دفاع جوکر و دیگران از سخنرانی حمایتی از فلسطین

بیش از ۱۵۰ سینماگر یهودی هالیوود از جمله «واکین فینیکس» بازیگر برنده اسکار فیلم «جوکر» حمایت خود را از صحبت‌های «جاناتان گلیزر» در مراسم اسکار در تقبیح رژیم صهیونیستی اعلام کردند.

امضاکنندگان این نامه سرگشاده‌ نوشتند که «از اینکه می‌بینند برخی از همکاران ما در صنعت سینما، اظهارات جاناتان گلیزر را نادرست توصیف می‌کنند و آن را محکوم می‌کنند، احساس نگرانی می‌کنند».

«جاناتان گلیزر» فیلمساز انگلیسی که امسال با فیلم «منطقه مورد علاقه» موفق به کسب اسکار بهترین فیلم بین‌المللی شد، در سخنرانی خود پس از کسب جایزه اسکار ۲۰۲۴ در حمایت از مردم فلسطین صحبت کرده بود و جان باختن انسان‌های بی‌گناه در غزه را محکوم و عنوان کرده بود: «اکنون ما به عنوان مردمانی که یهودی بودن‌مان و هولوکاست ما توسط قدرت اشغالگری که باعث بروز درگیری برای بسیاری از مردم بی گناه شده است، به گروگان گرفته شده و ما این موضوع را رد می‌کنیم»

در این نامه آمده است: «حملات آنها به گلیزر، حواس پرتی خطرناکی از کارزار نظامی فزاینده اسرائیل است که تاکنون بیش از ۳۲۰۰۰ فلسطینی را در غزه کشته و صدها هزار نفر را در آستانه قحطی قرار داده است. ما برای همه کسانی که در طی چندین دهه در سرزمین‌های اشغالی جان خود را از دسنت داده‌اند، غمگین هستیم».

جنجال بر سر سخنرانی «جاناتان گلیزر» در مراسم اسکار ۲۰۲۴ هفته‌ها ادامه داشته است.

پس از اعطای جوایز اسکار، صدها تن از چهره‌های یهودی هالیوود نامه‌ای سرگشاده امضا کردند که گلیزر را متهم به معادل سازی رژیم نازی و رژیم صهیونیستی کردند اما از سویی دیگر فیلمسازان و سازمان‌ها صحبت‌های گلیزر را تحسین کردند.

«پیوتر سیوینسکی» مدیر یادبود آشویتس در بیانیه‌ای گفته بود:«جاناتان گلیزر در سخنرانی خود برای دریافت جایزه اسکار، یک هشدار اخلاقی جهانی علیه غیرانسان‌سازی صادر کرد.هدف او تنزل به سطح گفتمان سیاسی نبود. منتقدانی که انتظار یک موضع سیاسی روشن یا فیلمی صرفاً درباره نسل کشی را داشتند، عمق پیام او را درک نکردند».

«کن لوچ» کارگردان کهنه کار بریتانیایی نیز اخیرا در حمایت از گلیزر سخنان او را «بسیار شجاعانه» خوانده و گفت: «مطمئن هستم که او پیامدهای احتمالی صحبت‌هایش را درک کرده است، که این موضع بر شجاعت او می‌افزاید، بنابراین من برای او و کارش احترام زیادی قائل هستم».

نویسندگان نامه حمایتی جدید از «جاناتان گلیزر» کشتار غیرنظامیان فلسطینی را محکوم کرده‌اند و همچنین خواستار آتش بس دائمی، بازگشت امن گروگان ها و ارسال فوری کمک ها به غزه شدند.

از جمله دیگر امضاکنندگان این نامه سرگشاده می‌توان «جوئل کوئن»، «بوتس رایلی»، «ابی جاکوبسون»، «فرانسیس فیشر»، «آنی بیکر»، «نائومی کلاین»، «الکساندر زلدین»، «راین فینیکس»، «کلویی فاینمن»، «دیوید کراس»، «تاوی گوینسون»، «کیت برلانت» و … اشاره کرد.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا