محفلی برای محتواسازی

تهمینه بختیاری ا کارشناس رسانه

برنامه قرآنی «محفل» تلاشی برای ارتقای محتوا در زمینه سبک زندگی- ایرانی اسلامی و ارائه الگو درباره جوان انقلابی طراز را می‌توان قدمی مثبت در مسیر اجرای سند تحول رسانه ملی دانست که در سال ۱۴۰۱ تقدیم رهبری شد.

سند تحول رسانه ملی با محوریت ۱۲ بند عدالت گستری، روایت پیشرفت همه جانبه جامعه ایرانی، ایثار، مقاومت شهادت و توسعه سبک زندگی ایثارگرانه، سبک زندگی و خانواده با محوریت سبک زندگی انقلابی، هنر انقلاب با معرفی شایسته آثار برجسته، نقد غرب و هجو غربزدگی، تقویت هویت جهانی امتی با بازنمایی قدرت نرم ایران اسلامی در جهان، روایت جوان مومن انقلابی با نگاه پیشرفت آینده، الگوی زن انقلاب اسلامی، مقابله با جریان ارتجاع و تطهیر پهلوی، روایت هوشمندانه و صحیح تاریخ اسلام و ایران، بسط الگوی حکمرانی مردمی ‌با بازخوانی نهادهای مردمی – انقلابی، سال ۱۴۰۱ تقدیم مقام معظم رهبری شد.

در بند ۷ راهبردهای کلان این تحول، بر تقویت جاذبه‌های رسانه‌ای برای مخاطب با اتکا به نوآوری مضمونی و روشی تاکید شده است. برنامه «محفل» که به عنوان یکی از مهمترین برنامه های قرآنی صداوسیما در ماه رمضان با حضور قاریان و حافظان برتر قرآن ایران و جهان اسلام از شبکه سه پخش شد نشان داد بر این اصل راهبرد کلان سند تحول متعهد بوده است.

همچنین هشتمین محور سند تحول، پرورش جوان مؤمن انقلابی و الگوسازی از این جوانان برای مخاطبان است. در توضیح این محور که از اهداف میان مدت سند تحول رسانه ملی است، آمده است: جامعه نیاز به سوژه هایی دارد که قدرت الهام بخشی داشته باشند و باعث ایجاد هویت و همبستگی ملی شوند.

پرداختن به خط نیروی جوان جهادی، راهبردی امیدبخش و بن بست شکن است. این جریان در اقصی نقاط کشور حضور دارد و در بحران‌ها، ظرفیت عظیمی پای کار آمده و قدرت حل مسائل را داشته و با مردم ارتباط خوبی برقرار کرده است. باید به این جریان روحیه و جهت داد تا بتواند در بخش های دیگر خود را بروز دهند. این جریان باید تئوریزه شود تا بتوانند انسجام اجتماعی فوق العاده یا ایجاد کند. از طرفی نمایاندن شیوه بازتولید نسل جدید انقلاب اسلامی بر بستر نهادهایی مانند مسجد هیات، دانشگاه و مدرسه بسیار مهم است و نشان دهنده زایا بودن انقلاب است.

بر اساس این رهنمورد، برنامه «محفل» با معرفی صالح مهدی زاده به مخاطبانی که در سایه قدرت رسانه و فراگیربودن رسانه های روشنفکری و در مواقعی رسانه های خارجی، در سبک های زندگی با ارزش های غربی و مادی سردرگم شده اند، می‌تواند یک نشانه برای قدم گذاشتن در مسیر سبک زندگی اسلامی و انطباق آن با ایرانیت و ملیت باشد.

آنگاه که خورشید در هم پیچد/ و آنگاه که ستارگان همی تیره شوند/و آنگاه که کوه ها به رفتار آیند؛ این معانی آیاتی از سوره تکویر بود که قاری نوجوان ۱۱ ساله گیلانی در برنامه قرآنی «محفل» خواند و با تشویق مداوم داوران برنامه و استقبال گسترده مخاطبان رسانه ملی مواجه شد؛ استقبالی که باعث شد همه رسانه‌ها، بر این نوجوان قاری ممتاز متمرکز شوند تا به کنجکاوی مخاطبان برای دانستن بیشتر درباره شیوه و سبک زندگی مهدی زاده پاسخ دهند.

فضای مجازی هم که همواره به دنبال ارائه سبک زندگی دیگری متفاوت با سبک زندگی قرآنی است، سکوتش را شکست و به تحسین این تلاوت زیبا و ماندگار پرداخت. در اینستاگرام، تلاوت صالح مهدی زاده بیش از یکصد میلیون بار بازدید داشت و تعاملات مخاطبان با این قاری، بسیار مثبت بود. این نوجوان گیلانی در مصاحبه با خبرگزاری‌ها گفته است، آرزو داشته که یک روز در برنامه «محفل» حاضر شود و آن را هدیه ای از جانب خداوند مهربان می‌دانست.

ارتباط گیری مخاطبان با برنامه «محفل» نشان می‌دهد که رسانه ملی دست کم با این برنامه توانسته است در ارتقای محتوا در زمینه سبک زندگی- ایرانی اسلامی و ارائه الگو درباره جوان انقلابی طراز تا حدودی موفق عمل کند.

برنامه «محفل» در ایام نوروز و رمضان هر شب حامد شاکر نژاد، احمد ابوالقاسمی، حجت الاسلام غلامرضا قاسمیان، رضوان درویش از سوریه و حسنین حلو از کشور عراق، کارشناسان ایرانی و بین‌المللی پخش شد و اجرای این برنامه را رسالت بوذری بر عهده داشت.

منبع: ایرنا

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا