رادیو انقلاب؛ از تبیین اقتدار ایران قوی تا جهاد تبیین

مدیر رادیو انقلاب درمورد برنامه‌های امسال این شبکه و اقداماتی که برای آن‌ها درنظر گرفته شده است توضیحاتی داد.

رضا کوچک زاده تهمتن، مدیر رادیو انقلاب درمورد شروع فعالیت این رادیو برای امسال و تفاوت‌هایی که با سال‌های گذشته دارد، اظهار کرد: رادیو انقلاب، شبکه رادیویی و روز آمد رسانه ملی برای تبیین حقایق و واقعیت‌های انقلاب اسلامی و مقابله با هجمه شناختی دشمن در بستر جدید‌ترین رخداد‌ها و برآورد‌های رسانه است و امسال، به دلیل رویداد مهم پیش روی کشور یعنی انتخابات ۱۱ اسفند، آغاز فعالیت این شبکه از ۱۹ دی ماه همزمان با سالروز قیام تاریخی مردم قم در سال ۱۳۵۶ و پایان آن ۲۳ بهمن خواهد بود و ان شاءالله، از ۲۳بهمن، رادیو مردم با شعار صدای انتخاب ویژه انتخابات ۱۱ اسفند فعالیت خود را آغاز می‌کند.

کوچک زاده بیان کرد: امسال با توجه به «اقتدار مقاومت منطقه‌ای فلسطین: از طوفان الاقصی تا جنگ غزه» و «انتخابات اسفندماه ۱۴۰۲» محتوا و جدول پخش برنامه‌های شبکه تحت تأثیر این دو رویدا مهم منطقه‌ای و داخلی خواهند بود. البته مثل گذشته، همچنان دال مرکزی شبکه مبتنی بر تبیین گفتمان «ایران قوی» است و شبکه مبتنی بر جهاد تبیین تلاش می‌کند تا با نمایش کارآمدی و پیشرفت‌های ۴ دهه گذشته امید آفرینی نسبت به گام دوم انقلاب را گسترش دهد. لیکن، بخش مهمی از رئوس برنامه سازی نیز به مقاومت و انتخابات اختصاص می‌یابد و وضعیت به گونه‌ای است که رادیو انقلاب به صورتی فرآیندی بین دو شبکه رادیو مقاومت و رادیو مردم به ایفای نقش خاص خود در این زمینه می‌پردازد.

او با اشاره به رویکرد امسال شبکه در بازنمایی انقلاب اسلامی گفت: جهاد تبیین، رسالت همیشگی رادیو انقلاب بوده است و مختص به امسال نیست. امسال نیز، تمرکز جدی بر جهاد تبیین، امید آفرینی و نشاط افزایی در جامعه ایرانی، بازنمایی کارآمدی‌های ۴۵ سال گذشته نظام اسلامی، مقابله با امواج تفتین و تحریف، مقابله با گسست نسلی، بازآرایی رویکرد تمدن سازانه انقلاب، خنثی سازی جنگ شناختی- ترکیبی دشمن و … ادامه خواهد داشت. به علاوه، متناسب با شرایط داخلی و منطقه ای، بررسی جایگاه مردم سالاری و جمهوریت در جمهوری اسلامی با توجه به انتخابات ۱۴۰۲ و همچنین بررسی قدرت گیری بلوک مقاومت منطقه‌ای متأثر از طوفان الاقصی و فرایند کنونی «بین المللی شدن انقلاب اسلامی» از یمن تا لبنان برای مقابله با آمریکا و صهیونیسم بصورت ویژه در رادیو انقلاب بررسی می‌شوند.

مدیر رادیو انقلاب ادامه داد: به وضوح پیداست که انقلاب اسلامی اینک از موقعیت «تلاش برای تثبیت» عبور کرده و در بالاترین نقطه از سهم اقتدار خود، مرحله «ائتلاف سازی برای تمدن سازی اسلامی» در جهان اسلام را آغاز کرده است. لذا، رادیو انقلاب، پرداختن به این مهم را رسالت خود می‌داند و شبکه در جهت تبیین ان تلاش خواهد کرد.

کوچک زاده درمورد اقدامات رادیو انقلاب برای «بین المللی شدن انقلاب اسلامی» و طرح آن در برنامه‌های خود تصریح کرد: اساساً باید توجه داشت انقلاب ما یک پسوند اسلامی دارد که این پدیده بزرگ تاریخ معاصر جهان و میراث ماندگار امام خمینی (ره) را محصور به مرز‌های ملی ایران نمی‌کند بلکه ریشه در بنیاد‌های دین مبین اسلام داشته و جهان‌شمول است. نظام جمهوری اسلامی، یکی از دستاورد‌های این انقلاب است. انقلاب اسلامی داعیه بیداری اسلامی داشته است و برای مقابله با استعمار غرب، واپسگرایی‌های داخلی و ایجاد شکاف در جهان اسلام کوشش می‌کند. به علاوه، نقش انقلاب اسلامی در تلاش برای ایجاد امت واحده اسلامی و تمدن سازی نوین اسلامی نیز یک نگاه جدید در نظم نوین بین الملل است. در کنار این موارد، مقابله با رژیم صهیونیستی و به رأس آوردن مسئله فلسطین، تلاش برای اخراج آمریکا از منطقه نیز، از آرمان‌های انقلاب اسلامی بوده که با الگو برداری از آن در جوامع اسلامی از جمله یمن، عراق، سوریه، لبنان و ملت قهرمان فلسطین شاهد شکل گیری یک جبهه واحد در کنار ایران انقلابی برای مقابله با آمریکا و رژیم صهیونیسستی است.

او مطرح کرد: همه این موارد حکایت از آن دارد که انقلاب اسلامی به درستی صادر شده و امروز به یک قطب قدرت بین المللی تبدیل شده است. از این زاویه است که رادیو انقلاب به تأثیر این فرآیند بر قدرت ملی در جمهوری اسلامی، شکل گیری قطب اسلام انقلابی در جهان چند قطبی، مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا، تلاش برای آزادی فلسطین از اشغال صهیونیسم و افزایش تعاملات ملل مسلمان با رویکردی کارشناسانه و نخبگانی می‌پردازد. طبعاً در این بستر، آگاهی بخشی اجتماعی پیرامون وضعیت دقیق جایگاه انقلاب اسلامی در جهان کنونی بیش از پیش، روشن‌تر می‌شود.

مدیر رادیو انقلاب با اشاره به اقدامات این شبکه برای دو انتخابات پیش رو بیان کرد: انقلاب اسلامی محصول مشارکت و حضور مردم برای برافکندن رژیم پهلوی و بیرون راندن آمریکا از عرصه تعیین سرنوشت خود درسال ۱۳۵۷ بوده است. طبعاً برای ادامه حیات و اقتدار این انقلاب، همواره نیاز به حضور و اتکا به مردم وجود دارد چرا که مردم صاحب اساسی این نظام اند و یکی از مجرا‌های این مهم نیز انتخابات است. الحمدالله از فروردین ۱۳۵۸ تا ۱۴۰۰ حضور پرشور مردم در ده‌ها انتخابات وجود داشته است و اینک نیز همین‌گونه خواهد بود.

رادیو انقلاب تلاش خواهد کرد تا در بستر امید آفرینی و نشاط افزایی رسانه‌ای و همچنین تبیین چهل و پنج سال کارآمدی همه جانبه انقلاب اسلامی و بررسی و تبیین بایسته‌های فرارو در گام دوم انقلاب، یک وجهی تبلیغی برای افزایش مشارکت پرشور داشته باشد. از این رهگذر مقابله با سیاه‌نمایی‌ها و بن بست انگاری‌های رسانه‌ای دشمن که بالتبع موجب دلسرد شدن مردم از مشارکت سیاسی است، یک هدف اساسی این شبکه است و براین امر نیز مصمم هستیم.

کوچک زاده درمورد موضوعات و محور‌های برنامه‌های رادیو انقلاب و مهم‌ترین اقدامات و چینش برنامه‌های آن تصریح کرد: جدول پخش شبکه در بستر تقسیم بندی محتوایی آن و اهدافی که مدنظر شبکه است با توجه جامعه مخاطبان شکل گرفته است. از این جهت، مهم‌ترین برنامه‌های ما مترتب بر ۴ قسمت است که برنامه‌ها بر اساس آن در رادیو انقلاب دسته بندی می‌شوند.

حوزه سیاسی: مشتمل بر عرصه داخلی و خارجی است که با تمرکز بر جهاد تبیین شاخص‌های مهمی، چون زنان و انقلاب اسلامی؛ عرصه‌های داخلی، چون جمهوریت، انتخابات و حضور مردم در عرصه‌های سیاسی؛ سیاست خارجی، دیپلماسی و رابطه آن با میدان؛ تبیین گفتمان‌های انقلاب اسلامی، چون استکبار ستیزی، عدالت خواهی، استقلال و آزادی، مقاومت، بازدارندگی، ما می‌توانیم و …؛ مردمی سازی انقلاب اسلامی؛ مقابله با سیاهنمایی و بن بست انگاری‌های جنگ شناختی- ترکیبی دشمنان؛ امید آفرینی و نشاط انقلابی در بستر گام دوم انقلاب؛ مقابله با گسست نسلی؛ اتحاد و همدلی؛ جایگاه انقلاب اسلامی در نظم نوین جهانی؛ کارآمدی انقلاب اسلامی و موارد دیگری در این حوزه مورد تبیین و روشنگری واقع می‌شوند.

او ادامه داد: حوزه فرهنگی – اجتماعی: تبیین فرهنگ تراز ایران قوی از چله اول تا گام دوم انقلاب اسلامی و نقش فرهنگی دانشگاهیان و نخبگان در شکل‌گیری و صیانت از انقلاب اسلامی از جمله موضوعات مورد بررسی در حوزه فرهنگ است. تبیین چرایی و چگونگی تهاجم فرهنگی دشمن و شیوه‌های مقابله با آن، تبیین جنگ نرم متمرکز بر سبک زندگی ایرانی و اسلامی و بایسته‌های رسانه‌ای مقابله با آن از انقلاب اسلامی تا شکل‌گیری تمدن اسلامی تصویر بزرگ “اعتماد به نفس ملی” در ایران قوی از دیگر محور‌های مورد بررسی در این بخش است.

حوزه اقتصادی: تحلیلی بر ابعاد وابستگی اقتصادی رژیم پهلوی به غرب و ترویج فقر گسترده و نابرابری در قبل از انقلاب و طراحی مدل اقتصاد مقاومتی و صیانت از استقلال ملی در ایران قوی در سرفصل حوزه اقتصاد بررسی می‌شود. دستاورد‌های اقتصادی و صنعتی انقلاب اسلامی علی‌رغم چهار دهه تحریم دشمن، الزامات امیدآفرینی در پیشرفت‌های اقتصادی کشور و مقابله با جنگ رسانه‌ای دشمن در ترویج ناکارآمدی و سیاه‌نمایی‌های اقتصادی و اقتصاد دانش بنیان و درون‌زا و نقش آن در توسعه ملی و خنثی‌سازی تحریم‌های دشمن در این بررسی می‌شود.

مدیر رادیو انقلاب افزود: بخش علم و فناوری: در این سر فصل نیز، از تبیین عملکرد جهادی دست یافتن به قله‌های علمی و فناوری تا افزایش تعداد دانشگاه و دانشجو تا جایگاه ایران قوی در تولید علم و فناوری در جهان، فراگیر ساختن نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی، نظم بخشی به توسعه و پیشرفت علمی و فناوری کشور با تدوین اسناد بالا دستی، تجاری‌سازی علم و فناوری در سایه حمایت و اعتماد به نسل جوان و … در قالب برنامه‌های مختلف تهیه خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا