فجر در تسخیر غرب تهران/ نوستالژی فجربازها میان زرق‌وبرق پاساژ-سینماها خاموش می‌شود؟

افتتاح پردیس‌های سینمایی چندسالی است که به حذف سینماهای نوستالژیک و قدیمی مرکز شهر از فهرست سینماهای مردمی جشنواره فجر منجر شده است؛ اتفاقی که بیشتر غرب تهران را به تسخیر جشنواره فجر درآورده و بخش زیادی از فجربازهایی که به واسطه این سینماها مخاطب جشنواره بودند را نادیده گرفته است.

سینماهای غرب تهران جشنواره فیلم فجر را به تسخیر خود درآورده اند. این گزاره‌ای است که هر شهروند تهرانی بدون بررسی آمار و ارقام و با نگاهی به فهرست سینماهای مردمی این دوره از جشنواره آن را در می‌یابد. از میان ۳۱ سینمای مردمی منتخب برای این دوره، ۱۱ سینما یعنی حدود یک سوم سینماها در غرب تهران مستقر هستند؛ آن هم در پاساژهایی پر زرق و برق که بخشی از مساحت های عظیم خود را به سینما اختصاص داده اند.

انتخاب ۱۱ پاساژ سینما در غرب تهران برای جشنواره علاوه بر اینکه سیطره پاساژ-سینماها را بر فجر نشان می‌دهد بخش اعظمی از فجربازهای دیگر نقاط شهر تهران را از لیست مخاطبان جشنواره خط می‌زند.

بررسی دیگر سینماها نیز نشان می‌دهد که سینماهای شرق و شمال تهران با ۶ سینما و جنوب و مرکز شهر تهران با ۳ سینما سهم بسیاری کمتری از لیست دارند. سینما بهمن و پردیس سینمایی چارسو که در سال های پیشین با میزبانی از فیلم های جشنواره مخاطبان دانشجو و مرکز نشین شهر را با خود همراه می‌کردند، از فهرست سینماهای مردمی بیرون رفته‌اند. سینما بهمن از دو سال گذشته و پردیس سینمایی چارسو که در سال‌هایی خود محل اصلی برگزاری جشنواره فیلم فجر بوده، در فهرست سینماهای مردمی دیده نمی‌شوند.

هرچند که گسترش سینماها در غرب تهران به دلیل رشد غرب نشینی تهرانی‌ها در چند سال گذشته است اما باید قبول کرد که برخی از سینماهای مرکز شهر تهران، سال‌ها مخاطبان زیادی را در صف‌های طولانی جشنواره میزبانی کرده اند و خاطرات تلخ و شیرینی برای علاقمندان در این سینماها رقم خورده است.سینماهای مرکز شهر تهران، سال‌ها مخاطبان زیادی را در صف‌های طولانی جشنواره میزبانی کرده اند و خاطرات تلخ و شیرینی برای علاقمندان در این سینماها رقم خورده است

بنابراین حذف سینماهای پر مخاطبی چون بهمن که شاید تنها سینمای نسبتا سن و سال دار دوره های پیشین جشنواره بود و جایگزینی آن با پاساژ-سینماها به حذف بخشی از مخاطبان این سینما می‌انجامد. به علاوه رفت و آمد بخش زیادی از شهروندان همچون کارمندان، دانشجویان و.. به مرکز شهر می‌توانست پای طیف بیشتری از مردم را به سینما باز کند.

فارغ از غیبت سینما آزادی در فهرست سینماها به دلیل توسعه و تجهیز سالن‌ها، سینما بهمن تهران به عنوان سینمایی شناخته شده در قلب شهر تهران، علاقمندان و مخاطبان پر و پا قرصی دارد که برخی از مهم‌ترین فیلم های زندگی خود را در این سینما دیده اند. حضور این سینما در بین سینماهای مردمی علیرغم مجهز نبودن نسبت به سینماهای غرب‌نشین، می‌توانست طیف وسیعی از سینه‌فیل‌های قدیمی را به این سینما بکشاند. همچنین همجواری این سینما با دانشگاه های مرکز شهر، خیل عظیمی از دانشجویان را روانه این سینما می‌کرد.

فجر در تسخیر غرب تهران/نوستالژی فجربازها میان زرق‌وبرق پاساژ-سینماها خاموش می‌شود؟

از میان سه سینمای تعیین شده در مرکز شهر تهران، سینما استقلال تنها سینمایی است که هر سال با نصب شدن پرچم جشنواره بر روی پشت بام و پوسترهای جشنواره روی در و دیوارهایش، حس نوستالژیک سینماهای قدیمی‌تر را برای مخاطبان پیشکسوت و آشنای جشنواره زنده می‌کند.

سینمای دیگری که غیبت آن بسیار به چشم می‌آید مجموعه سینماهای باغ کتاب است. این سینما که برای شهروندان شرق نشین نیز دسترسی بهتری نسبت به دیگر نقاط شهر دارد، امسال و همزمان با سالروز ولادت حضرت علی(ع) پس از چند سال بازگشایی شد.

باغ کتاب به وسیله همجواری با مجموعه فرهنگی و هنری هم از حضور قشر فرهنگی و نخبه از جمله دانشجویان و دانش آموزان بهره می‌برد و هم مکانی تفریحی است که مخاطبان خاص خود را در هر فصلی از سال دارد. به علاوه به دلیل سرپوشیده بودن، پاتوق بسیاری از شهروندان تهرانی در روزهای سرد زمستان است.حذف سینماهای پر مخاطبی چون بهمن که شاید تنها سینمای نسبتا سن و سال دار دوره های پیشین جشنواره بود، به حذف بخشی از مخاطبان این سینما می‌انجامد

همه این موارد می‌توانست با اختصاص اکران فیلم های جشنواره به این سینما شرایط اقتصادی بهتری را برای یک سینمای تازه بازگشایی شده به همراه داشته باشد اما با تمام این مزایا جای این سینما نیز در فهرست سینماهای مردمی خالی است.

۶ سینمای شرق تهران نیز بی توجه به وسعت شرق به طور پراکنده در تهران‌پارس، شمیران، پیروزی، هروی، نظام آباد و مدنی تعیین شده‌اند. سینما ماندانا و سینما پیروزی دو سینمای دیگر نادیده گرفته شده در شرق تهران هستند که سینما پیروزی در ادواری اما سینما ماندانا در پنج سال اخیر به طور ثابت محل اکران فیلم های جشنواره فیلم فجر بوده اند. به علاوه هر دو این سینماها با توجه به متراکم بودن شرق تهران و نزدیکی به محله های مسکونی هر ساله با استقبال زیادی از سوی مخاطبین همراه بودند.

فجر در تسخیر غرب تهران/نوستالژی فجربازها میان زرق‌وبرق پاساژ-سینماها خاموش می‌شود؟

اگر اتفاقات اخیر بر سر برگزاری جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت و برج میلاد را کنار بگذاریم، سینما ملت نیز به دلیل تعداد مناسب سالن و وسعتی که به تمامی به یک مجموعه فرهنگی هنری اختصاص دارد، می‌توانست مخاطبان زیادی را با جشنواره امسال همراه کند.

آنچه شرایط را تامل برانگیز می‌کند حذف سینماهای مردمی پر استقبال از مرکز شهر تهران و اختصاص دو سینما- پاساژ جدید به محل اکران‌های مردمی جشنواره استآنچه شرایط را تامل برانگیز می‌کند حذف سینماهای مردمی پر استقبال از مرکز شهر تهران و اختصاص دو سینما- پاساژ جدید به محل اکران‌های مردمی جشنواره است. صبا مال و پردیس سینمایی مرداس هر دو در یک مجتمع تجاری واقع شده‌اند و ماه های اولیه افتتاح خود را می‌گذارنند. سینما- پاساژهایی که قرار است جای سینماهایی چون عصر جدید آفریقا بهمن و .. را در جشنواره فیلم فجر پر کنند.

مجهز بودن و امکانات مناسب صدا و تصویر از مزایای انتخاب این دو پردیس سینمایی برای جشنواره فیلم فجر است اما باید در نظر گرفت که هم قشری از مخاطبان سینماهای مذکور که صف‌های طویل جلوی این سینماها را در ادوار قدیم تر دیده اند، پس می‌زند و هم بیشتر از غلبه وجه فرهنگی فیلم به عنوان یک دستاورد هنری، وجه تجاری و اقتصادی پاساژ ها را ارجحیت می‌دهد.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا