شنیدن ضبط‌های خصوصی استاد فقید در یک آلبوم موسیقی

مجموعه صوتی «درس هایی از داریوش صفوت برای سه تار» براساس ردیف های مرحوم ابوالحسن صبا عنوان یکی از تازه ترین آلبوم های منتشر شده در بازار موسیقی است که اخیرا پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

«درس هایی از داریوش صفوت برای سه تار» عنوان یکی از تازه ترین آلبوم های منتشر شده در بازار موسیقی است که به همت نشر ماهور در دسترس مخاطبان و علاقه مندان موسیقی ایرانی قرار گرفته است.

در توضیحات تکمیلی این پروژه آمده است:

مجموعه‌ حاضر شامل ضبط‌های خصوصی‌ است که مرحوم داریوش صفوت طی چند سال سر کلاسش اجرا کرده است.

شیوه‌ آموزش جلسات خصوصی معمولاً بدین‌گونه بود که او بر اساس برنامه‌ تدریس هر جلسه، در کنار پرداختن به جزییات و ظرایف هر قطعه، بخشی از جلسه را نیز به ضبط قطعات اختصاص می‌داد.

اجرای این قطعات معمولاً از روی نت و با تمپوی آهسته و گاهی همراه با توضیحات شفاهی بود.

بخش عمده‌ای از جلسات تدریس، به ردیف ابوالحسن‌صبا از جمله ردیف سه‌تار، سنتور، و ویولن اختصاص یافته بود. البته به جز ردیف سه‌تار صبا، مرحوم صفوت، ردیف سنتور و برخی قطعات ردیف ویولن را برای اجرا روی سه‌تار تنظیم و تدریس می‌کرد.

پس از حدود بیست سال، برخی شاگردان مجموعه‌ ضبط‌های خود را در اختیار خانواده‌ او قرار دادند تا به عنوان یادگار ثبت و ضبط شود

داریوش صفوت استاد پیشکسوت موسیقی پس ازتحمل یک دوره بیماری، ۲۶ فروردین‌ ماه سال ۱۳۹۲ در سن ۸۵ سالگی در شهر کرج درگذشت.

صفوت از شاگردان ابوالحسن صبا بود و نزد وی به تحصیل موسیقی پرداخته بود.

این هنرمند هفتم آذر ماه سال ۱۳۰۷ در شیراز متولد شد و تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته‌ حقوق دانشگاه تهران به پایان رسانده بود. وی به تکمیل هنر موسیقی نزد ابوالحسن صبا پرداخت و این ارتباط را به مدت ۱۰ سال و تا پایان عمر صبا ادامه داد.

وی در اواخر سال ۱۳۳۹ برای تدریس در مرکز مطالعات موسیقی شرقی در انستیتو موزیکولوژی سوربن به فرانسه رفت و به موازات آن در رشته‌ حقوق بین‌الملل دکترا دریافت کرد.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا