اقبال واحدی: دهه ۶۰ خبرنگار و عکاس ایرنا بودم

اقبال واحدی با یادآوری این که در سال ۶۰ و ۶۱ به عنوان خبرنگار و عکاس ورزشی با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) همکاری داشته، گفت: نخستین بازی پرسپولیس و استقلال پس از انقلاب را من برای ایرنا عکاسی کردم. خاطره‌ای که از آن بازی دارم این است که جمعیت ورزشگاه آزادی ۱۲۰ هزار نفر شده بود و مردم روی دکل‌های برق بازی را تماشا می‌کردند.

«اقبال واحدی» مجری پیشکسوت تلویزیون توضیح داد: نزدیک به ۴۰ سال پیش خبرنگار و عکاس ورزشی بودم. نخستین بازی پرسپولیس و استقلال پس از انقلاب را من عکاسی کردم. با دوربینی که داشتم همه جا رفتم و دلم نمی آمد خانه نشین باشم. من همیشه خبرنگار بودم. اما با ایرنا ۲ سال همکاری کردم.

مدیرعامل وقت ایرنا من را می‌شناخت و از من دعوت به کار کرد

وی افزود: مدیرعامل وقت ایرنا من را می شناخت و از من دعوت به کار کرد. قبل از آن در لبنان و هندوستان کار خبری کرده بودم. من خبرنگار آزاد بودم و از دور اخبار و عکس‌هایم را می‌فرستادم. به همین خاطر به دفتر ایرنا رفت و آمد نداشتم.

او با مرور خاطراتش از کار خبرنگاری در ایرنا گفت: یکی از خاطراتم مربوط به بازی شهرآورد است که جمعیت ورزشگاه آزادی ۱۲۰ هزار نفر شده بود. مردم روی دکل های برق هم نشسته بودند و بازی را تماشا می‌کردند. در لبنان هم کار خبری کردم که خبرهایش را برای وزارت ارشاد می فرستادم. پس از آن با آقای هاشمی رفسنجانی که آن زمان رئیس مجلس بودند در سفر هندوستان همراه شدم.

اقبال واحدی: دهه ۶۰ خبرنگار و عکاس ایرنا بودم/ خاطره‌ای از نخستین شهرآورد بعد انقلاب+ فیلم
 کارت ورود به ورزشگاه مسابقات فوتبال برای «اقبال واحدی» به عنوان خبرنگار ایرنا

واحدی افزود: ایرنا قدیمی ترین خبرگزاری کشور است و جایگاه خاصی دارد. من آن زمان خودم یک دوربین «کنون a۱» داشتم. خبرگزاری ایرنا به من یک دوربین «هاسل بلاد» داد که با آن کار کنم. دوربین بزرگ و سنگینی بود، اما من به سنگینی‌اش عادت کرده بودم.

من آن زمان خودم یک دوربین کنون a۱ داشتم. خبرگزاری ایرنا به من یک دوربین هاسل بلاد داد که با آن کار کنم

این مجری و تهیه‌کننده درباره فعالیت‌های فعلی‌اش توضیح داد: الان برای تلویزیون برنامه سفرنامه روستا را اجرا می‌کنم. به روستاها می روم و کیف می کنم. ۲۶ قسمت از برنامه پخش شده است. سفرنامه روستا ادامه همان برنامه مستقیم آبادی است. نگاه ما به سبک زندگی روستایی و امنیت غذایی است. برای کاشت یک میلیارد درخت داریم فرهنگ سازی می کنیم. یکی از دستورات جهانی این است که هر کشوری ملزم شده برای تغییرات آب و هوایی یک کارهایی بکند. در کشور ما قرار شده در چهار سال آینده هر نفر چهار درخت بکارد که امیدوارم به رقم یک میلیارد برسیم.

واحدی با اشاره به برگزاری جشنواره چند رسانه‌ای میراث، گفت: اطلاع رسانی درباره میراث فرهنگی باید جدی گرفته شود. شاید این اطلاع رسانی در همان لحظه خودش را نشان ندهد. اما در آینده تاثیرگذار است. کسانی که در جشنواره‌ها جایزه می گیرند انگیزه پیدا می کنند که همان کار را ادامه دهند. من الان مجری و تهیه کننده هستم. شاید کار امروز من اثر تشویق جشنواره ها باشد. جشنواره کمک می کند که شغل آینده جوان ها مشخص شود.

وی افزود: من خودم نخستین انیمیشنی که ساختم و مقام نخست را کسب کرد درباره پسری به نام حمید بود که ایران را می گشت. می گفت بچه ها من حمیدم. با صد هزار هوس رفتم به شهر طبس. از اون جا من پریدم رفتم به شهر اهواز. با شعر و موسیقی ایران را معرفی می کرد. بعد به تهران می آمد و می گفت جز ترافیکی چیزی نمی بینم.

واحدی درباره آثار سینمایی که به میراث فرهنگی می‌پردازند، توضیح داد: مستند باد صبا را آلبرت لا موریس ساخته است که یکی از معروف ترین و بهترین فیلم هاست. بقیه فیلم هایی که درباره ایرانگردی بوده را هم دیده ام. این مستندها در ژانرهای مختلف مثل طبیعت گردی، تاریخی، اجتماعی ساخته شده‌اند. کار من در حوزه گردشگری عمومی است و به همه این‌ها می‌پردازم. وقتی یک جایی می روم همه چیز را می بینم. به‌ویژه انسان ها برایم خیلی مهم است. چون معتقدم انسان هایی که الان دارند در یک مکان زندگی می کنند یکی از عناصر گردشگری هستند.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا