سخنگوي ارشاد: توصيه مي‌كنيم «لوليتا» را جمع كنند!/ آقاي نوش‌آبادي! به جاي توجيه، دستاورد خبرنگار «هفت‌راه» از چهارراه ولي‌عصر را ببينيد

مجله فرهنگي هفت راه – گروه كتاب: پس از انتشار مطلبي تحت عنوان «چطور یکی از جنسی‌ترین کتابهای جهان سر از تهران در آورد؟» در مجله فرهنگي هفت راه، انتقادات زيادي از سوي اهالي ادبيات درباره اين مساله و توزيع ترجمه فارسي كتاب «لوليتا» در تهران شكل گرفت كه نهايتا سخنگوي وزارت ارشاد را مجبور به واكنش كرد؛ واكنشي كه البته به جاي پاسخگويي در حوزه وظايف اين وزارتخانه، بيشتر بوي توجيه و رفع مسئوليت مي‌داد.

حسین نوش آبادی در نشست خبری خود که صبح امروز در وزارت ارشاد برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگاري مبنی بر برنامه وزارت ارشاد برای جمع آوری کتاب «لولیتا» از کتابفروشی‌های تهران گفت: خبری که در رسانه‌ها منتشر شده بود مبنی بر اینکه ارشاد به این کتاب مجوز داده، جزو خبرهای دروغی بود که بعضی‌ها آن را مطرح می‌کنند البته معاونت فرهنگی این وزارتخانه نسبت به این افراد پاسخ داد.

وی ادامه داد: لولیتا خارج از ایران و توسط یک ناشر خارجی و آن هم بدون مجوز از وزارت ارشاد منتشر شده و متاسفانه از طریق مجاری غيررسمی و غیرقانونی نیز وارد کشور شده و از سوی برخی افراد در بعضی از کتابفروشی‌ها عرضه شده است. البته این کتابفروشی‌ها نیز این کتاب را در ویترین‌های خود به نمایش گذاشتند؛ بدون اینکه به این مسئله توجه داشته باشند که لولیتا فاقد مجوز از سوی وزارت ارشاد است.

سخنگوی وزارت ارشاد با بیان اینکه به محض شنیدن این خبر موضوع را بررسی کرده و گزارش‌های کاملی درباره آن دریافت کردیم اظهار داشت: وزارت ارشاد مراکز توزیع و عرضه کتاب را شناسایی کرده از این رو توصیه ما این است که کتابفروشی‌ها و مراکز فرهنگی که محصولات فرهنگی را عرضه می‌کنند از دریافت و عرضه محصولاتی که از مراکز توزیع غیررسمی به دستشان می‌رسد خودداری کنند؛ همچنین به کتابفروشی‌هایی که کتاب لولیتا را در ویترین خود دارند می‌گوییم که سریع‌ترین نسبت به جمع آوری این اثر که به هیچ وجه مجوز ارشاد را ندارد و به صورت قاچاق در کشور توزیع شده اقدام کنند.

نوش آبادی خاطر نشان کرد: اگر کتاب فروشی‌ها از جمع آوری کتاب لولیتا خودداری نکنند، از طریق مجاری قانونی نسبت به جمع آوری آن اقدام می‌کنیم.

اين اظهارات سخنگوي وزارت ارشاد در حالي صورت گرفته كه خبرنگار هفت راه عصر ديروز براحتي توانست يك جلد از اين كتاب مستهجن را از خيابان انقلاب اسلامي به قيمت اندك 8000 تومان تهيه كند. مشخص نيست اين اقدام قانوني براي جمع‌آوري كتاب از سراسر پايتخت چه زماني صورت خواهد گرفت؟

DSC_0596

قطعا با اهمال در اين زمينه، بزودي اين كتاب نيز در فهرست كتاب‌هاي ممنوعه‌اي كه مانند نقل و نبات در دسترس مردم قرار دارند، جاي خواهد گرفت.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا