کارگردان «نفس نکش»: ایده فیلم را از تماشای دود سیگار گرفتم

نویسنده و کارگردان فیلم «نفس نکش» که در قالب بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» در حال اکران است درباره نحوه شکل‌گیری ایده اثرش گفت: سال‌ها پیش در جمعی حضور داشتم و این صحنه را دیدم که یکی از دوستان حین صحبت کردن دود سیگار از دهانش خارج می‌شد. همین صحنه به من برای ساخت فیلم «نفس نکش» ایده داد.

اتاق فرار عنوان بسته فیلم کوتاه نوروزی گروه سینمایی «هنروتجربه» است که اکران خودش را از هفته پایانی اسفند ماه ۱۴۰۲ آغاز کرد.

بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» شامل فیلم‌های کوتاه «نفس نکش» ساخته میلاد نسیم‌سبحان، «مورس» ساخته روناک جعفری، «اسپاسم» ساخته صحرا اسداللهی «رویای نیمه جان» ساخته آرمین اعتمادی و «گوشت تلخ» ساخته فرید حاجی است که در قالب یک فیلم سینمایی ۱۰۴ دقیقه‌ای در سینماهای منتخب «هنروتجربه» اکران می‌شود.

در تعطیلات نوروزی این بسته فیلم کوتاه در استان‌هایی از جمله شیراز، اصفهان و یزد اکران خود را تجربه کرد.

فیلم‌ من در جشنواره‌های معتبر دنیا به خصوص اسپانیا و کره‌جنوبی دیده شد و بازخوردهای بسیار خوبی گرفتم

میلاد نسیم‌سبحان درخصوص بسته «اتاق فرار» و اکران فیلمش در کنار چهار اثر دیگر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: در فیلم‌های کوتاه تعداد عوامل و بازیگران بسیار زیاد است و برای دیده شدن باید روابط خوبی با اهالی سینما داشته باشید.

وی افزود: از طرفی دیگر هزینه‌ها و روند ساخت فیلم بلند هم سخت و طولانی‌ است. واقعیتش همین مسائل باعث شده بود که از ساخت فیلم کوتاه بسیار ناامید باشم و دلم‌ می‌خواست که هرچه سریع‌تر به ساخت فیلم‌های بلند کوچ کنم تا این‌که به صورت کاملا اتفاقی با روناک جعفری در جشن حافظ آشنا شدم. بعد از مدتی او به من پیشنهاد داد که فیلم «نفس نکش» یکی از پنج فیلمی باشد که در باکس اکران فیلم‌های کوتاه هنر و تجربه قرار بگیرد که نتیجه‌اش باکس «اتاق فرار» شد.

نسیم سبحان با اشاره به چینش و سیاست انتخاب پنج فیلم‌ بسته «اتاق فرار» عنوان کرد: فیلم‌های این باکس را براساس موضوع متفاوت و خاص بودنشان انتخاب کردیم؛ فکر می‌کنم چینش درستی بود چرا که مشابه چنین فیلم‌های کوتاهی هرگز در سینمای ایران آن هم در قالب یک باکس وجود نداشته است. کار متفاوت دیگری که با همفکری هم انجام دادیم ساخت پوستر با حضور بازیگران چهره هر ۵ فیلم و نوشتن اسم تمامی کارگردان‌ها روی پوستر بود تا مخاطب را برای تماشای فیلم ترغیب کند. جالب است بسیاری از دوستان که برای اکران آمده بودند فکر کردند که ما با همکاری هم یک فیلم ساخته‌ایم که این موضوع هم در نوع خودش بسیار جالب بود.

در فضای فیلم کوتاه دیده نمی‌شدم

وی درباره ایده فیلم «نفس نکش» توضیح داد: از تلاش‌های بی‌ثمر خسته شده بودم چرا که در فضای فیلم کوتاه دیده نمی‌شدم. یکی از دلایل اصلی آن هم نداشتن روابط بود. کلی فکر کردم تا بتوانم در فیلم جدیدم ایده‌های نابی را به کار بگیرم. اصلا فکر نمی‌کردم که ایده رئالیسم جادویی به ذهنم برسد. البته ۲ سال زمان برد تا بتوانم آن را آنگونه که می‌خواهم بسازم. به یاد دارم در جمعی بودیم و یکی از دوستان حین صحبت کردن دود سیگار از دهانش خارج می‌شد. همین صحنه ایده من برای ساخت فیلم «نفس نکش» شد. در حقیقت من مانند شخصی عمل کردم که یک دکمه پیدا کرده و برایش کُتی می‌دوزد. تنیدن این صحنه با دغدغه‌های سیاسی و اجتماعی‌ که همیشه داشته‌ام روایت فیلمم را تکمیل کرد.

کارگردان «نفس نکش»: ایده فیلم را از تماشای دود سیگار گرفتم
 میلاد نسیم‌سبحان نویسنده و کارگردان «نفس نکش»

این کارگردان در پاسخ به این پرسش که آیا فیلم کوتاه می‌سازید تا دری برای ورود به سینمای بلند برایتان باشد توضیح داد: بله واقعیتش را بخواهید هدف من از ساخت آثار کوتاه ساخت فیلم‌های بلندم است. در ایران خیلی‌ها به من می‌گویند که فیلم‌هایم در چهارچوب فیلم کوتاه محسوب نمی‌شوند اما من با حرف آن‌ها موافق نیستم چرا که فیلم‌ من در جشنواره‌های معتبر دنیا به خصوص اسپانیا و کره‌جنوبی دیده شد و بازخوردهای بسیار خوبی گرفتم. سبک فیلم‌هایی که من ساخته‌ام دقیقا به فیلم‌های کوتاه استاندارد جهان نزدیک است. این مسئله نشان می‌دهد که بسیاری از ما هنوز درک درستی از تعریف فیلم کوتاه نداریم.

نسیم سبحان در پایان درباره بازخوردهایی که تاکنون از اکران اتاق فرار گرفته‌اند بیان کرد: خداراشکر اکران‌ موفقی داشته‌ایم و بازخوردهای خوبی از مخاطبان گرفته‌ایم. این مسئله نشان می‌دهد که راهمان را درست آمده‌ایم. امیدوارم که این موفقیت‌ها ادامه‌دار باشد و سینمای کوتاه ما همپای سینمای جهان حرکت کند.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا