مدیرکل شورای فرهنگ عمومی کشور: «شب یلدا» پیش از انقلاب در تقویم ملی نبود

مدیرکل شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: «شب یلدا» قبل از انقلاب در تقویم ملی ما نبود و چندسال پیش شورای فرهنگ عمومی پیش‌قدم شد و «شب یلدا» در تقویم ملی قرار گرفت.

چندی پیش خبری با مضمون تغییر نام تاریخی و کهن «شب یلدا» منتشر شد. برنامه «سعدآباد» رادیو تهران با محوریت بررسی این‌خبر با رضا یعقوبی مدیرکل شورای فرهنگ عمومی کشور و چهارشنبه سوری گفتگو کرد.

یعقوبی در پاسخ به اینکه آیا عنوان جدیدی برای «شب یلدا» در تقویم ملی به ثبت رسیده است؟ با تکذیب حذف مناسبت ملی «شب یلدا» تقویم رسمی کشور اعلام کرد گفت: به هیچ عنوان تغییر عنوانی رخ نداده و «شب یلدا» (۳۰ آذر) همانطور که در طول تاریخ ایران و زیست بوم مردم ایران زمین بوده است؛ الان هم هست و خواهد ماند.

وی با اشاره به شیطنت رسانه‌ای که شایع کرده شورای فرهنگ عمومی؛ عنوان «شب یلدا» را تغییر داده است گفت: «شب یلدا» قبل از انقلاب در تقویم ملی ما نبود و چندسال پیش شورای فرهنگ عمومی پیش‌قدم شد و «شب یلدا» در تقویم ملی قرار گرفت و حتی سال گذشته در یونسکو ثبت جهانی شد.

مدیرکل شورای فرهنگ عمومی کشور با تاکید بر اینکه مناسبت خوب «شب یلدا» که در فرهنگ ما مورد احترام است چه دلیلی دارد تغییر کند؟ گفت: من دبیر کمیسیون نامگذاری شورای فرهنگ عمومی هستم که نامگذاری‌ها مناسبت‌ها در آن انجام می‌شود. مناسبت «روز ترویج فرهنگ میهمانی و پیوند با خویشان» به عنوان یک مناسبت جدید به «شب یلدا» اضافه شده است. همانطور که در تقویم ملی برای برخی روزها چند مناسبت وجود دارد.

یعقوبی گفت: شرایط اجتماعی و فرهنگی ما موجب کم رنگ شدن رفت و آمدهای خانوادگی و فامیلی شده است. این نامگذاری موجب کمک به این امر فرهنگی می‌شود.

وی با اظهار تأسف از اینکه اطلاع رسانی خوبی در این خصوص انجام نشده یا افرادی هستند که به اتفاقات جامعه فقط نگاه منفی دارند گفت: ابتدا یکی از مدیران مصاحبه‌ای انجام دادند که جامع نبود و رسانه‌ای که با وی مصاحبه کرده بود احساس کرد عنوان «شب یلدا» تغییر کرده است که اینگونه نیست و آقای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به عنوان رئیس شورای فرهنگ عمومی شخصاً مصاحبه و تاکید کردند هیچ تغییر عنوانی رخ نداده و مناسبت «شب یلدا» همچنان به قوّت خود باقی است.

مدیرکل شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه این گفتگو در خصوص مناسبت سه شنبه آخر سال (چهارشنبه سوری) و اینکه یک عنوان مناسبتی دیگر هم به این روز اضافه شده گفت: این مناسبت در تقویم رسمی کشور نیست. چهارشنبه سوری در حال حاضر به چهارشنبه سوزی تبدیل شده است. برخی بمب و نارنجک در این روز منفجر می‌کنند که خسارت‌های جبران ناپذیری در پی دارد و ما می‌خواستیم یک عنوان فرهنگی دیگر هم به این روز بدهیم تا مردم بیشتر حال همسایگان را رعایت کنند. از این رو هیچ تغییر عنوانی وجود نداشته بلکه «روز تکریم همسایگان» به خاطر خارج شدن این روز از «چهارشنبه سوزی» انتخاب شده است.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا