دردسر کارگردان «بازی تاج و تخت» برای چینی‌ها!

به گزارش هفت راه، کمپانی سونی با اعلام این خبر که الکس گریوز برای هدایت یک پروژه جدید انتخاب شد، امید هواداران آسیایی خود را مبنی بر اینکه یک کارگردان آسیایی به این منظور انتخاب خواهد شد، از بین برد.

به گزارش گاردین، الکس گریوز به عنوان کارگردان اقتباس جدید سونی از «مولان» انتخاب شد و به این ترتیب به این شایعه‌ها پایان داده شد که سونی برای کارگردانی این پروژه دنبال یک هنرمند آسیایی می‌گردد.
بحث‌ها سر «سفیدشویی» داستان‌هایی آسیایی طی ماه‌های اخیر بالا گرفته و بارزترین مثال‌هایش دو فیلم هستند. یکی از این دو فیلم یک پروژه بیوگرافیکی درباره بروس لی است که یک شخصیت سفید پوست خیالی به آن اضافه شده و دیگری هم اقتباس هالیوودی از انیمه کلاسیک ژاپنی «روحی در پوسته» است که اسکارلت جوهانسون برای ایفای نقش اصلی آن انتخاب شد.
انتخاب شدن گریوز که بیشتر به خاطر کارگردانی اپیزودهای از «بازی تاج و تخت» و «بال غربی» شناخته می‌شود، باعث شد تعدادی از هواداران که باور دارند سونی باید از یک کارگردان آسیایی برای ساخت یک فیلم چینی استفاده کند، به شدت خشمگین شوند. یکی از این هواداران در توییتر خود نوشت: استخدام کردن یک کارگردان سفید پوست برای فیلم مولان به نظر بسیار عجیب و فرصتی از دست رفته می‌رسد.
کاربری دیگر نوشت: چرا مولان کارگردان سفید پوست داشته باشد؟ این داستان درباره زنانی آسیایی است که موانع را پشت سر می‌گذارند. اما چنین چیزی به هیچ وجه در تصمیم‌هایی که استودیوهای هالیوودی می‌گیرند دخیل نبوده است.
 مدتی است که حضور کمرنگ آسیایی‌ها و دیگر اقلیت‌های نژادی در هالیوود مورد توجه قرار گرفته است. با استناد به مطالعه‌ای که اخیراً توسط دانشگاه کالیفرنیا انجام شد، از 800 فیلم برتری که بین سال‌های 2007 و 2015 پخش شدند، تنها 25 فیلم کارگردان آسیایی داشتند و تنها یکی از آن‌ها زن بود. همین مطالعه همچنین به این نتیجه رسید که تنها 9/3 درصد شخصیت‌های این فیلم‌ها آسیایی بودند.
داستان هوا مولان، مبارزی زن در چین باستان که به جای پدر مریضش به ارتش ملحق شد، بارها در چین اقتباس شده و معروف‌ترین اقتباس هالیوودی آن هم در یک انیمیشن کمپانی دیزنی دیده شد. با استناد به ددلاین، فیلم سونی که در همکاری و به صورت مشترک با کشور چین ساخته و تهیه می‌َشود، یک بازیگر اول چینی خواهد داشت و بازار بین المللی را مورد هدف قرار می‌دهد. دیزنی هم قرار است نسخه‌ای زنده از داستان «مولان‌» را با اقتباس از انیمیشن خودش که سال 1998 ساخته شده بود، بسازد. آن انیمیشن که بسیار هم موفق بود توسط تونی بنکرافت و بری کوک ساخته شده بود. اما دیزنی نیز هنوز کارگردانی برای پروژه فیلم زنده‌اش معرفی نکرده است. اما گفته شده که به انگ لی پیشنهاد کارگردانی آن داده شده و او هم آن را رد کرده است. این در حالی است که بیش از 100 هزار نفر دادخواستی را امضا کرده‌اند که «سفیدشویی» فیلم را محکوم می‌کند.
بانی فیلم گزارش می‌دهد، کمپانی دیزنی نیز مثل سونی قصد دارد تا بازیگر چینی مناسبی برای ایفای نقش اصلی انتخاب کند. در این میان دیزنی همه تلاشش این است تا طبق برنامه زمان بندی شده جلو برود و فیلمش را پیش از سونی بسازد. گفته می‌شود بازسازی دیزنی نوامبر 2018 از راه برسد.
مولان یک داستان اسطوره‌ای چینی و موضوع آن دختر هوشمند و دلاوریست که در جامعه مرد سالار چین قدیم، برای مراقبت از پدرش در قالب یک پسر وارد میدان می‌شود. او برای دفاع از کشورش ناچار می‌شود در لباس مردانه وارد میدان شود و در نهایت باعث نجات امپراتور چین می‌شود و سر حدات و استقبال کشورش را حفظ می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا