کرواسی پانصدمین سال درگذشت پدر ادبیاتش را گرامی داشت

سال مارکو مارولیچ که به‌عنوان پدر ادبیات کرواسی شناخته می‌شود، با آغاز سال ۲۰۲۴ شروع شد.

مراسمی به مناسبت آغاز سال مارکو مارولیچ در پانصدمین سالگرد درگذشت این‌شاعر دوره رنسانس که به عنوان پدر ادبیات کرواسی شناخته می‌شود، روز جمعه در اسپلیت برگزار شد. این‌رویداد توسط وزارت فرهنگ و رسانه و مرکز مطالعات مارکو مارولیچ و حلقه دوستداران وی برگزار شد.

مارکو مارولیچ، شاعر، وکیل، قاضی و اومانیست دوره رنسانس کروات که اصطلاح «روانشناسی» را ابداع کرد، ۸ آگوست ۱۴۵۰ در اسپلیت متولد شد و در ۵ ژانویه ۱۵۲۴ در آن شهر آدریاتیک درگذشت. او سال ۱۵۰۱، «جودیتا» را نوشت که اولین کتاب و شعر حماسی کرواسی است که به این زبان نوشته شد. این‌کتاب سال ۱۵۲۱ در ونیز منتشر شد که پرفروش‌ترین کتاب زمان خود بود و به زبان‌های متعدد ترجمه شد. وقتی مارولیچ هنوز زنده بود، این کتاب در ۱۸ ماه به ۳ چاپ رسید.

طبق اعلام مسئولان فرهنگی کروواسی، سال ۲۰۲۴ در پانصدمین سالگرد درگذشت مارولیچ، بسیاری از رویدادهای علمی و فرهنگی به تاثیر پدر ادبیات کرواسی به فرهنگ و تمدن کرواسی و اروپایی اختصاص پیدا می‌کند. نونا اوبولین کورژینک، وزیر فرهنگ کرواسی در این‌باره گفت: در طول این‌سال، میراثی را که مارولیچ برای فرهنگ کرواسی و اروپایی به ارث گذاشت مرور می‌کنیم و اهمیت او را در فرهنگ منطقه و اروپا گرامی می‌داریم.

وی همچنین از نمایشگاهی یاد کرد که موزه شهر اسپلیت در ماه آوریل برگزار خواهد کرد و پس از آن این نمایشگاه در سایر نقاط کرواسی نیز برپا خواهد شد.

کنفرانس موضوعی «مارکو مارولیچ – ۵۰۰ سال بعد» نوامبر ۲۰۲۳ و پیش از پانصدمین سالگرد درگذشت مارولیچ در کتابخانه ملی و دانشگاهی (NSK) در زاگرب برگزار شد. این کنفرانس با تمرکز بر «پدر ادبیات کرواسی» شکل گرفت و تلاش کارشناسان در آن، تمرکز بر برندسازی بهتر مارکو مارولیچ در سالگرد او بود.

کرواسی پانصدمین سال درگذشت پدر ادبیاتش را گرامی داشت

صفحه مصور از ویرایش دوم جودیتا نوشته و تصویرسازی شده توسط مارکو مارولیچ، نویسنده دوران نوزایی کروات، منتشر شده در می ۱۵۲۲.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا