«غیررسمی‌ها» تا کجا ادامه دارند؟/ ماجرای جلسات پنجشنبه‌‌‌های رهبر انقلاب

کارگردان «مستند غیررسمی» درباره ششمین قسمت و ادامه این مجموعه توضیحاتی داد و سختی‌هایی که در ساخت و تولید این کار همه جذاب‌اند و هیچ نقطه طاقت‌فرسایی وجود ندارد.

مجموعه‌ «مستند غیر رسمی» شامل سخنرانی‌های رهبر معظم انقلاب در سفرهای استانی و دیدارهای رهبری با هنرمندان، صنعتگران، سیاستمداران، دولتمردان، دانشجویان و خانواده شهدا است.

در این مجموعه دیدارها و گفت‌و‌گوهایی که میان رهبر انقلاب و دیدارکنندگان شکل گرفته و کمتر در رسانه‌های رسمی دیده شده است، که عمدتاً با نام خود مستند همخوانی دارد. دیدارهایی که گاه رنگ انتقاد به خود می‌گیرد و گاهی با طنز آمیخته می‌شود.

هویدا شدن چهره‌ پدرانه رهبر انقلاب 

چهره پدرانه رهبر انقلاب در این مجموعه مستندها کاملاً هویداست و این آثار توانسته است از میان آرشیو دفتر نشر مقام معظم رهبری چهره متفاوتی از رهبر انقلاب ارائه کند که پیش از این میان چهره رسمی ایشان در قاب تلویزیون کمتر به آن پرداخته شده است.

چند روز گذشته از قسمت ششم این مستند در کتابخانه ملی ایران رونمایی شد.

غیررسمی یا جلسات پنجشنبه‌ای آقا

اما غیررسمی چیست؟ فیلم‌هایی که برای اولین بار از دیدارهای خصوصی رهبر معظم انقلاب همان جلسات پنجشنبه‌ای منتشر شده است. رهبر معظم انقلاب از مدت‌ها پیش دیدارهایی خصوصی با فعالان حوزه‌های مختلف علمی و هنری داشتند. در این دیدار جمعی محدود در یک فضای بسیار صمیمی از نزدیک با رهبر معظم انقلاب دیدار و صحبت می‌کردند و به معنای واقعی کلمه «هرچه می‌خواهد دل‌تنگ» شان را با رهبر در میان می‌گذاشتند.

این دیدارهای غیررسمی تا قبل از سال 1395 به‌صورت جسته‌وگریخته برگزار می‌شد. یعنی هرازگاهی تعدادی از فعالان حوزه‌های مختلف به حضور رهبر معظم انقلاب می‌رسیدند. این دیدارها چند ویژگی دارند و اولین آنها این است که هیچ خبری از آنها به بیرون درز نمی‌کند. یعنی برخلاف دیدارهای عمومی که اول اهالی هر حوزه از پیش زمان آنها را می‌دانند و دوم در اخبار همان روز تصاویری از دیدار مربوطه منعکس می‌شود، هیچ خبری پیش یا پس از دیدارهای غیررسمی منتشر نمی‌شود.

تفاوت دیگر دیدارهای این‌چنینی آن است که تعداد حاضران به‌مراتب از دیدارهای عمومی و رسمی کمتر است و این باعث می‌شود، تعداد بیشتری از حاضران بتوانند در حضور رهبری صحبت کنند و چون قرار بر انعکاس صحبت‌ها نیست، حاضران دیدارها با فراغ بال بیشتر و به‌اصطلاح راحت‌تر صحبت می‌کنند.

چرا «غیررسمی‌ها» مستند شد؟

سیدمحمدعلی صدری‌نیا کارگردان مجموعه مستند غیررسمی در پاسخ به این سؤال که قرار است ساخت این مجموعه در چند موضوع دیگر و تا کجا ادامه داشته باشد و چه اهداف و رویکردی را در دستور کار خواهد داشت به خبرنگار تسنیم گفت: ما تلاش‌مان در غیررسمی‌ها این است که بتوانیم یک قدم به شخصیت واقعی حضرت آقا نزدیک شویم. همیشه ایشان (معظم‌له) را در قاب تصاویر رسمی و خبری دیده‌اند اما تلاش ما در مجموعه مستندهای غیررسمی این است که یک روایت غیررسمی‌تر و نزدیک‌تر ارائه دهیم تا یک قدم مخاطب را به این فضا نزدیک کند.

وی افزود: دریچه ورود مجموعه مستند غیررسمی جلسات پنجشنبه‌ای رهبر انقلاب است و نظام موضوعاتی که در آن جلسات وجود دارد. بیش از 60 جلسه با اهالی حوزه‌های فرهنگ و هنر برگزار شده و چند جلسه دیدار علمی که در غیررسمی3 سراغش رفتیم. بیشتر تمرکز ما در غیررسمی‌ها این موضوعات است که تناسب آن سراغش می‌رویم. برخی اوقات نکات و بحث‌هایی که در حاشیه این جلسات پیش آمده نیز به تصویر کشیده می‌شود.

«غیررسمی» در ایستگاه ششم

صدری‌نیا خاطرنشان کرد: «غیررسمی6» که در حوزه کتاب ساخته شده و تلاش کرده است به سراغ موضوعات جامع‌تری مثل نمایشگاه کتاب، حوزه مطالعاتی رهبر انقلاب و ارتباط‌ شان با نشر از خود جلسه پنجشنبه‌ای فراتر برویم و به سراغ موضوعات جامع‌تری برویم به تناسب همان موضوعات و دغدغه‌هایی که معظم‌له به آن اشاره می‌کنند و روایت متناسب با آن که در مستند قرار گرفته می‌شود.

او همچنین در توضیح بیشتر درباره قسمت ششم مستند «غیررسمی» تصریح کرد: در «غیررسمی6» موضوع به حوزه کتاب برمی‌گردد؛ این موضوع یکی از آن ظرفیت‌های ویژه‌ای است برای اینکه بتوانیم برخی از ابعاد شخصیتی رهبر انقلاب را دقیق‌تر به مخاطب معرفی و درباره‌اش صحبت کنیم. البته به همین میزان جذابیت ایجاد می‌کرد که جزئیات و تنوع زیادی در عمق مطالعات و حوزه ارتباطی زیادی که حضرت آقا با نویسندگان، ناشران و موضوعات دیگر داشتند و دارند؛ البته این اتفاقات هم جذابیت‌های کار را زیاد می‌کرد و هم سختی‌هایش را. اینکه چگونه بتوان در ظرف زمانی یک مستند به همه این موضوعات پرداخت یا لااقل به بخش قابل توجهی از آنها، امیدوارم لااقل در حد یک تلاش موفق شده باشیم.

صدری‌نیا در پاسخ به این سؤال که قسمت ششم مستند «غیررسمی» به آنتن تلویزیون می‌رسد، افزود: مسیری که مستند «غیررسمی» طی می‌کند وارد اکران‌های تخصصی شده تا نقد و نظر همه دوستان را داشته باشیم که این نظرات باعث می‌شود مستند به صورت جامع‌تری منتشر شود. شاید مسیر این اکران‌های تخصصی دو هفته‌ای به طول انجامد و بعد از آن برای پخش تلویزیونی آماده شود.

«غیررسمی» جدید چه زمانی به تلویزیون می‌رسد؟

وی ادامه داد: دوستان مؤسسه حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در حال طراحی مدل پخش این مستند هستند؛ اشاره کردم بخشی در قالب اکران‌های تخصصی همچون گذشته که ابتدا مسیر اکران استانی و جلسات مختلفی با حضور فعالان فرهنگی در استان‌های مختلف و بعد به پخش تلویزیونی رسید.

کارگردان مستند «غیررسمی» درباره اینکه نسخه تلویزیونی همچون نسخه سینمایی‌اش کامل و جامع پخش می‌شود یا اصطلاحاً جمع‌وجورتر مهیای پخش از آنتن سیما خواهد شد، افزود: در همین جلسات تخصصی این اندازه پخش درمی‌آید. همان نقطه نظراتی که ارائه می‌شود و طبیعتاً بازخوردهایی که گرفته می‌شود؛ زمان قطعی که مستند برای پخش از تلویزیون پیدا می‌کند به حوصله متناسب با حوصله مخاطب برمی‌گردد. یعنی در واقع بستگی به طی شدن فرآیند اکران دارد و البته علاقه داریم خیلی با رونمایی فاصله نداشته باشد.

ادامه مسیر «غیررسمی‌ها»

او در پایان درباره چشم‌انداز ساخت «غیررسمی‌های دیگر» گفت: مستند «غیررسمی» چندین موضوع دیگر دارد؛ بعضی از آنها تولیدشان در نیمه راه قرار دارد و برخی در ابتدای مسیرند. در تلاشیم از دریچه موضوعات مختلفی که ارتباط رهبر انقلاب با فرهنگ و هنر در شاخه‌های مختلف داشته‌اند و نکات و دغدغه‌هایی را که مطرح فرمودند موضوع به موضوع سراغ‌شان برویم و بعد از غیررسمی6 و بازخوردهایی که دارد فکر می‌کنم دقیق‌تر می‌توان برای ادامه این مسیر تصمیم گرفت.

منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا