جزییات رویداد «شب‌های موسیقی هگمتانه» اعلام شد/ تلاش برای ملی شدن

مدیر هنری «شب‌های موسیقی هگمتانه» ضمن ارایه جزییاتی از برگزاری این رویداد موسیقایی از تلاش برای ثبت ملی این رویداد در تقویم رسمی جشنواره های ملی موسیقی خبر داد.

علی آقامحمدی مدیرهنری پروژه «شب های موسیقی هگمتانه» و مدیر انجمن موسیقی همدان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ضمن تشریح جزییات این رویداد موسیقایی که در استان همدان برگزار می شود، توضیح داد: رویداد «شب های موسیقی هگمتانه» از جمله برنامه های مهم موسیقی در استان همدان است که از سال گذشته به واسطه همراهی انجمن موسیقی ایران، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان و انجمن موسیقی همدان میزبان تعدادی از هنرمندان ارزنده موسیقی کشورمان در بخش های مختلف بود. البته این رویداد موسیقایی در قالب بیست و هفتمین جشنواره استانی پیش روی مخاطبان قرار گرفت اما به دلیل اینکه شهر همدان مراحل پایانی ثبت جهانی خود در یونسکو را سپری می کند بنابراین تلاش کردیم تا از سال گذشته این رویداد موسیقایی را با عنوان «شب های موسیقی هگمتانه» برگزار کنیم.

وی افزود: در دوره قبلی این رویداد که طی پنج شب برگزار شد، ما کارگاه های آموزشی را در بخش های مختلف برگزار کردیم که طی آن هنرمندانی چون حسن ناهید، کیوان ساکت، مهران مهرنیا، محمد دلنوازی، علیرضا میرعلی نقی، صادق چراغی و آرش نصیری در قالب عناوین مختلف کارگاه هایی را برگزار کردند. حسن ختام برنامه های هر روز این رویداد هم برگزاری کنسرت ها موسیقی در ۲ بخش موسیقی ایرانی و موسیقی عاشیقی بود که خوشبختانه با استقبال خوب مخاطبان هم مواجه شد.

مدیر هنری پروژه «شب های موسیقی هگمتانه» ادامه داد: در این دوره از رویداد «شب های موسیقی هگمتانه» از بین ۲۲ گروه متقاضی ۱۵ گروه به بخش نهایی راه یافته اند که ما طی روزهای برگزاری رویداد، علاوه بر برگزاری نمایشگاه ساز، کارگاه آموزشی و نشسست های پژوهشی پذیرای مخاطبان و علاقه مندان موسیقی ایرانی با اجرای این گروه ها این بار در شهرهای مختلف استان همدان خواهیم بود. در این چارچوب علاوه بر شهر همدان به عنوان مرکز استان، شهرهای ملایر، بهار، نهاوند، اسدآباد، فامنین، کبودرآهنگ، رزن، درگزین، تویسرکان، نهاوند، ملایر نیز میزبان مخاطبان این رویداد هستند.

آقامحمدی درباره هنرمندانی که در قالب کارگاه های آموزشی به این رویداد می آیند، گفت: براساس برنامه ریزی هایی که انجام دادیم، تصمیم داریم تا از حضور محمدرضا شفیعی کدکنی به عنوان مهمان ویژه رویداد و عزیزان دیگری چون علی دهباشی، علی جهاندار، مهران مهرنیا، علیرضا میرعلی نقی استفاده کنیم. در این چارچوب کارگاه های آموزشی در قالب «کارگاه آواز» با حضور علی جهاندار، «موسیقی و شعر» با حضور محمدرضا شفیعی کدکنی و کیوان ساکت، «موسیقی و فلسفه» با حضور بابک روشنی نژاد، «خلاقیت در موسیقی» با حضور محمد نصرتی و کارگاه «شعر و موسیقی» با حضور سیاوش دیهیمی و تعدادی دیگر برگزار می شود. این در حالی است که ما در این رویداد علاوه بر برگزاری نمایشگاه سازگران، ویژه برنامه «شب موسیقی عاشیقی» را هم داریم.

مدیر انجمن موسیقی همدان در بخش دیگری از صحبت های خود بیان کرد: یکی از عمده تفاوت های برگزاری این رویداد به نسبت سال گذشته میزبانی جشنواره از هنرمندان و مخاطبان در ۱۰ شهر استان همدان برای هرچه پربارتر شدن جشنواره است که خوشبختانه به واسطه همراهی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان و انجمن موسیقی ایران در برگیرنده شرایط مساعدتری نسبت به سال گذشته است. این در حالی است که با توجه به همکاری موثر میراث فرهنگی همدان و شهرداری همدان در این دوره از رویداد «شب های موسیقی هگمتانه» تمام تلاش خود را انجام خواهیم تا به واسط اقداماتی که برای ثبت جهانی همدان در یونسکو انجام گرفته است، این رویداد را در تقویم رسمی جشنواره ها و رویدادهای ملی موسیقی قرار دهیم که امیدوارم تحقق پیدا کند.

وی در پایان گفت: این رویداد رقابتی نیست اما به واسطه گروه های موسیقی در بخش نهایی رویداد، جوایز نقدی و تندیس هم در نظر گرفته شده که به گروه های شرکت کننده در ۲ بخش موسیقی ایرانی و موسیقی عاشیقی تقدیم خواهد شد.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا