«وزارت ارشاد» چهارماه است که خرید کتاب از ناشران را انجام نداده و «پاییز نشر» را به «زمستان» تبدیل کرده است

مدیرانتشارات «قدرولایت»:

مدیرانتشارات «قدرولایت»، عدم خریداری کتاب از ناشران را قطع حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد دانست و برگزاری نمایشگاه‌های غیردولتی را رویکرد جدید ناشران خواند.

احمد عطایی مدیر انتشارات «قدرولایت» در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درباره شرایط نشر طی سال جاری گفت: برخی تلاش‌های انجام شده برای بهبود عرصه نشر چندان تاثیرگذار نبوده است. در ابتدای سال خانه کتاب و ادبیات ایران برای رونق بخشیدن به بازار کتاب برنامه‌ای در نظر گرفت، مبنی بر برگزاری نمایشگاه‌های استانی که شاخص‌های ویژه‌ای، از جمله حذف ناشران و ابقای فروشگاه‌های کتاب، تشکل‌های نشر و برخی کتابخانه‌ها داشت که با مخالفت‌های ناشران روبه‌رو شد. به همین دلیل عدم همراهی از سوی ناشران به صورت مکتوب به خانه کتاب ارسال و در برخی از رسانه‌هایی مطرح شد. اگرچه ایبنا آن را سانسور کرد تا نظرات مخالف شنیده نشود.

وی ادامه داد: طرح خانه کتاب در جهت برگزاری نمایشگاه‌های استانی تنها در آذربایجان اجرایی شد و بعد از چندی به دلیل عدم اقبال با شکست مواجه شد و ادامه پیدا نکرد. در عین حال هیچ آماری از میزان فروش کتاب‌ها نیز منتشر نشد. ناشران نیز در ادامه حرکتی را در پیش گرفتند تا بدون تصمیم‌گیری سایر بخش‌ها اقدام به برگزاری نمایشگاه کنند. یکی از این نمایشگاه‌ها به مناسبت دهه فجر و در دانشگاه‌ها خواهد بود. این حرکت از سوی ناشران کتاب‌های ارزشی و در حوزه ادبیات دفاع مقدس و یا کتاب‌هایی که به تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی می‌پردازد، شکل گرفت. این ناشران در نمایشگاه دهه فجر که از ۲۸ بهمن آغاز به کار می‌کند، با ۱۵ درصد تخفیف شرکت کرده و کتاب‌ها را به مخاطبان و علاقه‌مندان ارائه می‌کنند.

عطایی افزود: کانون مساجد، پایگاه‌های بسیج و حتی نهادهایی مانند مجمع ناشران انقلاب اسلامی و بنیاد تاریخ و پژوهش‌های انقلاب اسلامی حتی خانه کتاب فراخوان ارسال شد و با نهاد رهبری در دانشگاه‌ها نیز تفاهم‌نامه‌هایی امضا شده و پاسخ همکاری آنان را در مسیر برگزاری نمایشگاه کتاب دریافت کردیم. خانه کتاب و ادبیات ایران نیز توانست بعد از مدتی اعتبارات لازم را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده و در اختیار این نمایشگاه قرار دهد.

مدیر انتشارات «قدرولایت» تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارماه است که خرید کتاب از ناشران را انجام نداده و پاییز نشر را به زمستان تبدیل کرده است. این حمایتی بود که وزارت فرهنگ برای ناشران در نظر گرفته بود تا بدین ترتیب کمک حال ناشران در شرایط سخت اقتصادی صنعت نشر باشد که متاسفانه متوقف شده است.

وی به خودکفایی در عرصه کاغذ ایرانی اشاره کرد و ضمن بررسی وعده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: کیفیت کاغذ ایرانی باید اصلاح شود، درعین حال قیمت این کاغذ باید به واسطه یارانه‌های داده شده مهار شود و پایین بیاید تا ناشران تشویق به استفاده از این کالای استراتژیک شوند. درحال حاضر کاغذهای خارجی که وارداتی هستند، با یارانه در نظر گرفته شده برای رفاه حال ناشران ارائه می‌شوند. این بسته حمایتی باید به کاغذ ایرانی داده شود و درعین حال کیفیت آن را بالا ببرند تا با استقبال ناشران روبه‌رو شود. کاغذ خارجی اکنون با یک پنجم قیمت دراختیار ناشران قرارداده شده اگرچه میزان این نوع کاغذ بسیار کم است.

منبع: سینماپرس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا