ورود «جستارهایی در اخلاق عدالت کیفری و جرم شناسی» به بازار نشر

کتاب «جستارهایی در اخلاق عدالت کیفری و جرم شناسی» نوشته امیر مرادی نویسنده و پژوهشگر اخلاقِ عدالت کیفری و جرم شناسی، توسط نشر میزان منتشر و راهی بازار نشر شد.

کتاب «جستارهایی در اخلاق عدالت کیفری و جرم شناسی» نوشته امیر مرادی نویسنده و پژوهشگر اخلاقِ عدالت کیفری و جرم شناسی، به تازگی توسط نشر میزان منتشر و روانه بازار نشر شده است.

مردای نویسنده این اثر درباره چگونگی شکل گیری این کتاب گفت: آنچه در این کتاب، گردآوری شده، برخی پژوهش های او مرتبط با اخلاق کاربردی و حرفه‌ای در گستره حقوق کیفری و جرم شناسی، ذیل شاخه اخلاق عدالت کیفری و جرم شناسی است، که طی دوازده سال گذشته در قالب پژوهش، نوشتار، و سخنرانی در فصلنامه ها و مجامع علمی کشور، به مناسبت های گوناگون ارائه شده است.

این پژوهشگرِ اخلاق عدالت کیفری و جرم شناسی، افزود: با توجه اهمیت گرایش و سرفصل اخلاق عدالت کیفری و جرم شناسی در دنیا و نیز به فقر ادبیاتِ اخلاق مذکور در کشورمان، بر آن شده که برخی از مهم‌ترین پژوهش هایش که در این زمینه به صورت انفرادی و نیز با مشارکت برخی نویسندگان، تصنیف و تالیف نموده است را در راستای سهولت دسترسی دانشجویان و پژوهشگران این عرصه، در این مجموعه با ویرایش، دخل و تصرف و به روز نمودن؛ تدوین و بازنشر نماید؛ او اضافه کرد پیشتر – طی یک دهه گذشته، دو کتاب با عناوین اخلاق حرفه ای در گستره کنشگران حقوق کیفری (۱۳۹۷) و اخلاق حرفه ای جرم شناسان رهیافت تطبیقی (۱۴۰۱) را با نشر میزان به زیور طبع آراسته است.

وی افزود: کنشگران این گستره در موقعیتی قرار دارند که تصمیمات و عملکردشان تاثیرات اجتماعی مهمی دارد؛ بنابراین وظایف و مسئولیت های حرفه ای ایشان، از دو بُعد فردی و سازمانی، حائز اهتمام و شایسته تحلیل است.

این قاضی دادگستری گفت: همواره در نوشتن، به این پرسش‌ها که نوشتن چیست؟ برای چیست؟ و برای کیست؟ اهتمام داشته‌ام و این اواخر علاوه بر سعی در فهم و عامل بودن به پاسخ آن پرسش‌ها، به شناخت و انتقال اندیشه نیز می‌اندیشم. طیِ تجربه زیسته آکادمیک و قضایی‌اش همواره سعی داشته است با نگرش به آینده در زمینه پژوهشی و مورد علاقه‌اش اخلاق عدالت کیفری و جرم شناسی پژوهش کرده و به صورت تخصصی آموخته‌ها و تجربیاتش را با لحاظ وحدت مطالب، بنویسد تا در آینده آن را به صورت مجموعه مقالات ارائه نماید تا سبب توسعه ادبیات اخلاق موصوف، و به تبع زمینه تدوین اسناد جامع اخلاقی در گستره کنشگران این عرصه، فراهم شود؛ بنابراین مخاطبان محترم: پژوهشگران و دانشجویان حقوق، اخلاق و فلسفه، و سازمان های مرتبط با قانون گذاری، دادرسی، پژوهش در زمینه جرم شناسی، با مطالعه این مجموعه مقالات، وحدت مدنظر بین آن نوشتارها را درک خواهند کرد.

وی افزود: در این اثر، در پِیِ اخلاقی نقادانه است که بر اخلاقی زیستن و اخلاقی رفتارکردن صاحب منصبان این عرصه و سازمان هایشان، و حرفه‌هایشان متمرکز باشد؛ نه اخلاقی که عملکرد ایشان را مورد داوری قرار دهد و سعی در القاء و ترویج اندیشه رشد، پیشرفت و توسعه اخلاقیِ ایشان در گستره مذکور دارد.

ساختار این اثر، با لحاظ نظام حقوقی ایران، در قالب چهارده فصل، ذیلِ سه بخش: یک اخلاق کاربردی؛ شامل اخلاق باور، کیفی بودنِ مقررات، تنگناهای اخلاقی، دروغ مصلحت امیز، مسائل اخلاقی شکنجه، اخلاقِ عدالت ترمیمی، و سند جامع اخلاقی مددکاری اجتماعی در نظام عدالت کیفری؛ دوم اخلاق حرفه‌ای، شامل اخلاق حرفه ای قانون گذاری کیفری، اخلاق حرفه ای قضات، اخلاق حرفه ای جرم شناسان، و اخلاق حرفه ای نظارت؛ سوم تحلیل حقوقی و اخلاقی جرم تقلب در تهیه آثار علمی؛ تنظیم شده است. این کتاب در ۳۸۴ صفحه توسط نشر میزان عرضه شده است.

نوشته های مشابه