می‌شود اما بسیاری از آنها به خاطره‌گویی و ایجاد فضاهای احساساتی بسنده می‌کنند و کمتر پیش می‌آید که مباحث جدی به صورت صریح و شفاف بیان شوند.

این موضوع خسارت مهمی برای رسانه‌های ماست؛ عده‌ای با این توهم که گفتن برخی حرف‌ها به صلاح نیست، از اصل موضوع نیز غافل می‌شوند و همین موضوع باعث می‌شود تا محورهای مهمی که جزء نقاط قوت اساسی جمهوری اسلامی هستند، در افکار عمومی به نقطه ضعف تبدیل شوند. این اتفاق درباره ایده شکل‌گیری «سپهبد» نیز برای ما تکرار شد.

همه مردم ایران می‌دانند که شهید سلیمانی شخصیت بسیار بزرگی است اما سوال اساسی اینجاست که حاج قاسم چه کرده که تبدیل به چنین شخصیت بزرگی شده است؟ همین سوال تبدیل به محور اساسی سوالات ما از مهمانان برنامه شد. باید توجه داشت کاری که سردار سلیمانی در برهه‌های مختلف عمرش انجام داده مبتنی بر عقلانیت حکمرانی بوده و برای انجام همه کارها دلایل واضح و روشن داشته است اما باید پرسید آیا این دلایل روشن برای مردم نیز بیان شده است؟

برای مثال هنوز هم سوالات و ابهاماتی درباره حضور منطقه‌ای ایران وجود دارد که مورد بحث قرار می‌گیرد. در این شرایط باید زبانی وجود داشته باشد که بدون لکنت همه دلایل را به صورت روشن و صریح بیان کند. ما در برنامه «سپهبد» تلاش کردیم افرادی را دعوت کنیم که صریح درباره این موضوعات صحبت می‌کنند.

 چه موضوعاتی برای شما مهم‌تر بود؟ 

ما تلاش کردیم در 5 قسمت یکساعته به سوالات مهمی درباره خود شهید سلیمانی، فعالیت‌های او و نقشش در منطقه پاسخ بدهیم. اینکه چرا ایران در منطقه حضور دارد؟ چرا در ماجرای داعش ورود کرد؟ آیا نمی‌شد از طریق دیپلماسی این ماجرا حل کرد؟ بارها این ابهام را مطرح کرده‌اند که ایران در سوریه و عراق دست به ماجراجویی زد و هزینه بسیار زیادی انجام داد. این عبارت‌ها بار معنایی زیادی دارد که اگر درست و به موقع پاسخ داده نشود می‌تواند همه دستاوردها را تضعیف بکند.

در برنامه «سپهبد» تلاش کردیم به صورت بسیار شفاف و صریح به همه این سوالات پاسخ بدهیم. سعی ما این بود که در تمام گفت‌وگوها صراحت حرف اول را بزند؛ سوالات صریح باشد و پاسخ‌ها نیز شفاف و روشن داده شود. اگر در جایی پاسخ کارشناس به سوال ما شفاف نبود، سعی می‌کردیم این سوال را از جنبه دیگری مطرح کنیم. البته می‌دانیم که برنامه‌سازی در چنین قالبی مخاطبان خاص خود را دارد.

 به نظر شما چگونه می‌توان به برنامه‌ای رسید که صریح و شفاف ابهامات را پاسخ بدهد؟ 

به نظرم مهم‌ترین نکته این است که گفت‌وگو شکل بگیرد و در گام دوم برنامه تکراری و کلیشه‌ای نباشد.

 انتخاب محمد دلاوری به عنوان مجری این برنامه چه طور شکل گرفت؟ او پیشتر اجرای برنامه‌هایی در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی را برعهده داشته است‌، اما فضای «سپهبد» کمی متفاوت با تجربیات قبلی او بود.

به نظرم محمد دلاوری یکی از بهترین مجری‌های فعلی تلویزیون است. او کارش را بلد است، اعتماد به نفس دارد و خط قرمزهای واقعی و غیرواقعی را در چنین گفت‌وگوهای حساسی به خوبی می‌شناسد. او راحت حرف می‌زند و سعی می‌کند سوالاتی بپرسد که عموم جامعه در ذهنشان مطرح است. این موضوعات برای ما بسیار مهم بود.

هر زمان که با دلاوری حرف می‌زدیم تاکید می‌کردیم تا زمانی که خودش نسبت به موضوعی قانع نشده‌ دست از سوال پرسیدن برندارد! ما معتقدیم کارهای شهید سلیمانی از روی عقلانیت بوده و برای تک تک آنها جواب منطقی دارد. وظیفه ماست که به عنوان برنامه‌ساز این جواب‌ها را استخراج و به جامعه عرضه کنیم. البته باید از موسسه مکتب حاج قاسم هم تشکر کنم که با پشتیبانی و سعه صدر امکان ساخت این برنامه را فراهم کرد.

منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا