وعده‌های بخش پرشور بین‌الملل در تئاتر فجر به کجا رسید؟

برگزاری پرشور و آبرومند بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر از اولین روزهای شورع کار دبیر دوره 42 این جشنواره به‌عنوان وعده‌ای مهم مطرح شد، وعده‌ای که با مشخص شدن جدول اجراهای این جشنواره قابل بررسی است.

 هر سال در تمامی ادوار جشنواره تئاتر فجر بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر با میلیاردها تومان هزینه‌ برای حمل و نقل،‌ اسکان و حتی دستمزد گروه‌های تئاتری دیگر کشور‌ها برگزار می‌شود اما در نهایت کارشناسان گروه‌های تئاتری حاضر در جشنواره را دارای کیفیت قابل قبولی نمی‌دانند.

در حالی که از چندی پیش دبیر جشنواره فیلم فجر خبر از حضور بالای آثار بین‌الملل در جشنواره تئاتر فجر داده بود و همچنین با وجود اینکه ویژگی اصلی تئاتر اجرای زنده روی صحنه است، اثر گروه ایتالیایی که در این دوره از جشنواره حاضر است، به صورت فیلم ـ تئاتر در بخش اصلی جشنواره حضور دارد.


یکی از آثار بخش بین‌الملل دوره 41 جشنواره تئاتر فجر

یکی از منتقدان در نشست خبری تئاتر فجر گفت که «با یک سرچ ساده می‌توان فیلم بهترین آثار تئاتری دنیا را به دست آورد.»

سال گذشته در حالی که دوره 41 تئاتر فجر با مشکلات بسیاری روبه‌رو بود،‌ 7 کشور عراق(با 2 اثر)، اسپانیا، ارمنستان، برزیل، عمان،‌ اردن و تونس در این دوره از جشنواره حضور داشتند.

کشورهای ارمنستان، عراق، یونان،‌ ایتالیا و تاجیکستان در دوره 42 جشنواره تئاتر فجر حضور دارند، همچنین ارمنستان با 3 اثر متفاوت اجرا خواهد داشت تا 8 اثر بخش بین‌الملل کامل و بخشی مختص به کشور ارمنستان وجود داشته باشد.

اعتبار بین‌المللی جشنواره تئاتر فجر نشانه‌ای از اعتبار هنر تئاتر ایران در جهان است، جشنواره‌ای که نام بین‌الملل را با خود به همراه دارد و این بین‌المللی بودن باید آورده‌ای برای تئاتر ایران و همچنین اعتبار جشنواره تئاتر فجر داشته باشد.

دبیر دوره 42 جشنواره تئاتر فجر مهدی حامدسقائیان می‌گوید که «به علت دلایل فرهنگی و ارزش‌های موجود در ایران نیمی از کشورهای متقاضی حضور در جشنواره تئاتر فجر امکان شرکت در این رویداد را ندارند.»

یکی از کارشناسان تئاتر نیز معتقد است که «در دوره‌های مختلف آثار بسیاری از گروه‌های خوب تئاتری دنیا وارد جشنواره تئاتر فجر شدند، برخی از گروه‌ها هم آثاری داشتند که با تغییراتی امکان اجرا در ایران را پیدا کرده است.»

تعامل و شناخت مناسب برگزارکننده‌های هر جشنواره با کشورهای مختلف می‌تواند باعث حضور پررنگ این کشورها در جشنواره مورد اشاره شود،‌ بسیاری از جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر در دنیا نیز دبیرخانه‌ای جهانی و البته دائمی برای جشنواره‌های خود دارند.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا