پرداختن به زندگی حضرت زهرا (س) در کتاب «به کوتاهی آه، به بلندای ماه»

کتاب «به کوتاهی آه، به بلندای ماه» به قلم علی موسوی گرمارودی اثر تحقیقی از زندگینامه حضرت زهرا سلام الله علیهاست، که از منابع متعدد تاریخی بهره‌مند شده است.

کتاب «به کوتاهی آه، به بلندای ماه» به قلم علی موسوی گرمارودی اثر تحقیقی از زندگینامه حضرت زهرا سلام الله علیهاست. در این کتاب علاوه بر متن اصلی از مباحث تاریخی، چند پی نگاشت و ۹ داستان‌واره گنجانده شده است. مولف در این کتاب از منابع و مآخذ تاریخی متعدد استفاده کرده و در پایان کتاب شعر‌های فاطمی فارسی را آورده، که می‌توان به اشعار شاعرانی نظیر ناصر خسرو قبادیانی، سنایی، قوامی رازی، اثیر أخسیکتی، خواجوی کرمانی، ابن یمین، محمدبن حسام خوسفی و شاعران معاصری همانند خسرو احتشامی هونه گانی، افشین علاء، علیرضا قزوه، محمدکاظم کاظمی، عبدالجبار کاکایی، محمدجواد غفورزاده شفق، سعید بیابانکی و بهمن صالحی اشاره کرد.

علی موسوی گرمارودی در همان سال‌های انتشار کتابش سبک نگارش «به کوتاهی آه، به بلندای ماه» را همانند کتاب «داستان پیامبران» دانست و گفت:، اما تفاوت این کتاب با «داستان پیامبران» در این است که در آنجا زیر نویس‌ها را به پایان کتاب منتقل کرده‌ام، ولی در «به کوتاهی آه، به بلندای ماه» مباحث مهم را به صورت پی‌نگاشت با تفسیر بیشتری آورده‌ام.

نویسنده کتاب برای نگارش این اثر تحقیقی ابتدا از منابع شیعی استفاده کرده، اما هر جا که علمای اهل سنت با موضوعی موافق بودند، مرجع‌ها را ذکر کرده است. کتاب «به کوتاهی آه، به بلندای ماه» از انتشارات قدیانی است، که اولین‌بار در سال ۱۳۹۲ روانه بازار شد.

در بخشی از کتاب آمده است: علی، خاموش سر به زیر افکنده بود و هیچ نمی‌گفت. نمی‌دانست چرا جمله‌هایی که در راه به ذهن سپرده بود تا به پیامبر بگوید، اکنون همه از ذهن او پاک شده بودند و نمی‌دانست چه باید بگوید. ناگزیر همچنان سر به زیر و ساکت باقی ماند. پیامبر از شرمی که در چهره علی موج می‌زد و نگاهی که به زیر افکنده بود، بی‌درنگ دریافت که علی چرا نزد او آمده است، با لبخندی شیرین‌تر از عسل، از علی پرسید: شاید به خواستگاری فاطمه آمده‌ای؟ تمام چهره‌اش از شرم سرخ شد و تنها توانست بگوید: آری!

منبع: باشگاه خبرنگاران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا