«کمی بی‌شعور باشیم» چاپ دومی شد

کتاب «کمی بی‌شعور باشیم» نوشته ناصر پروانی توسط انتشارات گرایش تازه به چاپ دوم رسید.

کتاب «کمی بی‌شعور باشیم» نوشته ناصر پروانی به تازگی توسط انتشارات گرایش تازه به چاپ دوم رسیده است.

ناصر پروانی نویسنده این‌کتاب متولد تیر ماه ١٣٥٩ در تهران است. وی دکترای مدیریت استراتژیک و شاغل در دانشگاه شهید بهشتی و فعال در زمینه ادبیات، شعر و متون ادبی است. در دوران جوانی بین سال‌های ۷۵ تا ۸۵ بیش از هزاران بیت اشعار مذهبی و مدح سرود که هیچکدام به چاپ نرسید. همچنین از سال ٨٨ به بعد کارگاه‌های شعر «شب‌های پروانه‌ای» را برگزار می‌کند.

مولف کتاب پیش‌رو می‌گوید اسراف محبت و بذل بخشایش به گونه‌ای که مجبور به حذف تمایلات و نیازهای حیاتی و حتی ویترین خویش باشی همواره مورد نقد و ایراد بوده است. اگرچه جایگاه نوع دوستی و شریف زندگی کردن در جامعه بشری نمادی از تبلور شعور انسانی و کمال عقل و احساس است اما هرگاه که هجوم ایثار و از خود گذشتی ما بر سرزمین زندگی و عمرمان صورت پذیرد به نوعی برش‌های زمانی و مکانی فرصت‌های حیاتی را از خویشتن سلب کرده‌ایم. تقابل عشق و عقل، خود دوستی و دیگر دوستی، سال‌های سال است که با تعادل به سر منزل مقصود رسیده است، مانند ریل قطاری که دو طرف آن تا بی نهایت در افق دید ما در کنار یکدیگر پیش می‌روند.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

در محل کارم نگهبان جلوی در از من خواهش کرد با مدیر ارشد سازمان برای جا به جایی اش صحبت کنم، داخل آسانسور نیروی واحد خدمات تقاضا کرد تا با مدیر رفاهی برای وام اش صحبت و رایزنی کنم. مسؤول دفترم هم از من خواست برای ثبت نام فرزندش در یک مدرسه بهتر آشنا یا مسیری پیدا کنم. بی شک تمامی پرسنل زیرمجموعه مستقیم من نیز از من تقاضای افزایش حقوق و اضافه کار و ارتقا شغلی داشتند.

تلفن‌های کلافه کننده، هر ثانیه به من یادآوری می‌کرد که من! من من! ابزاری هستم برای حل و گره گشایی و رفع موانع همه.

به داخل جعبه ابزار برگشتم. انگار دفتر کارم شبیه جعبه ابزار شده بود و هر لحظه شخصی حضوری یا تلفنی با باز کردن در اتاقم گویی در جعبه ابزار را گشوده و خیلی با اعتماد به نفس و طلبکارانه چنگ انداخته و آچار فرانسه را برداشته و برای حل مشکلی مثل باز کردن یک پیچ یا بستن پیچ دیگری یا حتی اهرم کردن استفاده ام می‌کند. انگار بعد از مدتی آچار فرانسه به عنوان پوش دهنده وظیفه بسیاری از ابزارآلات عملی را نداشت و دوباره با خشونت به داخل جعبه ابزار پرت می‌شود تا در زمانی دیگری طلبکارانه فراخوانده شود.

درست بود. آچار بودم. آچار فرانسه! مردی برای تمام فصول. مردی برای تمام قصور و مردی برای مسیر عبور. همه من را می‌خواستند برای نقشم، همه من را دوست داشتند برای رفتارهای آچار فرانسه گونه ام و دردناک‌تر اینکه نوع عملکرد من خواسته یا ناخواسته این موضوع را به اطرافیانم القا می‌کرد که من را به خاطر خدمات ابزار گونه ام بخواهند.

لیوان دسته دار بزرگم را از داخل کابینت برداشتم.

چاپ دوم این کتاب با ۹۵ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۷۵ هزار تومان عرضه شده است.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا