آیا مشی فرهنگی شهرداری تغییر کرده است؟

وقتی در اولین روزهای چندسال پیش حوزه هنری تصمیم گرفت از ادامه اکران دو فیلم حاشیه دار جلوگیری کند شهرداری هم حوزه را تنها نگذاشت و قدرتمند وارد میدان شد. در آن زمان تکلیف حوزه مشخص بود. به واسطه روحیات و نوع نگاه مدیران حوزه سیاست حمایت از فیلم‌هایی با محوریت خانواده و انقلاب و قرار ندادن فیلم‌های پر حاشیه در سبد حمایت و اکران در دستور کار قرار گرفت و همچنان هم ادامه دارد.

حوزه هنری با این دلیل که ما مختار به انتخاب هستیم و فیلم‌ها را با اولویت مشخص شده‌مان اکران کنیم کارش را ادامه داد و از آن پس تقریبا مشخص بود که پای کدام فیلم می‌ایستد و کدام را حمایت نمی‌کند.

اما گروه مدیران سینمایی وقت، حمایت شهرداری و تصمیم به عدم اکران فیلم‌های مشکل دار و پرحاشیه را به این ربط دادند که مدیریت شهرداری به واسطه مشکلاتی که با دولت و شخص رییس جمهور (احمدی‌نژاد) دارند این کار را انجام داده‌اند و تصمیم شهرداری را سیاسی خواندند.

این سیاست در شهرداری تا ابتدای امسال ادامه داشت و همین نگاه ضریب دادن به فیلم‌های با محور تحکیم بنیان خانواده و انقلاب و موضوعات ارزشی و پرهیز از اکران فیلم‌های حاشیه دار و شبه روشنفکری در مدیریت شهرداری تهران جاری بود.

اما از ابتدای سال و با سیاست‌هایی که اخیرا بعضی مدیران شهرداری درپیش گرفتند به نظر می‌رسید احتمال جداشدن راه شهرداری و حوزه از یکدیگر وجود داشته باشند. جداشدنی که به شائبه سیاسی بودن اقدام شهرداری در آن مقطع دامن می‌زد.

جدایی یا وفاق حوزه هنری و سازمان فرهنگی شهرداری

از چند هفته پیش یکباره سیاست شهرداری در حوزه سینما و اکران تغییر کرد. با بالاگرفتن اعتراض‌ها نسبت به فیلم سیاه و حامی فتنه «قصه‌ها» و در حالی که به نظر می‌رسید شهرداری از این فیلم حمایت نخواهد کرد، محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران محتاطانانه به «نسیم» گفت: ما بر اساس اینکه وزارت ارشاد به چه فیلمی پروانه نشر و اکران داده است تصمیم می‌گیریم و باید طبیعتا سلایق جامعه را نیز درنظر بگیریم. من شخصا این فیلم را ندیده‌ام و تصمیم گیری اکران را به شورایی تخصصی به مسئولیت سید علی احمدی، رئیس تصویر شهر سپرده‌ام و ایشان و گروه‌شان برای این موارد تصمیم گیری می‌کنند. «

از سوی دیگر علی احمدی که حالا همه چشم‌ها به او بود یکباره کار را تمام کرد و با یک گفتگو این جدا شدن را تایید کرد. وی گفت:

برای اکران این فیلم تصمیمی در وزارت ارشاد گرفته شده است و ما باید به آن احترام بگذاریم، نباید در سینما دعوا راه انداخت. این فیلم آن قدر سیاه نیست که بخواهیم جلوی اکرانش را بگیریم.
این اظهارات در حالی مطرح شد که شهرداری تا پیش از آن با این منطق که» با وجود احترام به تصمیمات وزارت ارشاد ما مختاریم خود، فیلم‌هایمان را برای اکران و حمایت بر اساس سیاست‌های این سازمان انتخاب کنیم «از اکران و حمایت بعضی فیلم‌های مجوزدار مانند» خصوصی «محترمانه انصراف داده بود.

اما این بار نه تنها این حق انتخاب لحاظ نشد که حتی با اکران قصه‌ها در سینماهای شهرداری و انجام تبلیغات گسترده این فیلم در ایستگاه‌های مترو و… از آن حمایت شد.

جدایی یا وفاق حوزه هنری و سازمان فرهنگی شهرداری

حالا اما با نزدیک شدن به اکران فیلم پرحاشیه دیگر امسال – نهنگ عنبر – وعدم حمایت حوزه از آن شنیده‌ها حاکی از آن است که شهرداری تهران (که در مدیریت مواردی از این دست صاحب اندیشه است و گویا با حمایت از» قصه‌ها «موافق نبوده است) این بار تصمیم گرفته است از این فیلم و فیلم‌های مشکل داری از این دست حمایت نکند و احتمالا» نهنگ عنبر «حتی در صورت تصمیم وزارت ارشاد مبنی بر اکران این فیلم، در سبد اکران و حمایت حوزه هنری و شهرداری نخواهد بود. حالا در صورت اتفاق افتادن این مهم هم سیاسی بودن اقدام شهرداری در خارج کردن بعضی فیلم‌های دولت گذشته از سبد اکران و حمایت کاملا مردود خواهد بود (فرضی که از قضا مدیران سینمایی گذشته این روز‌ها درپی دمیدن بر شیپور آن هستند) و هم نگاه گروهی که اعتقاد داند که شهرداری عملا سیاست فرهنگی مدونی ندارد و صرفا بر اساس فضای غالب عمل می‌کند و حتی گاهی آن را بر برخی اصول ترجیح می‌دهد محلی از اعراب نخواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا