كتاب اكبر گنجي هم آمد

«تاریک خانه اشباح» نام کتابی است نوشته اکبر گنجی که توسط نشر طرح نو منتشر شد و با ادعای ۲۲ بار تجدید چاپ اکنون از سوی برخی ناشران و کتاب‌فروشان خیابان انقلاب و راسته کریمخان در حال توزیع است. جالب‌تر اینکه نشر «طرح نو» مشمول ممنوعیت فعالیت است.

اکبر گنجی در «تاریک خانه اشباح» به بهانه بررسی قتل‌های زنجیره‌ای اتهامات فراوانی را به نظام و شخصیت‌های موثر در آن وارد کرد.

خبرنگار فارس با برزین ضرغامی مدیر ارشاد استان تهران گفت‌وگویی پیرامون این کتاب انجام داد که وی صراحتا اعلام کرد این کتاب جمع آوری شده است.

وی در ادامه ابراز داشت: «طرح نو» هم این کتاب را منتشر نکرده و ناشر در پی آن است تا بداند ناشر کیست؟

با این حال مشاهدات فارس نشان می‌دهد برخی کتاب‌فروشان همچنان به صورت غیرقانونی این کتاب را عرضه می‌کنند.

* همکاری با اداره اماکن برای مقابله با انتشار غیر قانونی

در ادامه پیگیری‌ها با محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت‌وگو کردیم وی با ابراز تاسف از اینکه مدتی است حجم وسیعی از کتاب‌ها به صورت غیر قانونی منتشر و توزیع می‌شود گفت: متاسفانه بخشی از این موضوع در کتاب‌فروشی‌ها انجام می‌شود، اما آن بخشی که عضو اتحادیه هستند اگر از آن‌ها گزارشی به ما واصل شود، برخورد می‌کنیم البته بازرسی‌هایی داریم که این مراتب را کنترل می‌کنند.

به گفته آموزگار، مراتب برخورد هم متفاوت است ابتدا با تذکر و در ادامه برخوردهای دیگر را برای عدم ارتکاب مجدد اعمال می‌کنیم، اما همواره توصیه می‌کنیم که از اصالت فاکتور‌ها ابتدا اطمینان حاصل کنند و نسبت به کتاب‌های غیر قانونی اقدام نکنند.

رئیس اتحادیه ناشران با بیان اینکه در کنار موارد مذکور نیروی انتظامی ضابط اجرایی این قضایا است، افزود: نیروی انتظامی قوانین مربوط به این تخلف را پیگیری و اعمال قانون می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه باید شرایط و اوضاع را فراهم کنیم تا تعداد کسانی که اقدام به این جرم می‌کنند و کم هم نیستند بیشتر نشود، ابراز داشت: باید ترتیبی اتخاذ شود که آنهایی که عضو اتحادیه هم نیستند به عضویت درآیند تا نظارت جامع صورت گیرد.

آموزگار با تذکر اینکه قانون نظام صنفی می‌گوید کلیه کسانی که به کار نشر می‌پردازند باید از اتحادیه مجوز دریافت کنند، اعلام کرد: در این میان گاهی ناشر مستقیما مرتکب تخلف می‌شود یعنی ممکن است اعلام وصول برای کتابی را از ارشاد دریافت نکرده باشد و در ادامه کتاب را توزیع کند، در صورتی که ناشر تا این جواز را نگرفته نمی‌تواند کتاب را توزیع کند، مجوز اعلام وصول هم برای این ارائه می‌شود تا ارشاد بداند‌‌ همان کتابی را که مجوز داده در حال توزیع است تا در این صورت نظارت‌ها تکمیل شود، اگر ناشری بدون اعلام وصول اقدام به توزیع کند باید پرونده ناشر به هیات رسیدگی به تخلفات ارجاع شود.

وی گفت: اما اگر ناشر راسا اقدام به توزیع نکرده باشد، باید وحدت منافعی میان دولت و ناشران و کتابفروشان باشد تا این اشخاص را شناسایی و نسبت به تعقیب آن‌ها اقدام شود.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران اضافه کرد: در اتحادیه و سایت فراخوانی منتشر کرده و اعلام کردیم که کسانیکه مبادرت به انتشار غیر قانونی کنند ناشران اطلاعات‌ آن‌ها را به اتحادیه بدهند تا با همکاری اداره اماکن نسبت به تعقیب آن‌ها اقدام شود، تا در این صورت در چرخه کتاب شاهد کتاب غیر قانونی نباشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا