هم‌صدایی مردم و علیرضا قربانی از «روزگار غریب»

علیرضا قربانی پس از برگزاری تور کنسرت اروپا و کانادا حالا در قالب یک تور زمستانی با مخاطبانش دیداری در تهران تازه کرد؛ دیداری سرشار از موسیقی و زمزمه‌هایی از «روزگار غریب»، «مدار صفردرجه»،‌ «ارغوان» و…

هتل اسپیناس پالاس شامگاه گذشته (۹ دی‌ماه) میزبان علاقمندان موسیقی کلاسیک ایرانی بود که آمده بودند،‌ ساعتی را میهمان موسیقی علیرضا قربانی و ارکسترش باشند. اجرایی که این روزها سر و صدای زیادی کرده،‌ بلیت‌هایش به سرعت فروش رفته و مخاطبان زیادی را هم جذب کرده است.

علیرضا قربانی از اوایل سال ۱۴۰۲ تقریبا بدون توقف چندانی چه در ایران و چه خارج از ایران روی صحنه رفته است و اکنون در نیمه دوم سال، برای بار دوم است که تور کنسرت برگزار می‌کند. درحقیقت این هنرمند با وجود طولانی شدن برگزاری تور کنسرت‌هایش، همچنان با انرژی به مدت دو سانس در هر شب روی صحنه می‌رود؛ البته این که این امر تا حدودی هم نگران‌کننده است؛ به هر حال این تراکم اجرای زنده می‌تواند به سلامتی او آسیب وارد کند.

اما با وجود نگرانی‌هایی که درباره امکان آسیب رسیدن به صدای قربانی وجود دارد اما در کنسرت شب گذشته او، شاهد یک اجرای تمیز و درخور بودیم که البته با وجود کیفیت قابل قبول اجرای قربانی و ارکستر، اما بعضاً با توجه به مشکلاتی آکوستیک سالن اسپیناس پالاس که امری همگانی در سالن‌های کنسرت ایران است، بعضاً صدا آنگونه که باید نبود و گاه شاهد تقابل صدای قربانی و ارکستر بودیم.

قربانی پس از اجرای چند قطعه در میانه کنسرت، خطاب به مخاطبان گفت: «سلام به روی ماه شما. از طرف دوستان عزیزم که با آنها به اجرای برنامه می‌پردازیم درود و سپاس عرض می‌کنم خدمت شما و حضور شما باعث افتخار ماست. احساس مسئولیت و افتخار می‌کنیم که لطف و محبت شما شامل حال ما شده است؛ امیدوارم که لایق آن باشیم.»

در این کنسرت علیرضا قربانی همانطور که اشاره شد آثار آشنا و بعضاً کمتر آشنا را اجرا کرد که گوش سپردن به هر کدام از آنها خالی از لطف نبود؛ چه اجرای «مدار صفر درجه» که آدم را پرت می‌کرد به سال‌های دوری که این سریال از تلویزیون پخش می‌شد و چه اجرای «ارغوان» که با تسلط کامل اجرا شد و چه اجرای شورانگیز قطعه «روزگار غریب» که در انتهای کنسرت اجرا شد و مردم به درخواست قربانی همگی یکصدا این اثر را هم‌خوانی کردند.

کنسرت‌های زمستانی علیرضا قربانی در تهران از  هفتم دی‌ماه در «رویال‌هال» با استقبال مخاطبان آغاز شده است و تا ۲۲ دی در دو سانس ۱۸ و ۲۲ در هتل اسپیناس پالاس با اجرای ۱۳ قطعه ادامه خواهد داشت.

«عروج» به آهنگسازی حسام ناصری و شعر ابوسعید ابوالخیر، «پریشانی» به آهنگسازی حسام ناصری و شعر احمد امیرخلیلی، «پل» به آهنگسازی حسام ناصری و شعر احمد امیرخلیلی، «بوی گیسو» به آهنگسازی حسام ناصری و شعر واقف لاهوری، «گفتگو (دیوار)» به آهنگسازی سیاوش ولی‌پور و شعر حسین منزوی، «عشق آسان ندارد» به آهنگسازی ستار اورکی و شعر اهورا ایمان، قطعه بی‌کلام در شوشتری به آهنگسازی حسام ناصری، «در زلف تو آویزم» به آهنگسازی حسام ناصری و شعر امیرخسرو دهلوی، «عاشقانه نیست» به آهنگسازی حسام ناصری و شعر اهورا ایمان، «زلف سیه» به آهنگسازی و شعر غلامحسین مین‌باشیان، «چشم‌هایش» به آهنگسازی حسام ناصری و شعر شهریار، «مرا ببخش» به آهنگسازی حسام ناصری و شعر حسین غیاثی و «روزگار غریب» به آهنگسازی حسام ناصری و شعر احمد شاملو و حمید خلف بیگی عناوین قطعات این رپرتوار هستند.

علیرضا قربانی سعی کرده بود، میان این اجرای و اجرای قبلی تفاوتی برای مخاطبان قائل شود و برای همین «گفتگو»، «در زلف تو آویزم»، «زلف سیه»، «چشم‌هایش» و«مرا ببخش» قطعات جدید نسبت به رپرتوار کنسرت سعدآباد در تابستان امسال هستند.

اعضای ارکستر عبارتند از: تنظیم قطعات برای ارکستر: حسام ناصری، پیانو و سازهای الکترونیک: حسام ناصری، ویلن و کمانچه: سامان صمیمی،  تار و سه‌تار: هومن مهدویان، ویلن یک: امین عطایی، آرمین قضاتی، رایین نورانی، بهار فلسفی، برهان همتی، ویلن دو: آرش جامع، نگار فرجی، کوشا صرافی، سارا نادری، زهرا کریمی، ویولا: دانیال جورابچی، طناز اسدالهی، مهدی منادی، الهام عادلی‌زاده، ویلنسل: مسعود فیروزی‌نژاد، محمدحسین غریبی، پروشات زندآیین، سینا آذرآباد، فلوت: شقایق صادقیان، ابوا: حسام صدفی‌نژاد، هورن: نرگس تقی‌پور، هومان باقی، گیتار باس: دارا دارایی، پرکاشن: ذکریا یوسفی، شایان ریاحی.

کارگردانی و طراحی صحنه این کنسرت را فرید ناظرفصیحی، طراحی و مهندسی صدا را آرش پاکزاد، مدیریت فنی صدا و نور را بهنام شبستری و طراحی و اجرای نور را سینا سینایی بر عهده دارند.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا