روی خوشِ کشور‌های همسایه و اروپایی به مد ایرانی-اسلامی

لطفی گفت: نکته ای که در مد ایرانی-اسلامی وجود دارد این است که اقبال زیادی از آن می‌شود تا جایی که در خیلی از کشور‌های همسایه و اروپا مورد توجه است.

سجاد لطفی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس درمورد اقدامات این کارگروه برای صادر کردن فرهنگ پوشش کشور به عنوان مد ایرانی – اسلامی و قابلیت صادر شدن این نوع پوشش گفت: برای همه حرکت‌ها در کشور سه شاخص وجود دارد که عبارتند از: عقلانیت، عدالت و معنویت. وقتی صحبت از عقلانیت می‌کنیم یعنی حرکت و تصمیمی که کمترین اشتباه را داشته و به عبارتی حساب شده باشد. در نتیجه، این موضوع حتماً به پژوهش نیاز دارد و باید آینده پژوهی داشته باشد. لذا، در عرصه‌ی مد یک سری از بنیه‌های اقتصادی – فرهنگی هستند که به پیش بینی روند‌ها یا ترند‌ها می‌پردازند و اساساً صنعت مد به چنین آینده پژوهی نیاز دارد.

او با اشاره به اهمیت پژوهش در صنعت مد و لباس تصریح کرد: پژوهش در شناخت بازار و جوامع نهفته است تا جایی که یکی از اتحادیه‌های مشهور حوزه پوشاک در کشور تحقیق از بازار انجام داده و به نتایج خیلی خوبی رسیده است و این نشان می‌دهد وقتی صحبت از پژوهش می‌کنیم محدود به دانشگاه نیست و از سیاست گذار و دستگاه تصمیم گیر گرفته تا دانشگاه و دانشجو و نساج و صنعتگر به این پژوهش‌ها نیاز دارند، ولی موضوعات آن‌ها متفاوت هستند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور درمورد حوزه مد ایرانی – اسلامی مطرح کرد: نکته ای که در مد ایرانی – اسلامی و یا در اصطلاح صنعت مد و پوشاک، حیطه‌ی مد پوشیده یا مادست فشن وجود دارد این است که اقبال زیادی از آن می‌شود تا جایی که در خیلی از کشور‌های همسایه و اطراف ما و حتی اروپا موردتوجه است. زیرا الان، شاهد یک موجی هستیم که به عبارتی، برگشت به لباس‌های پوشیده است.

درواقع، یکی از دلایلی که بانوان مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند موضوع پوشش است و به همین خاطر، وقتی یک سری از جریانات مد و ترند چنین چیز‌هایی را بسترسازی می‌کنند از سوی یک سری از بانوان پس زده می‌شوند و آن‌ها جایگزین می‌خواهند و مادست فشن یا مد پوشیده می‌تواند جایگزین خیلی خوبی باشد که اتفاقاً با درنظر گرفتن تنوع فرهنگی همان جوامع، با ادبیات نرم و فرهنگی خودشان صحبت می‌کند.

لطفی گفت: ما حتی در استان‌های خودمان نیز، نمی‌توانیم بگوییم لباس متحدالشکلی وجود داشته باشد. چون بوم فرهنگی استان‌های شمالی با بوم فرهنگی استان‌های جنوبی، شرقی و غربی و حتی مرکزی کشور تفاوت دارد و باید این تنوع را به رسمیت بشناسیم و هنر و هنرمندی ما این است که از طراحان بخواهیم با یک سری از عوامل و مولفه‌های مشترک به ارائه طراحی‌هایی بپردازند چراکه زمینه آن‌ها وجود دارد و این اتفاق، چیز ناممکنی نیست.

دبیر کارگروه مد و لباس کشور با اشاره به اتفاق فرهنگی «با افتخار ساخت ایران» ادامه داد: الان، یک نشان تحت عنوان «با افتخار ساخت ایران» را داریم که در همین راستا، بنده به یکی از نشان‌های مطرح پوشاک کشور مراجعه کردم که روی دیوار خود نوشته بود: «با افتخار ساخت ایران». در حقیقت، این‌ها حلقه‌ها و زنجیره‌هایی هستند که با هم تکمیل می‌شوند و به پارچه و نساجی ما هم می‌رسند و این موضوع به عنوان یک اتفاق فرهنگی باعث خوشحالی و خوشنودی است که باید در ذهنیت ما ایرانی‌ها پُررنگ شود.

لطفی افزود: شاید اگر ۱۵ سال قبل، ما «با افتخار ساخت ایران» را از هموطنان عزیزمان درخواست می‌کردیم و به آن‌ها پیشنهاد می‌دادیم، می‌گفتند جنس ایرانی. اما الان، با افتخار و قاطعانه می‌توانیم، بگوییم جنس ایرانی کم از جنس‌های مشابه ندارد تا جایی که بعضاً حتی در کالا‌های قاچاق که ثبت و ضبط می‌شوند کارشناس به اشتباه می‌افتد که واقعاً این کالا ایرانی است یا خارجی؟! این نشان می‌دهد کیفیت جنس ایرانی خوب شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا