سرگذشت یک حاجی مسجدی در تئاتر عروسکی و طنز

کارگردان نمایش «حاجی و وجدان» اظهار داشت: داستان نمایش همانطور که از نام آن پیداست درباره یک حاجی باوجدان است که مدام در دوراهی قرار می‌گیرد.

مهدی مظفری با نمایش «حاجی و وجدان» به بخش عمومی نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور راه یافت.

مظفری متولد سال ۱۳۵۵ است و فعالیت خود در حوزه تئاتر را از سن ده یازده سالگی شروع کرد. وی که سابقه کار در حوزه سینما نیز دارد، حدود ۱۵-۱۰ سال از هنرهای نمایشی دور شد اما ۶ سال پیش بر اثر اتفاق جالبی بار دیگر به این عرصه بازگشت و با یاری تعدادی از کودکان و نوجوانان گروهی با عنوان «یاس نبی اکرم (ص)» تشکیل داد.

وی در خصوص نمایش حاجی و وجدان، اظهار داشت: بازیگران و دست‌اندرکاران این نمایش از اعضای گروه یاس نبی اکرم (ص) هستند. داستان نمایش همانطور که از نام آن پیداست درباره یک حاجی برخوردار از وجدان است که مدام در دوراهی قرار می‌گیرد. داستان در بستر جامعه شکل می‌گیرد؛ همه انسان‌ها دارای وجدان هستند؛ اما هر کدام از ما ممکن است بعد از انجام اقدام اشتباه و غلطی به توجیه آن بپردازیم.

این کارگردان تئاتر عنوان کرد: حاجی از اهالی فعال مسجد بوده و از طریق مسجد به بسیاری از مردم کمک می‌کرد اما به دلیل توجیه اشتباهاتش به تدریج از مسجد و فعالیت‌های دینی، اجتماعی و عام المنفعه آن فاصله می‌گیرد و در نتیجه با مشکلات و پدیده‌هایی روبرو می‌شود که مسجدی‌ها به او کمک می‌کنند تا مشکلاتش را حل کند و به وضعیت سابقش بازگردد.

وی بیان داشت: تمام این اتفاقات در قالب یک طنز روایت می‌شود تا برای مخاطبان جذاب و دلنشین باشد. همچنین از عروسک‌های مختلف برای اجرای این تئاتر بهره برده‌ایم.

سرگذشت یک حاجی مسجدی در تئاتر عروسکی و طنز

کارگردان نمایش حاجی و وجدان در خصوص اجرای تمرین‌ها هم گفت: تمرین‌های این نمایش را در مساجد محله سرآسیاب تهران و حسینیه‌ای که در آن محله داریم، انجام دادیم. البته برای تمرین برخی از نمایش‌ها نیز به پارک‌ها رفتیم و موجب شد تا فضای شادی در پارک‌ها به وجود بیاید و همچنین توانستیم تعدادی از کودکان و نوجوانان را به حضور در مسجد ترغیب و تشویق کنیم.

مظفری همچنین گفت: گروه یاس نبی اکرم (ص) از سال‌ها پیش در مساجد و مدارس به اجرای تئاتر می‌پردازد و همیشه دوست داشتیم که جشنواره‌ای مخصوص بچه‌های مسجد برگزار شود تا بتوانیم نمایش‌مان را در آن جشنواره ارائه کنیم. برگزاری جشنواره تئاتر ملی شبستان یک کار بزرگ و ارزشمند است که بدون شک با تداوم آن در سال‌های آینده بر هنر کشورمان تاثیر جدی خواهد گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های ابتدایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تئاتر به صورت جدی در مساجد اجرا و دنبال می‌شد اما متاسفانه در سال‌های بعد کمرنگ و حذف شد. لازم است تئاتر دوباره به مساجد بازگردد و گسترش یابد. درب مسجد باید در تمامی ساعات به روی مردم باز باشد و مردم مشغول فعالیت‌های گوناگون در آن مکان مقدس باشند. امیدواریم به روزی برسیم که همواره چراغ‌های مساجد روشن و حضور اقشار مختلف مردم در آن پرشور باشد. مساجد می‌توانند مکانی برای حل مشکلات مردم باشد.

سرگذشت یک حاجی مسجدی در تئاتر عروسکی و طنز
 نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان

این کارگردان هنری اظهار داشت: مساجد پایگاه‌های انقلاب اسلامی هستند. برای انتقال مفاهیم دینی و پیام‌های انقلاب باید از هنر و تئاتر استفاده کرد. استعدادهای هنری بسیاری در مساجد، حسینیه‌ها و هیات‌ها وجود دارد و مساجد می‌توانند پایگاه‌های هنر دینی و هنر انقلاب اسلامی نیز باشند.

نویسنده تئاتر حاجی و وجدان هم خود مظفری است. بازیگران آن نیز عبارتند از مهدی مظفری، محمدظفر کرمانی، مبینا خرمی و فاطمه کوزه‌گر. عروسک‌ گردانان آن نیز مهدی قناطی، هانیه مظفری، زینب برزنونی، رقیه قناطی و فاطمه نهاردانی، منشی صحنه نرگس وکیلی و طراح پوستر مهدی معمارباشی است.

این تئاتر در روزهای ۱۴ و ۱۵ اسفند در مساجد الجواد و رحمانی تهران و در روزهای بعد در مسجد صاحب الزمان (عج) (بعد از نماز مغرب و عشا روز ۱۶ اسفند)، مسجد ثامن الائمه (ع) (بعد از نماز ظهر و عصر روز ۱۷ اسفند) و مسجد روح الله (بعد از نماز مغرب و عشا روز ۱۷ اسفند) اجرا شد.

«نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان» به همت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور از ۱۳ الی ۱۸ اسفندماه ۱۴۰۲ با شعار «مسجد، تئاتر، آگاهی» در سطح مساجد تهران برگزار شد.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا