گلایه‌های بازیگر پیشکسوت از بی‌توجهی‌ها؛هنرمندان شهرستانی را فراتر از جشنواره‌ها ببینیم

آتش تقی‌پور بازیگر پیشکسوت، با وجود تاکید بر اهمیت برگزاری جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، خواستار آن شد تا هنرمندان شهرستانی، فراتر از چنین رویدادها و گردهمایی‌های هنری دیده شوند و مورد توجه قرار بگیرند.

بیست‌ و هشتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای کشور، پس از پایان رقابت هشت استان در جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس، هم اکنون در استان خراسان رضوی با عنوان جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران در حال برگزاری است.

آتش تقی‌پور، بازیگر پیشکسوت تئاتر، به همین مناسبت، با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای و تاثیر آن‌ها در روند مسیر زندگی حرفه‌ای هنرمندان فعال در استان‌های کشور به بیان جزئیاتی پرداخت.

تقی‌پور با اشاره به برگزاری جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای گفت: «اگر در کشوری چون انگلستان زندگی می‌کردیم، بر این مبنا سخن می‌گفتم که ما نقش کوچک و بزرگ نداریم، بلکه هنرپیشه بزرگ و کوچک داریم، اما ما در ایران زندگی می‌کنیم؛ متاسفانه هنرمندان کشورمان در استان‌های محروم که دسترسی اندکی به امکانات دارند، خیلی زود دیده نخواهند شد و در لابلای شلوغی روزگار گم می‌شوند.»

او ادامه داد: «دیده شدن هنرمندان استانی اگرچه بستگی به تلاش خود آن‌ها هم دارد، ولی برگزاری جشنواره‌های مختلف چون جشنواره تئاتر منطقه‌ای، شاید کورسویی برای به نمایش گذاشتن هنر و زحماتی باشد که آن‌ها در مسیر حرفه‌ای با آن روبه‌رو هستند.»

این هنرمند افزود: «گروه‌های نمایشی استان‌ها با تمامی سختی‌ها دور هم جمع می‌شوند و دست به تولید هنری می‌زنند. آنها باید در بین تمام شلوغی‌های تهران، خود را در چشم، فکر و مغز مدیران، مردم و هنرمندان پایتخت جای دهند.»

تقی‌پور توضیح داد: «جشنواره تئاتر استانی، منطقه‌ای و تمامی فرصت‌هایی که به هنرمندان شهرستانی اجازه دیده شدن می‌دهد، باید بیش از پیش مورد توجه و حمایت قرار بگیرد.»

او با اشاره به این‌که ما نباید تنها به برگزاری و آمار کمی جشنواره‌ها بسنده کنیم و هنرمندان شهرستانی، نیازمند زیرساخت، بودجه و همراهی برای تولید هستند، افزود: «کم‌ترین کاری که هنرمندان به ویژه پیشکسوتان عرصه هنرهای نمایشی کشور می‌توانند برای فعالان عزیز و سختکوش تئاتر در استان‌ها انجام دهند، هم‌صدایی با آنها برای احقاق حقوق و دیده شدن‌شان و تماشای آثارشان در جشنواره‌ها و اجراهای عمومی است.»

این بازیگر پیشکسوت ادامه داد: «مدیران فرهنگی می‌توانند با تامین اعتبار و بودجه، تجهیز سالن‌های نمایشی، در نظر گرفتن بیمه و پرداختن به دیگر مشکلات و دغدغه هنرمندان با آن‌ها همراه باشند. جشنواره‌ها تنها راه دیده شدن هنرمندان استانی و ارزش گذاشتن به هنر آن‌ها نیست.»

تقی‌پور با اشاره به حضور بخش خیابانی در  بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای کشور گفت: «نمایش خیابانی، تئاتر اعتراض است و آنچه در ایران مرسوم است، با اصل این هنر نمایشی، تفاوت بسیاری دارد. قطعا اضافه شدن بخش خیابانی در جشنواره ارزشمند است اما باید توجه داشت که اجرای این آثار و اثرگذاری آن‌ها در شکل‌گیری جریان عمومی تئاتر اهمیت دارد و باید به بیان حرف و دغدغه‌های اجتماعی بپردازد.»

جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران به میزبانی استان خراسان رضوی، از دهم تا چهاردهم دی، میزبان ۲۱ نمایش صحنه‌ای و ۱۵ نمایش خیابانی از هشت استان سیستان و بلوچستان، گلستان، کرمان، تهران، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، مازندران و آذربایجان شرقی است.

بیست‌و‌هشتمین جشنواره منطقه‌ای تئاتر کشور، پس از استان فارس (پارس)، در ادامه مسیر خود با میزبانی خراسان رضوی (خاوران)، سمنان (راه ابریشم) و آذربایجان شرقی (سهند) برگزار خواهد شد. برگزیدگان این رویداد هنری‌، به چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه پیدا خواهند کرد.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا