واکنش ناشران به نشریه هتاک فرانسوی و انتصاب دبیر‌ هیات‌خرید کتاب ارشاد

واکنش ناشران انقلاب اسلامی به انتشار کاریکاتورهای موهن نشریه هتاک فرانسوی و همچنین انتصاب دبیر هیات خرید کتاب وزارت ارشاد از جمله اخبار حوزه کتاب در این هفته هستند.

مجله فرهنگی هفت راه – گروه کتاب: مرور اخبار حوزه کتاب این هفته را با خبر مربوط به صدور بیانیه مجمع ناشران انقلاب اسلامی در واکنش به اعمال هتاکانه نشریه شارلی ابدو که اقدام به انتشار کاریکاتورهای توهین‌آمیز از رسول اکرم(ص) کرده بود، آغاز می‌کنیم. به این ترتیب، مجمع ناشران انقلاب اسلامی به نمایندگی از ۱۵۰ ناشر حرمت شکنی ساحت پیامبر اکرم(ص) در نشریه فرانسوی را محکوم کرد.

مجمع ناشران این حرکت و هرگونه حمایت داخلی و خارجی از آن را محکوم کرد و از اهالی قلم خواست تا با تبیین دقیق پشت پرده این حرمت‌شکنی‌ها، قدمی در راه اتحاد هر چه بیشتر مسلمانان و صف‌آرایی یک‌پارچه در مقابل دشمنان مشترک بشریت و رسیدن به جامعه مطلوب اسلامی و آمادگی هر چه بیشتر برای ظهور منجی آخر ارواحنا فداه، بردارند.

ناشران تاجیک به ایران می‌آیند

انجمن دوستی ایران و تاجیکستان بهمن‌ماه امسال میزبان برگزاری دومین نشست تخصصی «نشر ایران و تاجیکستان» خواهد بود. به این ترتیب جمعی از ناشران تاجیک، به ایران سفر خواهند کرد.

جواد رسولی دبیر انجمن دوستی ایران و تاجیکستان درباره این نشست گفت: از آنجا که تاجیکستان در نمایشگاه کتاب سال آینده مهمان ویژه نمایشگاه خواهد بود این نشست علاوه بر تعامل ناشران می‌تواند زمینه‌ساز هماهنگی بیشتر میان نهادهای متولی داخلی با مسئولان نشر این کشور باشد. اولین نشست تخصصی نشر ایران و تاجیکستان شهریور ماه امسال با حضور دکتر مجتهد شبستری اولین سفیر ایران در تاجیکستان و دکتر سلیمانی رایزن سابق فرهنگی ایران در این کشور برگزار شد.

خرید ۲۱۶ عنوان کتاب تازه از ناشران

انتشار این خبر نیز در روزهای این هفته انجام گرفت و به موجب آن، وزارت ارشاد ۲۱۶ عنوان کتاب تازه ناشران را در شمارگان ۴۳ هزار و ۲۵۰ نسخه خریداری کرد. هیئت انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز شنبه ۲۷ دی مصوبات جلسه پانصد و بیست و هشتم خود را منتشر کرد که طی آن با خرید ۲۱۶ عنوان کتاب تازه از ناشران در شمارگان ۴۳ هزار و ۲۵۰ نسخه موافقت شده است.

پایان فعالیت ناشران ایرانی در نمایشگاه کتاب قطر

بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی دوحه قطر عصر هم ابتدای این هفته و روز شنبه ۲۷ دی پس از ۱۱ روز فعالیت با حضور موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و ناشران ایرانی به کارخود پایان داد.

در این دوره از نمایشگاه علاوه بر این موسسه که به نمایندگی از نشر جمهوری اسلامی ایران و با دعوت رسمی کشور قطر شرکت کرده بود، ۵ ناشر ایرانی از جمله انتشارات كانی مهر، غرفه كتابت خط كوفی، غرفه رایزن فرهنگی ایران در قطر، خانه فرهنگ و هنر ایران و نشر احسان از ناشران اهل تسنن كشورمان، حضور داشتند.

اعلام زمان آغازبه‌کار بانک اطلاعات صنعت چاپ کشور

مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آغاز فعالیت بانک اطلاعات جامع صنعت چاپ کشور از ماه آینده خبر داد و اظهار امیدواری کرد: تا نیمه نخست سال ۹۴ این بانک به مرحله تکمیلی خود برسد.

محمودرضا برازش، ظهر سه شنبه ۳۰ دی ماه در نشست خبری چهاردهمین جشنواره ملی صنعت چاپ کشور در بخش مسابقات آثار و پژوهش های چاپی برتر که در مرکز مشارکت های فرهنگی و هنری در تهران برگزار شد، گفت: یکی از اولین مجموعه هایی که کار تهیه پرتال جامع آن در وزارت ارشاد آغاز شد، صنعت چاپ کشور بود که تاکنون بیش از ۱۷ مرحله و فرآیند مختلف آن طی ده ها جلسه کارشناسی که در این خصوص تشکیل شده، تدوین شده است.

وی گفت: از ماه آینده فعالیت این پرتال گام به گام آغاز خواهد شد و به سمت تکمیل حرکت خودش را ادامه خواهد داد و ما امیدواریم تا پایان نیمه اول سال ۹۴ کار تکمیل این بانک اطلاعاتی به اتمام رسیده باشد.

اخبار جدید از جایزه کتاب سال

در این هفته چند خبر نیز، از حوزه‌های مختلف جایزه کتاب سال منتشر شد. به این ترتیب در گروه ادبیات، ۴ اثر ترجمه‌ای به مرحله نهایی بررسی راه پیدا کردند و آثار راه‌یافتهراه یافته به مرحله دوم داوری‌ها معرفی شدند. همچنین اسامی نامزدهای دریافت جایزه در بخش نقد ادبی نیز اعلام شد.

سی و دومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی بهمن ماه امسال توسط موسسه خانه کتاب برگزار می‌شود.

بررسی شکایات آزمون سال ۹۱ نهاد کتابخانه‌ها

روز یکشنبه ۲۸ دی نیز این خبر که مربوط به کتابداران کشور می‌شود، منتشر شد. امین متولیان دبیر کمیته شکایات آزمون ۱۳۹۱ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در یادداشتی ضمن اعلام تشکیل نخستین جلسه بررسی شکایات کارگروه در روز دوشنبه بیست و نهم دی با حضور نماینده سازمان بازرسی کل کشور و رسیدگی به تمامی شکایات رسیده عنوان کرد: مهلت ثبت‌شکایت از آزمون استخدامی سال۱۳۹۱ ‌روز دوشنبه‌ بیست‌ و ‌دوم دی‌ماه به پایان رسید و ۱۲۰۸ نفر شکایت خود را در سامانه ویژه این امر ثبت و درج کردند.

متولیان همچنین در یادداشت خود اشاره کرد: طبق آمارهای کلی‌‌و اولیه استخراج شده از سامانه، استان گیلان کمترین تعداد شکایت (۴ نفر) و استان‌های آذربایجان شرقی و اصفهان بیشترین تعداد شاکیان و معترضان (۱۰۹نفر) را دارند.

انتصاب دبیر هیات انتخاب و خرید کتاب ارشاد

در این هفته همچنین، ‌مهرزاد دانش با حکم سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی به عنوان دبیر هیات انتخاب و خرید کتاب معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد.

پیش از این، مصطفی امیدی دبیر هیات انتخاب و خرید کتاب معاونت امور فرهنگی بود که به دلیل پایان مدت ماموریت و جهت حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات از این هیات جدا شد.

دانش بیش از ۳ سال است در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دبیر کمیته ارزشیابی نویسندگان و شاعران است و قرار است با حفظ سمت، یه عنوان دبیر هیات انتخاب و خرید کتاب نیز فعالیت کند.

انتشار فراخوان شرکت در کنگره سالانه‌ اتحادیه جهانی کتاب‌داران

فراخوان شرکت در کنگره سالانه‌ اتحادیه جهانی کتاب‌داران نیز منتشر شد. «مشارکت پویا برای دسترسی، توسعه و تحول در کتاب‌خانه‌های نوجوانان» و «ارتباط کتابخانه های مدارس با کتابخانه های پزشکی جهت ارتقای سلامت جامعه» دو موضوع مرتبط با کودکان است که با انتشار فراخوان کنگره سالانه اتحادیه جهانی کتابداران، علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت ایفلا و با مطالعه شرایط هر فراخوان مقاله‌های خود را در این زمینه ارایه کنند.

کنفرانس‌های سالیانه ایفلا از سال ۱۹۲۸ تاکنون به غیر از سال‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۴ میلادی (جنگ جهانی دوم) همه‌ساله در یکی از کشورهای جهان برگزار شده است.

فرصت ارسال آثار به این سازمان برای موضوع کتاب‌خانه‌های نوجوان در نهایت ۲۶ بهمن و برای موضوع ارتباط کتابخانه‌های پزشکی و کتابخانه‌های مدارس ۱۳ بهمن تعیین شده است.

قول ۷۵۰ میلیون تومانی ارشاد به نمایشگاه یاد یار مهربان

رئیس دوازدهمین نمایشگاه کتاب یاد یار مهربان هم این هفته روز دوشنبه ۲۹ دی در نشست خبری مربوط به این نمایشگاه، از کمک ۷۵۰ میلیون تومانی وزارت ارشاد به این نمایشگاه خبر داد.

سید مجید حسینی در این برنامه به بودجه ۳ میلیارد تومانی یاد یار مهربان در سال جاری اشاره کرد و گفت: امسال قیمت کتاب نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد افزایش پیدا کرده است اما روز گذشته معاونت فرهنگی وزارت ارشاد به ما قول کمک ۷۵۰ میلیون تومانی را برای نمایشگاه داد که اگر محقق شود امسال با افزایش قدرت خرید بازدیدکنندگان مواجه خواهیم شد با این حال تخفیف عمومی ما برای خرید کتاب در نمایشگاه کتاب امسال ۲۰ درصد در نظر گرفته شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا