عرضه مانتوهایی مغایر ارزش‌ها در نمایشگاه قران

بیست‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم چهارشنبه 3 تیرماه(هفتم ماه مبارک رمضان) با حضور علی جنتی وزیر ارشاد و محمدباقر قالیباف شهردار تهران در باغ موزه دفاع مقدس آغاز به کار کرد.

آیین افتتاحیه این نمایشگاه با خالی بودن نیمی از صندلی‌های سالن برگزار شد؛ در این مراسم بیشتر مسئولان و اصحاب رسانه بودند و خبری از حضور اساتید پیشکسوت قرآن کریم نبود.

در نخستین روز از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بسیاری از بخش‌ها هنوز به صورت کامل افتتاح نشده بود؛ در حالی که امید می‌رفت که این نمایشگاه که با تأخیر برگزار شد آماده حضور بازدیدکنندگان باشد اما متأسفانه این نقص تا پنجمین روز از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم همچنان ادامه داشت به طوری که مسئولان بسیاری از بخش‌ها هنوز هم در حال غرفه‌بندی و آماده‌سازی بخش خود بودند.

سال گذشته نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تنها در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد اما پراکندگی بخش‌ها نارضایتی بازدیدکنندگان را به همراه داشت؛ به همین جهت مسئولان نمایشگاه قرآن تصمیم گرفتند این نقص را با برپایی نمایشگاه در باغ موزه دفاع مقدس و باغ کتاب رفع کنند اما بازهم نه تنها این مشکل برطرف نشد بلکه دوچندان نیز شد؛ تا جایی که بسیاری از بازدیدکنندگان از نمایشگاه قرآن از نامشخص بودن بخش‌ها و پراکندگی آنها گلایه می‌کنند چرا که این امر موجب سردرگمی آن‌ها شده است.

یکی دیگر از مشکلاتی که سال گذشته وجود داشت نامناسب بودن مکان بخش‌ها و نبود تهویه بود که امسال مسئولان سالن شیشه‌ای باغ کتاب را که حدود 13 هزار مترمربع مساحت دارد به نمایشگاه قرآن اختصاص دادند.

در اختیار گرفتن این مکان مسقف برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم توانست مشکل نبود تهویه را برطرف کند اما مشکل بدتری را گریبانگیر نمایشگاه کرد که آن هم عدم استقبال از بخش‌های موجود در سالن شیشه‌ای باغ کتاب است.

عدم استقبال از این قسمت از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم موجب شده که بسیاری از غرفه‌های حاضر در این بخش بدون بازدیدکننده به فعالیت خود ادامه دهند به طوری که حتی برخی از غرفه‌داران حضور در این نمایشگاه را هزینه اضافه و بطالت وقت خود می‌دانند چرا که با وجود تجهیزات فراوانی که به نمایشگاه آورده‌اند هیچ بازدید کننده‌ای ندارند.

یکی دیگر از مشکلاتی که در این مدت از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم موجب نارضایتی خانواده‌ها شد، نامنظم بودن بخش عفاف و حجاب است.

این بخش سال گذشته به دلیل تدابیر مسئولان حذف شد یعنی مسئولان به شیوه‌ای دیگر در نمایشگاه به ترویج فرهنگ عفاف و حجاب پرداختند اما با توجه به عدم استقبال از آن شیوه، امسال بخش عفاف و حجاب همچون سال‌های گذشته به نمایشگاه قرآن آمد و پیش‌بینی می‌شد این بخش یکی از پرمخاطب‌ترین بخش‌های نمایشگاه باشد اما متأسفانه با وجود گذشت پنج روز از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم غرفه‌های این بخش هنوز راه‌اندازی نشده است و تنها یکی از چادرهای اختصاص‌یافته به بخش عفاف و حجاب در این مدت کار خود را آغاز کرده است.

البته فضای اختصاص یافته به این بخش نیز از نظر بسیاری از بازدیدکنندگان نامناسب است چرا که بسیار دور از فضای نمایشگاهی تعبیه شده است.

فاطمه قانعی یکی از بازدیدکنندگان از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: امسال همراه با دخترم برای خرید منسوجات عفاف و حجاب به نمایشگاه آمدیم اما نه تنها این بخش هنوز آماده پذیرش افراد نیست بلکه قیمت‌های محصولات عرضه شده در آن نیز چندان تفاوتی با بیرون ندارد.

محدثه صبوری یکی دیگر از بازدیدکنندگان نیز می‌گوید: با شنیدن بازگشت بخش عفاف و حجاب و فروش چادر در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم بسیار خوشحال شدم اما وقتی با طی کردن مسیر فراوان وارد این بخش شدم بسیار تأسف خوردم چرا که این بخش نه تنها محصولات فاخری ندارد بلکه برخی از محصولات نیز بدون توجه به نیاز مخاطبان عرضه می‌شود.

در بخش عفاف و حجاب در کنار فروش چادر شاهد فروش مانتوهای نه چندان اسلامی هم هستیم. مانتوهای جلوباز و بدون دکمه‌ای که شاید از نظر بسیاری از خانواده‌های متدین کشورمان مناسب بانوی ایرانی نباشد.

با همه این مشکلات و طی شدن فراز و نشیب‌ها بخش عفاف و حجاب نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم شب گذشته تا حدودی منظم‌تر کار خود را ادامه داد اما با این وجود جابجایی غرفه‌ها و تغییر چادرهای این بخش موجب شد افرادی که در روزهای نخستین برگزاری نمایشگاه به این بخش مراجعه کردند، رضایت چندانی نداشته باشند.

یکی دیگر از ضعف‌هایی که در بیست‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم شاهد هستیم نداشتن تابلو در هر بخش است. در فضای کلی تابلوهایی نصب شده که افراد را به سوی بخش‌های مختلف هدایت می‌کند اما وقتی مسیر مشخص شده را طی می‌کنیم و به بخش‌ها می‌رسیم مشخص نیست که در کدام قسمت آمده‌ایم در حالی که انتظار می‌رفت مسئولان همچون سال گذشته برای ترتیب‌دادن بخش ها چاره‌اندیشی می‌کردند.

امسال بخش هنری و فروش نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم وسعت بسیاری دارد به طوری که در هر طرف می‌توان غرفه‌هایی از این بخش را دید. علاوه بر این فروش انگشترهای عقیق و سنگ‌های قیمتی از دیگر غرفه‌های پرطرفدار این دوره از نمایشگاه قرآن است.

در کنار بیست‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم مراسم شب‌های شیدایی نیز برگزار می‌شود. مراسمی که با موسیقی‌ همراه است و فضای نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم را نیز با صدای موسیقی پر می‌کند.

معین احمدی یکی از بازدیدکنندگان از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن است؛ در روایات این ماه پرفضیلت با بهار عنوان یاد شده بنابراین خواندن قرآن و گوش دادن به صوت دلنشین کلام الهی از اهمیت زیادی برخوردار است. من به همراه خانواده برای استفاده از مضامین قرآنی همچون سال‌های گذشته به نمایشگاه آمدیم اما در این نمایشگاه به جای پخش صدای دلنشین قرآن کریم، صدای موسیقی طنین‌انداز است.

وی با بیان اینکه باید مسئولان تدابیری می‌اندیشیدند که مراسم شب‌های شیدایی نمایشگاه قرآن را تحت‌الشعاع قرار ندهد، می‌افزاید: باید محافل انس با قرآن در این نمایشگاه برگزار شود تا تمامی بازدیدکنندگان با شنیدن صوت تلاوت قرآن کریم جانی دوباره بگیرند و از این فضای معنوی بهره‌مند شوند.

در کنار برنامه‌های مختلف نمایشگاه قرآن، بخش محافل و مراسم نیز وجود دارد؛ بخشی از ضعیف‌تر از سال‌ گذشته در حال برگزاری است.

سال گذشته محافل قرآنی نمایشگاه قرآن در مسجد خرمشهر باغ موزه دفاع مقدس برگزار کی‌شد؛ مکانی که با وجود زیبایی و مقدس بودن به دلیل دوری از فضای نمایشگاهی چندان مناسب برگزاری این محافل نورانی نبود. امسال بخش محافل و مراسم در کنار سالن شیشه‌ای باغ کتاب تعبیه شده است؛ جایی که باز هم به دلیل نامناسب بودن مکان برگزاری بدون استقبال اقدام به برگزاری محافل قرآنی می‌کند.

در این بخش تلاوت‌های اذان‌گاهی و اذان با حضور قاریان ممتاز و بین‌المللی کشورمان به صورت زنده پخش می‌شود اما متأسفانه حتی در اطراف این بخش نیز هیچ بازدیدکننده‌ای حضور نمی‌یابد و به نوعی می‌توان گفت مسئولان این بخش هنوز نتوانستند با راهکارهای مختلف افراد را جذب کنند تا جایی که حتی در برگزاری محافل انس با قرآن که با حضور حافظ و قاریان برجسته کشورمان برگزار می‌شود نیز شاهد خالی بودن بیشتر صندلی‌ها هستیم.

یکی دیگر از بخش‌های نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بخش ناشران است که امسال در دو چادر بزرگ دایر شده است. در این بخش ناشران داخلی و خارجی بسیاری حضور دارند و می‌توان این بخش را یکی از پربازدیدترین بخش‌های نمایشگاه برشمرد.

بخش کودک و نوجوان نیز که در سال‌های گذشته با استقبال خوبی برگزار می‌شد امسال بدون حضور کودکان در حال برگزاری است. در این بخش غرفه‌های مختلفی از جمله نقاشی، خوشنویسی، آشنایی با مفاهیم قرآنی و داستان قرار دارد اما این بخش نیز به دلیل نامناسب‌بودن مکان برگزاری چندان مورد استقبال قرار ندارد.

در مجموع نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تاکنون چندان موفق عمل نکرده است البته مردم قرآن‌دوست کشورمان برای بازدید از این نمایشگاه حضوری شایسته دارند اما شاید یکی از دلایل عدم استقبال مناسب از این نمایشگاه تغییر مکان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و برگزاری نمایشگاه «شب‌های نورانی» در مصلای تهران باشد. امید است مسئولان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در روزهای باقی‌مانده از برگزاری این نمایشگاه بتوانند با برنامه‌های جذاب و نظم‌دادن به بخش‌های مختلف در کنار رضایت‌ بازدیدکنندگان، شاهد حضور افراد بیشتری باشند.

به گزارش فارس، بیست‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تا 27 ماه مبارک رمضان در باغ موزه دفاع مقدس و باغ کتاب دایر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا