از دیدار مرتضی پورصمدی تا سانس فو‌ق‌العاده برای «قوی‌دل» در سینما حقیقت

دومین روز از جشنواره هفدهم سینما حقیقت با یاد و نام مرتضی‌پور صمدی و حضور بیشتر اهالی رسانه برگزار شد.

دومین روز از برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» که به دبیری محمد حمیدی مقدم در پردیس سینمایی چارسو درحال برگزاری است، با یاد و خاطره و نام مرتضی پورصمدی همراه بود که مهمترین اتفاق این روز، آیین ویژه با نام «دیدار دوباره با مرتضی پورصمدی» بود.

مسئول بزرگداشت‌های این دوره جشنواره شهنام صفاجوست که مراسم مرتضی پورصمدی شب گذشته در سالن ۴ برگزار شد. این مراسم با استقبال خانواده سینمای مستند برگزار همراه بود و در جوی صمیمی و همان طور که انتظار می‌رفت با بغض و اندوه از دست دادن مردی که تواضع، دانش و یکرنگی اش به یادماندنی باشد برگزار شد. فرهاد ورهرام، مهرداد اسکویی، مهرداد زاهدیان، اصغر توسلی، ارد عطارپور، عبدالحسین بدرلو، مرتضی رزاق کریمی، علیرضا تابش، حامد شکیبانیا، سیدعلیرضا حسینی و… در این مراسم حضور داشتند.

حامد شکیبانیا که اجرای این برنامه را برعهده داشت در ابتدا از تمام حاضران خواست تا به یاد استاد پورصمدی و به احترام خانواده او چند دقیقه بایستند و سکوت کنند. حاضران هم بلافاصله این کار را انجام دادند و سالن به احترام استاد فیلمبرداری سینمای ایران سکوت مطلق شد، طوری که فقط صدای شاتر دوربین عکاسان به گوش می‌رسید.

بعد از سکوت، مخاطبان به احترام سال‌ها فعالیت استاد پورصمدی و به افتخار خاطراتی که با او داشتند، دست زدند.

محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و دبیر جشنواره اولین سخنران دیدار دوباره با مرتضی پورصمدی بود. او هنگام سخنرانی گفت: دلم نمی‌آید بگویم مرحوم مرتضی پورصمدی. او تاکید کرد که به دلیل اهمیت فیلمبرداری در سینمای مستند، سال آینده بحش ویژه عکس مستند به جشنواره اضافه می‌شود.

در این مراسم، حنیف شهپر راد فیلمی ۸ دقیقه‌ای برای مرتضی پورصمدی ساخته بود که در این فیلم فرهاد ورهرام، مهرداد اسکویی و محمدرضا اصلانی از خاطراتشان درباره این فیلمبردار فقید سینما صحبت می‌کردند.

در بخشی از مراسم، مرجان قنبری‌مهر نوازنده و همسر استاد مورصمدی به یاد او شعری خواند: باران که شدى مپرس، این خانه کیست/ سقف حرم و مسجد و میخانه یکی‌ست/ باران که شدى، پیاله‌ها را نشمار/ جام و قدح و کاسه و پیمانه یکی‌ست/ او سپس گفت که مرتضی باران بود.

همچنین صبح  روز گذشته در خانه جشنواره، کارگاه «خلاقیت و نوآوری در مستند حیات وحش» توسط مهدی نورمحمدی فیلمساز مستندساز برگزار شد که در این کارگاه مستندسازان حیات وحش حضور داشتند.

یکی دیگر از اتفاق‌های روز گذشته برگزاری کارگاه مستند انیمیشن با حضور اینا ساهاکیان مستندساز ارمنی بود. فیلمسازی که سال قبل با فیلم درخشان «طلوع آرورا» در جشنواره حضور داشت. مستند انیمیشنی که به موضوع نسل کشی ارامنه توسط عثمانی می‌پرداخت و تا اسکار پیش رفت. شایان ذکر است که‌ ساهاکیان، با انرژی و با لبخند کارگاه را برگزار کرد و در پایان حاضران او را تشویق کردند.

روز دوم خانه جشنواره شلوغ‌تر از روز اول، بود. نکته جالب ورود خانواده‌ها با نوزادان و کودکان به پردیس چارسو بود. نمایندگان رسانه‌ها هم نسبت به روز اول حضور پررنگ تری در چارسو داشتند.

دکتر ترکی معاون دادستانی کل برای فیلم «قوی دل» در چارسو شده بود، برای «سونوگرافی» سونیا فتحی، رضا صیاحی زاده، حسن قهرمانی، محمدعلی رخشانی (مستندساز) حضور داشتند، برای نمایش «رزیدنت» دکتر آرپناهی (فعال رسانه)  و محسن آقایی (شبکه مستند)، مهدی بخشی مقدم در این جشنواره حاضر شدند.

روز گذشته در اکران «آب بندان»، مهدی حسینی وند (تدوینگر)، مهدی نورمحمدی، فتح الله امیری، مهدی زمان پور کیاسری، نیما عسگری (مستندساز)، اکبر روح (فیلمنامه نویس سینما، در اکران «ستار الکلاسیکو» دکتر علی رهبر رئیس خانه فرهنگ ترکمن، و در اکران «رویای بزرگ»، کیومرث کُرده (گزارشگر والیبال) مهمان این جشنواره بودند.

همچنین رفت و آمد در چارسو تا پاسی از شب ادامه داشت. دومین روز از جشنواره به پایان رسید و فیلم «قوی دل» به سانس فوق العاده رسید.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا