مجله فیلم کامنت «می دسامبر» را به عنوان فیلم سال انتخاب کرد

مجله معتبر فیلم کامنت که توسط انجمن فیلم مرکز لینکولن منتشر می‌شود در فاصله چند روز مانده به پایان سال ۲٠۲٣ آثار برتر سال را انتخاب کرد که «می دسامبر» به کارگردانی تاد هینز در صدر فهرست قرار گرفت اما اکثر آثار منتخب را فیلم‌های اروپایی تشکیل دادند.

فیلم کامنت نتایج نظرسنجی از منتقدانش را درباره فیلم‌هایی که در سال ۲٠۲٣ در سالن‌های سینماهای سرتاسر آمریکا به نمایش درآمدند و یا از طریق سرویس‌های پخش به اشتراک گذاشته شدند را روز جمعه منتشر کرد.

منتقدان این مجله درام هینز با بازی جولین مور، ناتالی پورتمن و چارلز ملتون که هر سه نامزد گلدن گلوب شده‌اند را به عنوان فیلم سال انتخاب کرد. «می دسامبر» همچنین در بخش بهترین فیلم موزیکال کمدی کاندید دریافت جایزه است.

در بین ده فیلم نخست منتخب این مجله، سه فیلم آمریکایی و هفت فیلم اروپایی دیده می‌شود.

«٣۵ سال پیش، تاد هینز از عروسک‌های باربی برای شرح داستان غم‌انگیز کارن کارپنتر استفاده کرد و از این ابزار به عنوان پیام استفاده کرد: عینیت‌بخشی کارپنتر دیگر متن فرعی نبود، بلکه خود متن بود که با تماشاگر روبرو می‌شد؛ بدون دستاویزی به نام استعاره.» فیلم کامنت در متنی درخصوص انتخاب این فیلم نوشت.

«فیلم جدید هینز باز هم داستانی دیگر درباره سواستفاده و شهرت را روایت می‌کند؛ این دفعه با بازیگران واقعی، اگرچه شخصیت آنها نیز ممکن است شبیه عروسک باشد.»

منقد این مجله در ادامه نوشت: «ظاهر آراسته قهرمان‌ها – مور نقش زنی را بازی می‌کند که در سی سالگی با همسر کنونی‌اش در زمانی که او ۱۲ سال داشته ارتباط برقرار می‌کند. پورتمن نقش بازیگری را ایفا می‌کند که برای فیلمی درباره این رسوایی آماده می‌شود. جزئیات اندکی درباره زندگیشان فاش می‌شود.»

«ضرب موسیقی احساسی و مقدمه پیچیده فیلم که با ارجاعات سینمایی عمیق‌تر می‌شود، باعث می‌شود هر لحظه از «می دسامبر» اهمیت پیدا کند. اما هیچ معنای واقعی‌ای وجود ندارد و فقط جنون معنابخشی — جستجوی ناامیدانه برای نظم در تیرگی قدرت و میل.»

«هینز می داند که در دنیایی از سطوح پیراسته، به دنبال ژرفا رفتن، کاری احمقانه است. تمام چیزی که برای دیدن وجود دارد، بازتاب خودِ شخص است.» دویکا گریش می‌نویسد.

فیلم دوم و سوم منتقدان این مجله نیز آثار آمریکایی هستند: «حاضر شدن» به کارگردانی کلی رایکارد و «قاتلان ماه کامل» به کارگردانی مارتین اسکورسیزی.

هفت فیلم دیگر این فهرست را آثار اروپایی تشکیل می‌دهند: «برگ‌های افتاده» به کارگردانی آکی کوریسماکی محصول فنلاند، «دلجویی» به کارگردانی آلبرت سرا محصول مشترک فرانسه، اسپانیا، آلمان و پرتغال، برنده نخل طلای کن «آناتومی یک سقوط» به کارگردانی ژوستین تریه محصول فرانسه، «شعله‌ور» به کارگردانی کریستین پتزولد محصول آلمان، «منطقه مورد نظر» به کارگردانی جاناتان گلیزر محصول مشترک انگلستان، آمریکا و لهستان، «آشوب» به کارگردانی سیریل شابلین محصول سوئیس و «بدن ما» به کارگردانی کلیر سیمون محصول فرانسه.

در بین آثار برتر نیمه دوم فهرست کفه به نفع فیلم‌های مهجور سنگین‌تر است: «سوزاندن زمین خشک» به کارگردانی جوانا پیمنتا و آدرلی کیروش محصول برزیل، «معابر» به کارگردانی ایرا ساش محصول فرانسه، فیلم شماره ۱ مجله کایه‌دوسینما «ترنکه لائوکن» به کارگردانی لائورا سیتارلا محصول آرژانتین، «اورلاندو، بیوگرافی سیاسی من» به کارگردانی پائول بی. پرسیادو محصول فرانسه، «ساختار بدن انسان» به کارگردانی لوسین کستینگ تیلورو ورنا پاراول محصول مشترک فرانسه، سوئیس و آمریکا، «منوهای لذت‌بخش» به کارگردانی فردریک وایزمن محصول مشترک فرانسه و آمریکا، «جوانی/بهار» به کارگردانی وانگ لینگ محصول مشنرک فرانسه، لوگزامبورگ و هلند، «استروید سیتی» به کارگردانی وس اندرسون محصول آمریکا، «دوباره» به کارگردانی آلن گومیس محصول مشترک فرانسه و آلمان و «پسرک و ماهی‌خوار» به کارگردانی هایائو میازاکی محصول ژاپن.

حدود ١۶۰ منتقد از سرتاسر جهان اخیرا با شرکت در یک نظرسنجی فیلم «قاتلان ماه کامل» را به عنوان بهترین فیلم، اسکورسیزی را به عنوان برترین کارگردان و «می دسامبر» را به عنوان بهترین فیلمنامه سال 2023 انتخاب کردند.

از بین ١٥٨ منتقد حاضر در این نظرسنجی، ٩٤ نفر، حدود ٥٩ درصد، «قاتلان ماه کامل» را در فهرست فیلم‌های سال ۲۰۲۳ انتخاب کردند. فیلم اسکورسیزی همچنین ۲٥ رای برای بهترین فیلم سال را به خود اختصاص داد. اسکورسیزی نیز در این نظرسنجی به عنوان بهترین کارگردان سال انتخاب شد.

«اپنهایمر» در جایگاه دوم بهترین فیلم سال قرار گرفت. ۶٩ منتقد این فیلم را در لیست فیلم‌های برتر سال جای دادند و ١٧ نفر نیز عنوان بهترین فیلم سال را به آخرین اثر سازنده «اینسپشن» و «دانکرک» اختصاص دادند. نولان در مقام دومین کارگردان سال، کیلیان مورفی به عنوان چهارمین بازیگر مرد سال و فیلمنامه نیز در رتبه هشتم قرار گرفت.

«موجودات بیچاره» به کارگردانی یورگوس لانتیموس به عنوان سومین فیلم و اما استون بازیگر این اثر نیز به عنوان بهترین بازیگر زن سال انتخاب شدند. لانتیموس سومین کارگردان سال ۲۰۲۳ شد و فیلمنامه نیز در رتبه هفتم قرار گرفت.

پنجمین فیلم فهرست این منتقدان به آخرین اثر هینز «می دسامبر» اختصاص داده شد؛ در حالیکه این فیلم عنوان بهترین فیلمنامه سال را کسب کرد.

«منطقه مورد نظر» اثر جاناتان گلیزر فیلم ششم شد و خود فیلمساز نیز به عنوان سومین کارگردان سال انتخاب شد.

رتبه هفتم تا دهم نیز به ترتیب به فیلم‌های «آناتومی یک سقوط»، «باربی»، «جاماندگان» به کارگردانی الکساندر پین و «آستروید سیتی» به کارگردانی وس اندرسون رسید.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا