سریالی که گرفتار کلیشه‌ها نشد

جبار آذین معتقد است: استقبال مخاطبان از فصل پنجم «نون‌. خ» نشان می‌دهد که تنوع در مکان‌ها و نمایش فضاها و موقعیت‌های گوناگون کاراکترها و وقوع اتفاق‌ها در این موقعیت‌ها جواب داده و «نون.خ» در گذرگاه کلیشه گرفتار نیامده و در نوشتار و پردازش شخصیت‌ها و دیالوگ‌ها و تصویر‌سازی‌های مناسب و غنی‌تر کردن محتوای داستان در مسیر تبدیل شدن به یک سریال بزرگ و درجه یک فرهنگ‌ساز ملی،نوآور وخلاق است.

جبارآذین، منقد و مدرس سینما، تاتر و تلویزیون در یادداشتی با عنوان «نون.خ؛مروج طنازفرهنگ اقوام و‌ ملی» به شاخصه‌های این اثر پرداخت که در زیر می‌خوانید:

گروه طناز «نون.خ» صدا و سیما به رهبری سعیدآقاخانی درفصل پنجم این سریال با رویکردی متفاوت ازفصل‌های پیشین، گرچه عمدتا با اغلب کاراکترهای آشنای قبل، ولی ایجادتنوع در مکان‌های رخداد حوادث و ماجراهای فصل پنجم و همچنین طرح چند موضوع فرعی جدید بر بستر خط کلی داستان مجموعه، به میزبانی مردم در سال جدید آمده است.

سریال «نون.خ» در امتداد توفیق‌های اجتماعی سریال خوب «پایتخت» با محوریت توجه به سبک زندگی ایرانی و اسلامی و عبور محترم از آیین‌ها و سنت‌های قوم‌ها و قومیت‌ها و بهره‌گیری از زبان و بیان پرمخاطب و هنرمندانه طنز ساخته شده و فصل‌های یکم تا چهارم آن در میزان استقبال بینندگان پیوسته با فراز روبرو بوده و روندی روبه رشد در ارتقای کیفیت و پخته شدن داستان‌ها و مناسبات و برخورد شخصیت‌ها، سوژه‌ها، دیالوگ‌ها و طراحی و اجرای موقعیت‌های خنده‌ساز و شادی‌بخش داشت.

در واقع آقاخانی و تهیه کننده کاربلد این سریال با هوشمندی و درس‌گیری از امتیازهای پایتخت و همچنین تجربه‌آموزی از کاستی‌های آن، در تولید فصل پنجم «نون.خ» کوشیده‌اند با تزریق مضامین نو و گزینش لوکیشن‌های به نسبت بکر و جدید رویدادها و ماجراهای این سریال در اوضاع و شرایطی تازه، با محوریت بخشیدن به فرهنگ‌ها و آیین‌ها و سنت‌های اقوام مختلفی که داستان فصل پنجم نون.خ در جغرافیای آنجا رخ می‌دهد، همچنان در مسیر فرهنگ‌باوری و ترویج آیین‌های قومی و ملی و پاسداشت سبک زندگی ایرانی و اسلامی حرکت کنند.

این ویژگی شاخص به گونه‌ای است که بینندگان این سریال اجتماعی پرطرفدار درکنار تماشای زندگی‌ها و مناسبات خانوادگی و اجتماعی و ترویج میراث و آثار مهم فرهنگی وهنری و دیدنی‌های طبیعی و تاریخی شهرها و مناطق مختلف ایران زمین و همراهی با شوخی‌ها و طنازی‌های کاراکترهای سریال، با فرهنگ مردمی اقوام دیگر ایران هم آشنا می‌شوند.

استقبال مخاطبان از فصل شاد پنجم «نون‌.خ»، نشان می‌دهدکه تنوع در مکان‌ها و نمایش فضاها و موقعیت‌های گوناگون کاراکترها و وقوع اتفاق‌ها در این موقعیت‌ها جواب داده و «نون.خ» در گذرگاه کلیشه گرفتار نیامده و در نوشتار و پردازش شخصیت‌ها و دیالوگ‌ها و تصویر‌سازی‌های مناسب و غنی‌تر کردن محتوای داستان در مسیر تبدیل شدن به یک سریال بزرگ و درجه یک فرهنگ‌ساز ملی،نوآور وخلاق است و مسایل و موضوع‌های «نون.خ۵» همچنان دربطن و حاشیه فرهنگ اسلامی و ایرانی و خواسته‌ها و سلیقه‌های مخاطبان میلیونی تلویزیون جریان دارد.

سریال خوب و مردم پسند «نون.خ» به دلیل پویایی، طنازی فاخر و ارتقای هنری و پرچمداری اقوام در سطح ملی و نوآوری و خلاقیت، اکنون و در فصل موفق پنجم به یک سریال اجتماعی طنز دوست‌داشتنی ملی تبدیل شده در عین حالی که فقط برای یک قوم، گروه ومنطقه، مضمون و محتوا و پیام ندارد که مخاطب حرف‌هایش ملت ایران هستند.

این نگاه هنری در رسانه ملی و روند تولید این سریال، یک گام بزرگ تلقی می‌شود چرا که مخاطبان آن تمام مردم کشور با فرهنگ‌ها و باورهای مختلف‌اند.

فصل پنجم «نون.خ» درمسیر خود و عبور از موقعیت یک سریال قومی و تبدیل شدن به یک اثر شاخص ملی، راه را درست، پرتحرک، مخاطب پسند، جذاب و موفق طی می‌کند و خوبی‌ها و امتیازهایش برای ایستادن بر قله‌های رفیع موفقیت فراوان است. سریالی که خنده وشادمانی و سرگرمی و امید و تداوم توجه به فرهنگ و فرهنگسازی در رسانه ملی را به عنوان عیدانه سال نو به بینندگان پروپاقرص طنز‌های تلویزیونی سیما هدیه کرده و جزو آثار خنده‌ساز،بامحتوا و تماشایی سیما و درردیف برترین‌های آن‌هاست.

منبع: صبا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا