کتابخانه‌های نسل جدید ۵۰خدمت ارائه می‌دهند

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی با اشاره به اینکه در جهان کتابخانه مرکزی برای ارائه همه خدمات فرهنگی، اجتماعی و … است، خاطرنشان کرد که در کتابخانه‌های نسل جدیدبالغ بر ۵۰ خدمت ارائه می‌شود.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی با اشاره به اینکه در جهان کتابخانه مرکزی برای ارائه همه خدمات فرهنگی، اجتماعی و … است، خاطرنشان کرد که در کتابخانه‌های نسل جدید حدود ۲۰ خدمت ارائه می‌شود.

مهدی رمضانی عصر سه‌شنبه ۵ اردیبهشت در جلسه شورای اداری استان فارس گفت: اگرچه اولویت امروز کشور اقتصاد است اما در موضوع اقتصاد هم ما نیازمند فرهنگ و اقدامات فرهنگی موثر هستیم.

رمضانی گفت: از ابتدای تاسیس نهاد کتابخانه در دهه چهل تا سال ۵۷ در کشور ۳۴۰ کتابخانه عمومی وجود داشت اما این آمار اکنون به ۳۸۰۰ کتابخانه رسیده که این عدد غیراز کتابخانه‌های دانشگاهی، کانون پرورش فکری، مساجد و … است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها با بیان اینکه ایران به لحاظ فضای فیزیکی و شبکه کتابخانه‌ای جایگاه مناسبی در جهان دارد، گفت: تعداد کتابخانه‌های عمومی ترکیه ۱۲۰۰ واحد است. ایران در بین کشورهای اسلامی از نظر تعداد کتابخانه بعد از مالزی قرار دارد و در آسیا جزو ۵ کشور اول و در جهان جزو ۲۰ کشور اول به لحاظ شبکه کتابخانه‌ای است.

رمضانی ضمن بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب در زمینه گسترش کتابخانه‌ها توفیقات خوبی داشتیم، خاطرنشان کرد که کتابخانه‌های عمومی بعد از آموزش و پرورش و مساجد گسترده‌ترین شبکه را در کشور دارد.

دبیرکل کتابخانه‌های عمومی همچنین ایران به لحاظ وضعیت کتابخوانی و سرانه مطالعه هم آنقدرها که مطرح می‌شود وضعیت وخیمی ندارد، ما به لحاظ استفاده از شبکه کتابخانه‌ای نیازمند توجه و حمایت جدی هستیم.

او با بیان اینکه در کشوری نظیر آمریکا که درصد اعضای کتابخانه‌ها عدد قابل توجهی است، کتابخانه مرکز گفت و گوست و همه خدمات اجتماعی، فرهنگی و …. در کتابخانه ارائه می‌شود، گفت: خوشبختانه به دنبال همکاری با فراجا، هلال احمر و بهزیستی برای ارائه خدمات مرتبط با این دستگاهها از طریق کتابخانه‌ها هستیم.

رمضانی با اشاره به برگزاری جشنواره طعم کتاب در خوزستان، پیشنهاد داد که این جشنواره در فارس هم برگزار شود و گفت: یکی از دیگر از مزیت‌های فارس، حضور و فعالیت خیرین است که باید از این ظرفیت استفاده مطلوبی برای توسعه کتابخانه‌ها بُرد.

دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور یکی از نقاط ضعف فارس و شیراز را نداشتن کتابخانه مرکزی دانست و گفت: هم اکنون ۲۰ شهر فارس فاقد کتابخانه است و نیازمند حمایت برای ایجاد کتابخانه در این شهرها و همچنین تکمیل ۱۲ پروژه با پیشرفت بالای ۵۰ درصد هستیم.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا