ناگفته‌های زندگی «حاج‌قاسم» در «پاییز پنجاه سالگی»

فیلم مستند «پاییز پنجاه سالگی» به کارگردانی محسن اسلام‌زاده، روایتی از ناگفته‌های زندگی شهید قاسم سلیمانی در دوران مسؤولیت ایشان در جنوب‌ شرق کشور است.

«پاییز پنجاه سالگی» روایتی از زندگی شهید قاسم سلیمانی از زبان سردار محمد جمالی، همرزمش است و تلاش دارد روایتی جدید و متفاوت از «حاج قاسم سلیمانی» را در دوران مسئولیتش در جنوب‌شرقی کشور به نمایش درآورد.

سال گذشته محسن اسلام زاده در خصوص چگونگی تولید این اثر گفت: برای این مستند در حدود یک سال و نیم وقت گذاشتم چون دنبال روایت و فرم جدیدی برای سوژه‌ام بودم و سرانجام به این نتیجه رسیدم که روایت شهید سلیمانی را از زبان دوست و همرزمش؛ «محمّد جمالی» روایت کنم. سختی کار این بود که ایشان هم در قید حیات نیستند و ما از زبان یک شهید به دوران حضور شهید سلیمانی در جنوب شرقی می‌پردازیم.

همراهی با حاج قاسم در سوریه

این مستندساز همچنین درباره تفاوت‌های این مستند با دیگر آثار مشابه نیز معتقد است که «همواره اعتقاد دارم کسی که می‌خواهد درباره جهان اسلام کار کند باید دو واحد در جنوب شرق و منطقه سیستان و بلوچستان بگذراند و نگاهم در زیر متن مستند «پاییز پنجاه سالگی» همین بود. این مستند با پذیرش قطعنامه 598 شروع می‌شود که نیروهای حاج قاسم و به خصوص محمّد‌جمالی که در منطقه بودند، قصد بازگشت نداشتند تا این که فرمانده سپاه پیام می‌دهد و نقل قول امام را به رزمندگان مخابره می‌کند. نقطه مهم در مستند جایی است که در حدود 25 سال بعد محمّد جمالی به یاد روزهای جبهه به همراه شهید سلیمانی به سوریه می‌رود.»

نمایش وحدت بین ایرانیان

اسلام زاده درباره اهمیت اکران مستند «پاییز پنجاه سالگی» نیز گفته بود که «نمایش این مستند می‌تواند با اتفاقات روز جامعه انطباق پیدا کند و نشان می‌دهد که وحدت بین ایرانیان چقدر مهم است. یکی از ویژگی‌های مستند «پاییز پنجاه سالگی» این است که میزان ارادت مردم منطقه به شهید سلیمانی را نشان می‌دهد.»

سردار محمد جمالی، از فرماندهان لشکر ۴۱ ثارا… همرزم سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی است که سال ۱۳۹۲ در سوریه شهید شد، او به واسطه سال‌ها فعالیت در جنوب شرق کشور و ارتباط مستقیم «حاج قاسم» را به خوبی می‌شناسد. اسلام زاده در این مستند نگاهی به فعالیت‌های شهید سلیمانی در سامان‌بخشی به منطقه جنوب‌شرق کشور در قالب طرح احرار دارد و سراغ واکاوی ابعاد ناگفته و کمتر دیده‌شده زندگی و شخصیت حاج قاسم سلیمانی رفته است.

«پاییز پنجاه سالگی» به تهیه کنندگی مهدی نقویان، تولید موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی و شبکه یک سیما در شانزدهمین جشنواره مستند «سینما حقیقت» رونمایی شد و جایزه «بهترین نویسنده گفتار متن» بخش جایزه ملی، تندیس نقره‌ای بخش شهید «آوینی» و همچنین تندیس بخش «سرباز وطن» را از این جشنواره گرفت.

این مستند به مناسبت سالگرد شهید قاسم سلیمانی در جدول پخش قرار گرفته و سه شنبه 5 دی ساعت 21 روی آنتن شبکه مستند می‌رود. تکرار آن هم روز بعد ساعت 9 و جمعه 8 دی ساعت 16 خواهد بود.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا