تجمل‌گرایی و سلبریتی‌گرایی ضد تحول است/ رویه اشتباه برخی مدیران

تهیه کننده برنامه یلدایی شبکه آی‌فیلم بیان کرد که تجمل گرایی، ساخت دکورهای میلیاردی و حضور سلبریتی های عمدتا کم سواد نقطه‌ مقابل تحول‌گرایی در رسانه ملی است.

امیر تاجیک تهیه کننده و کارگردان برنامه یلدایی «ترنج و انار» شبکه آی‌فیلم درباره هزینه تولید ویژه برنامه‌های مناسبتی در رسانه ملی گفت: از سال‌های دور، روند اشتباهی میان برخی مدیران صداوسیما وجود داشت مبنی بر اینکه به فلان چهره شناخته شده برای حضور در یک برنامه تلویزیونی به عنوان مهمان، فلان قدر حق‌الزحمه پرداخت شود.

این کارشناس ارتباطات با تاکید بر این‌که تمرکز یک رسانه باید بر محتوا باشد، عنوان کرد: اگر محتوای غنی در یک شبکه وجود داشته باشد، لاجرم مخاطب جذب آن می‌شود، تجمل گرایی، ساخت دکورهای میلیاردی، حضور سلبریتی های عمدتاً کم سواد و تکراری که پول نجومی برای حضورشان درخواست می‌کنند، نقطه مقابل تحول گرایی در رسانه ملی است. فقدان محتوای غنی در یک ویژه برنامه از جمله آفت‌هایی است که می‌تواند مدیران را در راهبری شبکه‌های تلویزیونی به حاشیه بکشاند.

تجمل‌گرایی و سلبریتی‌گرایی ضد تحول است/ رویه اشتباه برخی مدیران

مدیر پیشین شبکه مستند سیما افزود: مدیران باید ابتدا تصمیم بگیرند که چه هدفی از تولید و پخش یک ویژه برنامه دارند؟ آیا می‌خواهند مردم را شاد کنند؟ می‌خواهند یادآور سنت‌های دیرینه کشور باشند؟ آیا تمرکزشان بر فراهم آوردن فضایی مناسب برای خانواده‌هاست؟ اگر هدف مشخص شود، باید دید چه مسیری را برای نیل به این اهداف با توجه به مأموریت شبکه مطبوعشان انتخاب خواهند کرد. مثلاً وقتی شبکه قرآن برنامه یلدایی تولید می‌کند، این برنامه باید چه تفاوتی با برنامه یلدایی شبکه‌های دیگر داشته باشد؟

تهیه کننده ویژه برنامه یلدایی شبکه آی‌فیلم تاکید کرد: در شبکه آی‌فیلم که مأموریتی نمایشی دارد، هدف، احیای سنت‌ها و آیین‌های نمایشی و رسوم ایرانی با چاشنی طنز و مملو از شعر و ادبیات بود. ما بر گستره ایران فرهنگی در سه کشور ایران، تاجیکستان و افغانستان تمرکز کردیم لذا از انتخاب لوکیشن برنامه، طراحی دکور، نورپردازی تا انتخاب مجریان، تولید آیتم‌های میان برنامه و حتی خوانش اشعار حافظ، همه توسط هنرمندان کمتر شناخته شده در این برنامه ذیل یک «دال مرکزی» برنامه ریزی و اجرا شد.

تاجیک گفت: هنرمندان به صورت افتخاری در برنامه اجرا داشتند و طراحی دکور و نورپردازی نیز به صورت افتخاری و توسط هنرمندان جوان و خلاق این مرز و بوم انجام شد. این همان رویه‌ای است که مدنظر ریاست محترم صداوسیما در دوره تحول است که استفاده از ظرفیت‌های جدید هنری در کشور و جلوگیری از ریخت و پاش مالی را می‌طلبید.

این کارشناس رسانه تاکید کرد: تولید برنامه‌های متنوع که اتاق فکر جذاب و خلاق دارند، به افزایش اعتماد عمومی به رسانه منتهی خواهد شد و این رویه‌ای است که باید در تمامی شبکه‌های رسانه ملی بسط یابد.

منبع: مهر

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا