«مهمانی» برگ برنده تلویزیون در نوروز ۱۴۰۳

با وجود اینکه در کنار هم قرار گرفتن بیشتر عروسک‌های خلق شده توسط ایرج طهماسب به خودی خود اتفاق جذابی به شمار می‌رود، اما این مجموعه دارای ویژگی‌های مختلفی است که باعث اقبال وسیع مخاطبان نسبت به آن شده است.

ایرج طهماسب شخصیتی بسیار ویژه در عرصه تولید برنامه‌های سرگرم‌کننده محسوب می‌شود. او به گواه مجموعه فعالیت‌های خود در حوزه کودک و نوجوان و همچنین گروه سنی بزرگسال، یکی از موفق‌ترین چهره‌ها در سینما و تلویزیون ایران است. مجموعه فیلم‌هایی که او به عنوان بازیگر و کارگردان در آن حضور داشته است، از جمله «کلاه قرمزی و پسر خاله»، «دختر شیرینی فروش»، «زیر درخت هلو»، «رفیق بد» و…همگی آثاری جذاب، خلاقانه و پربیننده‌ بوده‌اند.

او در پانزده سال گذشته عمده توجه خود را به ساخت مجموعه‌های عروسکی اختصاص داده است. سری برنامه‌های «کلاه قرمزی» که او دور جدید تولید آن‌ها را از سال ۱۳۸۸ آغاز کرد و در ایام نوروز و از شبکه دو سیما به روی آنتن می‌رفت، از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های این ایام محسوب می‌شدند. طهماسب با تیزهوشی مثال زدنی مجموعه آیتم‌های هر قسمت از «کلاه قرمزی» را به گونه‌ای طراحی و اجرا می‌کرد تا نتیجه نهایی علاوه بر کودکان، برای بزرگسالان نیز جذابیت‌های فراوانی داشته باشد.

طهماسب برای تولید سری‌های تازه این برنامه، همواره تعدادی عروسک جدید با ویژگی‌های شخصیتی بکر، گاهی عجیب اما همدلی برانگیز را وارد این مجموعه می‌کرد و این مورد، یکی از ویژگی‌های ممتاز در «کلاه قرمزی» به شمار می‌رفت. شخصیت‌هایی که هر یک دغدغه‌ها و خصلت‌هایی بامزه‌ و مختص به خود داشتند و به همین دلیل، همگی آن‌ها دارای کاراکتری منحصر به فردی بودند.

او دو سال پیش و پس از به توافق نرسیدن با تلویزیون برای ساخت ادامه این بزنامه، به شبکه نمایش خانگی رفت و مجموعه‌ای تازه با عنوان «مهمونی» را تدارک دید. برنامه‌ای که با استقبال گسترده‌ای از طرف مخاطبان رو به رو شد و به همین دلیل، فصل دوم آن نیز به تولید رسید. امسال اما، طهماسب دوباره به تلویزیون بازگشت و «مهمانی» را با تلفیقی از عروسک‌های آن برنامه و «کلاه قرمزی» مقابل دوربین برد. مجموعه‌ای که خیلی زود و از همان قسمت اول پربیننده شد و بخش‌های مختلفی از آن سر از شبکه‌های مختلف اجتماعی درآورد.

با وجود اینکه در کنار هم قرار گرفتن بیشتر عروسک‌های خلق شده توسط طهماسب به خودی خود اتفاق جذابی به شمار می‌رود، اما این مجموعه دارای ویژگی‌های مختلفی است که باعث اقبال وسیع مخاطبان نسبت به آن شده است. ایرج طهماسب در نگارش فیلمنامه این مجموعه تلاش کرده با سادگی تمام و به دور از پیچیدگی‌های منبعث از گنجاندن مفاهیم اجتماعی، سیاسی و… به بیانی روان و سرراست دست پیدا کند و فضایی سرشار از موقعیت‌های بکر و بامزه خلف و ترسیم کند.

علاوه بر وجود متن بی‌پیرایه، بهره بردن از صداپیشه‌های توانا و خلاق در بداهه پردازی، بخش دیگری از جذابیت‌های «مهمانی» را تشکیل می‌دهد. هوتن شکیبا که حالا دیگر در عالم سینما چهره‌ای شناخته و معتبر به حساب می‌آید، در این مجموعه صدا پیشگی چهار شخصیت «بچه»، «همسایه بغلی»، «شاباش» و «دیبی» را برعهده دارد و برای هر یک از این کاراکترها، با استفاده از صدای مناسب هر پرسوناژ و همینطور بازی‌های خلاق کلامی، هویت ویژه‌ای را درنظر گرفته است. علاوه بر شکیبا، سایر عروسک‌های این مجموعه نیز توسط افرادی همچون محمد بحرانی، کاظم سیاحی، بهادر مالکی، سهیل مستجابیان، محمد لقمانی، الی امامی، نازنین شعبانی و… شمایلی باور پذیر پیدا کرده‌اند.

هم نشینی و کنار یکدیگر قرار گرفتن عروسک‌های حاضر در برنامه‌های «کلاه قرمزی» و «مهمونی» از همان ابتدای رسانه‌ای شدن خبر تولید این مجموعه، ایده‌ای بسیار جذاب به نظر می‌رسید. ایرج طهماسب در مقام نویسنده برای رقم خوردن این اتفاق نیز برنامه‌ و طرحی ویژه درنظر داشته است و همین نکته، باعث به وجود آمدن تقابل‌های بامزه‌ای میان آن‌ها شده است. برای مثال رویارویی «فامیل دور» و «پشه» در همان قسمت اول و نوع واکنش‌های فامیل دور به ایرج نامیده شدن آقای مجری توسط پشه، با وجود طنازی‌های بامزه بهادر مالکی و کاظم سیاحی موقعیتی شیرین به وجود آورد.

تولید و پخش «مهمانی» در ایام نوروز ۱۴۰۳ می‌تواند از برگ‌های برنده تلویزیون در اقبال دوباره مخاطبان به این رسانه به شمار رود. روندی که در صورت ادامه پیدا کردن می‌تواند باعث کوچ دوباره برنامه سازان توانمند به قاب کوچک شده و این رسانه را مانند گذشته‌های دور باز هم در مرکز توجه قرار دهد.

محمدعرفان صدیقیان


منبع: صبا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا