بدرقه بیتا فرهی زیر باران با آوازخوانی علی زند وکیلی / سلام ما را به مهرجویی و شکیبایی برسانید

پیکر بیتا فرهی بازیگر سینمای ایران زیر بارش باران پاییزی و با آوازخوانی علی زند وکیلی به سمت خانه ابدی بدرقه شد.

جمعی از هنرمندان سینمای ایران برای وداع با بیتا فرهی که دو روز قبل از دنیا رفت، امروز ۷ آذر ماه به خانه سینما خیابان وصال آمدند.

رخشان بنی‌اعتماد، داریوش فرهنگ، لیلا حاتمی، سهیلا رضوی، عزیز ساعتی، شهره سلطانی، منوچهر شاهسواری، اندیشه فولادوند، فرخ نعمتی، لاله اسکندری، آزیتا موگویی، شایسته ایرانی، سام قریبیان، همایون ارشادی، بهاره افشاری، پژمان بازغی، ستاره اسکندری، علی دهکردی(مدیرعامل خانه سینما)، ساره بیات، اکرم محمدی، کوروش سلیمانی،احترام برومند،سعید خانی، مجید توکلی، و… از جمله حاضران در این مراسم بودند.

پیکر این بازیگر پیش از حضور در خانه سینما برای آخرین وداع به منزلش برده شده بود.

این مراسم پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم با اجرای ستاره اسکندری شروع شد.

قرائت بیانیه انجمن بازیگران توسط کوروش سلیمانی / بانوی سینمای ایران از قطار پیاده شد

او در همان ابتدا از کورش سلیمانی برای قرائت بیانیه انجمن بازیگران سینمای ایران دعوت کرد که در بخشی از این بیانیه آمده بود: بانوی سینمای ایران بیتا خانوم فرهی هم از قطار پیاده شد. هنوز مشغول تسلیت برای این بازیگر بودیم که خبر درگذشت پروانه معصومی رسید.

در این بیانیه اشاره شده بود که برای درک عمق تلخی این چند سال باید نام کسانی که از دنیا رفته‌اند مرور شود.

سپس اسامی هنرمندانی از امین تارخ گرفته تا داریوش مهرجویی نام برده شد.

همچنین در بیانیه آمده بود: شمایل زن روشنفکر و مدرن ایران را در بیتا فرهی می‌شد دید. در نخستین تجربه بازیگری اش در «هامون» مهشید را عالی بازی کرد تا سینما او را کشف کند. او به بیشتر آثار سینماگران صاحبان تفکر دعوت شده بود و مردم‌داری در کنار هنرمندی، شخصیتی ماندگار از او ساخت.

سلام ما را به خسرو شکیبایی و آقای مهرجویی برسانید.

پیام مسعود کیمیایی برای درگذشت بیتا فرهی

مسعود کیمیایی هم متن کوتاهی را برای درگذشت بیتا فرهی فرستاده بود که اسکندری آن را قرائت کرد.

کیمیایی در یادداشت خود با تشبیه درگذشت بیتا فرهی به ریزش برگی از درخت به همکاری خود با این بازیگر در سینما (فیلم اعتراض) اشاره کرده بود.

داریوش فرهنگ: این چه سوگ وحشتناکی است که سراغ ما آمده است

در ادامه داریوش فرهنگ با حضور در جایگاه و با بیان اینکه «یکی از جان‌های شیفته هنر پر کشید و رفت» گفت: بانوی خاص سینما، پس از درگذشت یا سلاخی سینماگری دیگر (داریوش مهرجویی) از دنیا رفت.این چه سوگ وحشتناکی است که سراغ ما و علاقه‌مندان سینما آمده است؟ کار ما این شده که به جای زندگی از مرگ و به جای نور و روشنایی از تاریکی صحبت کنیم. مگر این دل پاره پاره شده ما چقدر توان دارد؟

این کارگردان و بازیگر افزود: بیتا فرهی به واقع بانوی خاص سینما بود. به عکس‌هایش‌ نگاه کنید، انگار از ازل برای سینما ساخته شده بود. چه خوب وارد سینما شد و چه بد از بین ما رفت.

فرهنگ با اشاره به اینکه چند روز قبل از فوت بیتا فرهی به بیمارستان و عیادت او رفته بود، یادآور شد: خیلی توان صحبت نداشت ولی ‌با ایما و اشاره پرسید که اوضاع سینما چطور است؟! و جویای وضعیت بود. او از من خواست که کار کنیم چون تا شقایق هست زندگی باید کرد.من قدردان کسانی هستم که در شرایط سخت آلودگی و سرما و این همه رنج و مشقت و نیز در دوران کرونا کار کردند و کار می‌کنند تا روح کسانی همچون بیتا فرهی شاد باشد. قدردان همکارانی هستم که اجازه نمی‌دهند پرچم این کار روی زمین باشد.

لیلا حاتمی: بیتا فرهی مثل هنرپیشه‌ها نبود 

پس از داریوش فرهنگ، لیلا حاتمی دیگر بازیگری بود که به جایگاه دعوت شد و او پیش از هر چیز به مهسا قریشی (دختر بیتا فرهی) تسلیت گفت.

لیلا حاتمی با تسلیت به خانواده بیتا فرهی، خانواده سینما و نیز دوستداران سینما، متنی را که نوشته بود خواند.

او گفت: «من شانس همکاری و دوستی با خانم فرهی را داشتم اما قبل از اینکه با هم کار کنیم با هم دوست شدیم. نمی‌دونم چطوری با آدم‌ها دوست می‌شد اما همه چیز طبیعی و عادی بود. من به بیتا، تو می‌گفتم.

خانم فرهی مثل هنرپیشه‌ها نبود، نه توی فیلم نه بیرون فیلم. خانم فرهی زن بود، همان زنی که برای مردها، زن‌ها و بچه‌ها، زن است. وقتی در «هامون» دیدمش من رو یاد مادری انداخت که هر بار به مدرسه می‌آمد، بچه‌ها می‌دویدند تا در اطرافش باشند. زنی که با ورودش در سکوت، هیاهو می‌شد. افتخارآمیز بود، شکننده، باصلابت، نجیب، شیک پوش، معطر، تمیز، متواضع، سر به زیر با عینک آفتابی و لب‌هایی که انگار می‌خندید. آیا خجالتی بود؟ نمی‌دونم.

با صفا و بی‌ریا بود. خصوصی‌ترین مسائل و عواطف رو با ظرافت می‌توانست به زبان بیاره. با او اصل مطلب در جریان بود بی هیچ تعجبی.

غرور بیتا نمی‌دونم از کجا بود. فکر کنم اصلاً نبود. انگار حواسش اصلاً به این موضوع نبود.

فکر کردن به او و حالت‌هاش اشکم رو در میاره. یک انسان واقعی حواس جمع بود. من رو یاد وضعیت انسانی خودمون می‌اندازه وقتی واقعاً فقط انسان هستیم و حواسمون جای دیگری نیست. به نظر من بیتا همینطوری بود.»

سهیلا رضوی از جای خالی بیتا فرهی گفت

سهیلا رضوی هم در ادامه متنی کوتاه را به یاد این بانوی سینما خواند و گفت: او مثل اسمش بیتا بود و دریغ که من دیگر شاهد حضورش نیستم.

این بازیگر که همسایه بیتا فرهی هم هست از درگذشت‌ این بازیگر ابراز تاسف کرد و از جای خالی‌اش گفت.

علی دهکردی: سینما این همه تاب از دست دادن ستاره‌هایش را ندارد

علی دهکردی هم که برای اولین بار به عنوان مدیرعامل خانه سینما در مراسمی حاضر شده بود، در سخنانی بیان کرد:‌ بانوی سینمای ما، بیتای عزیز ستاره‌ای بود که در آسمان بود و هست. از درگذشت او متاسفم واز طرف تمام کسانی که در سینما کار می‌کنند، تسلیت می‌گویم. سینما این همه تاب از دست دادن ستاره‌هایش را ندارد، هر چند باید تاب بیاوریم.

او گفت: سخت است که هنوز خبر درگذشت بیتا فرهی را هضم نکرده بودیم، خبر رفتن خانم پروانه معصومی را هم شنیدیم.

مهسا قریشی: مادرم عاشق خاک ایران بود / هیچ‌گاه گلایه نکرد

در بخش پایانی این مراسم و در شرایطی که بارش باران ناگهان شدت گرفت، مهسا قریشی (فرزند بیتا فرهی) نیز با حضور در پشت تریبون با تشکر از کسانی که او را همراهی کرده‌اند، گفت: مادرم عاشق خاک ایران بود و با همه ناملایمات عاشق کارش بود. او با وجود شرایط سخت و ناعادلانه کارش، هیچ گاه گلایه نکرد.

مهسا قریشی افزود: مادرم با تصمیم خودش خواست که از فرانسه به ایران برگردد، چون می‌خواست کنار مردم باشد و حتی نمی‌خواست در قطعه هنرمندان دفن شود و می خواست بین مردم خاک شود. او باران را خیلی دوست داشت و شاید الان باران هم برای او می‌بارد.

در پایان مراسم و پیش از آنکه نماز میت زیر باران خوانده شود ، علی زند وکیلی ترانه «رفتی و ندیدی» را آوازخوانی کرد.

سپس پیکر بیتا فرهی که قرار است در کنار مادرش در قطعه ۷۹ بهشت زهرا به خاک سپرده شود، به این مکان منتقل شد.

بیتا فرهی که طی چند هفته گذشته به دلیل عارضه ریه و قلبی در بیمارستان دی بستری بود، ظهر ۴ آذر ماه از دنیا رفت.

هم‌اکنون سریال «سرزمین مادری» با بازی بیتا فرهی در حال پخش است.

«هامون»، «برادرم خسرو»، «دوران عاشقی»، «در انتظار معجزه»، «خاک آشنا»، «خون بازی»، «خانه ای روی آب»، «اعتراض»، «کیمیا»، «بانو»، «لامینور» و.. از جمله فیلم‌های سینمایی است که بیتا فرهی در آنها به ایفای نقش پرداخته است.

بیتا فرهی متولد سال ۱۳۳۷ بود و در سن ۶۵ سالگی از دنیا رفت.

این خبر تا پایان مراسم به روز رسانی شده است.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا