چگونه کتاب بخریم؟

کتاب، کتاب، کتاب. وای از کتاب برای کتابخوان وقتی قیمت یک کتاب 200 صفحه‌ای معمولی 100 هزار تومان را رد کند؛ فشار اقتصادی یک طرف، خماری و اعتیاد به خرید کتاب هم البته باز همان طرف. اینکه از کجا متاع خوب با قیمت مناسب پیدا کنیم و کتاب‌های جدید را به کتابخانه عزیز دلمان اضافه کنیم دیگر وجدانی می‌رود یک طرف دیگر. همان‌طور که در شماره قبل مطالعه فرمودید قیمت کتاب شده است رخشی که افسار گسیخته باشد، همینقدر غیر قابل مهار. اینجاست که ما به خودمان گفتیم بیاییم تجربیات خویشتن را در زمینه یافتن کتاب‌های قیمت قدیم و ارزان با شما به اشتراک بگذاریم تا شما بعدش بروید و هر آنچه را ما جارو نکردیم بردارید و ببرید. اگر اهل کتاب خریدن هم نیستید حواستان را جمع کنید و خوب این متن را بخوانید چون به هر حال یک روزی یک جایی و در یک شرایطی که فکرش را هم نمی‌کنید این گنج و گهر و دانش به کارتان خواهد آمد. بسم الله!

یافتن حضوری کتاب‌ها با قیمت عهد دقیانوس
برای این کار باید کمربندهایتان را خوب ببندید و این ربطی به سختی و آسانی کار ندارد بلکه صرفاً این شرط احتیاط است برای بیرون رفتن از منزل، بعد از این مرحله تازه می‌رسیم به اصل کار که رفتن به کتابفروشی است. در کتابفروشی یافتن کتاب‌های قیمت قدیم چند اصل اساسی دارد. اول: به بخش کتاب‌های مورد علاقه خودتان می‌روید. دوم: چشمانتان را تیز می‌کنید و قفسه‌ها را خوب و با دقت نگاه می‌کنید. سوم: از راه‌حل‌هایی که در ادامه گفته شده استفاده کنید.
شما قسمت عطف و همچنین روی کتاب را در میدان دید خود دارید. کتاب‌هایی که مدت‌هاست در قفسه مانده‌اند به احتمال بالاتری عطف کهنه‌ای دارند، همچنین به دلیل کم حرکت بودن کتاب در طولانی مدت روی کاغذهای کتاب گرد و خاک زیادی نشسته که گاهی باعث تغییر رنگ آن قسمت کتاب می‌شود. با استفاده از این راه حل می‌توانید کتاب‌های خوبی پیدا کنید.
معمولاً ناشران هر چند سال یکبار طرح جلد یا اصطلاحاً یونیفورم کتاب را تغییر می‌دهند. شما اگر خوره کتاب باشید به احتمال زیاد انواع یونیفورم‌ها را به خاطر دارید، اگر کتابی در قفسه‌ها دیدید که طرح جلد قبلی ناشران در آن استفاده شده به احتمال زیاد به یک کشف بزرگ نائل شده‌اید. همچنین کتاب‌بازها معمولاً یکی دو تا کتابفروشی محبوب دارند که بیش از بقیه به آنجا سر می‌زنند و با پرسنل‌اش رفاقتی پیدا می‌کنند. یک کتاب‌باز درست و حسابی از این موقعیت نهایت استفاده را برده و به فروشنده‌ها می‌سپارد که کتاب‌های قیمت قدیم را برای او نگه دارند.
راه حل چهارم مراجعه به کتابفروشی‌های محلی است. اینجا منظور از محلی یعنی کتابفروشی‌هایی که در راسته کتابفروشان یک شهر قرار ندارند. باور بفرمایید چنین کتابفروشی‌هایی معدن کتاب‌های قیمت قدیم هستند. حیف که نمی‌خواهم پاتوق‌های خودم در این زمینه را لو بدهم وگرنه دو سه تا از این بهشت‌های برین را خدمتتان معرفی می‌کردم.
پنجمین روش این است که با کتابفروشی‌های شهرهای دیگر، مخصوصاً شهرستان‌ها تماس بگیرید، به شما قول می‌دهم که این کار موقعیت‌های زیادی را در برابر شما خواهد گشود.
به عنوان ششمین و آخرین روش هم توصیه می‌کنم در جریان باشید. برخی کتابفروشی‌ها که اخیراً تعدادشان رشد هم پیدا کرده قفسه قیمت ‌قدیم و کتاب ارزان در کتابفروشی قرار داده‌اند یا کتاب‌های قیمت قدیم خود را در صفحات مجازی به مخاطبان علاقه‌مند معرفی می‌کنند. اگر خوب حواستان را جمع کنید عاقب بخیر می‌شوید.

گنج‌یابی به صورت آنلاین
برای یافتن کتاب ارزان قیمت به صورت آنلاین نیازی به بستن کمربندهایتان ندارید، بلکه لازم است فاصله مناسبی بین چشم خود و صفحه نمایشگر قرار دهید و زمان کافی برای جست‌و‌جو بگذارید. یافتن کتاب‌های قیمت قدیم به صورت آنلاین هم مانند نمونه حضوری اصول مخصوص به خودش را دارد. اول: باید تعداد مناسبی فروشگاه آنلاین رسمی را بشناسید. دوم: باید به تعداد خوبی کتابفروشی آنلاین که صفحاتی در فضای مجازی دارند دسترسی داشته باشید. سوم: باید حوصله کنید و به راه‌حل‌های زیر عمل کنید.
در ابتدا کتابفروشی آنلاین را باز کرده و بر اساس دسته‌بندی موضوعی به بخش مورد علاقه خود می‌روید. با استفاده از فیلترها می‌توانید جست‌و‌جوی خود را به نشر یا نویسنده‌های خاص محدود کنید. سپس چینش کالاها را بر اساس ارزان به گران می‌چینید و به گشت و گذار در بین این کتاب‌ها می‌پردازید. خود من در سال 1400 یک بار 20 کتاب را به قیمت حدود 100 هزارتومان خریدم. 20 کتابی که رمان‌ها و داستان‌هایی درست و حسابی بودند.
روش دوم هم باز مربوط به همین فروشگاه‌هاست، گاهی مواقع می‌توانید یک کتاب خاص را با چند قیمت مختلف در فروشگاه‌های اینترنتی پیدا کنید و احتمالاً یکی از اینها حتماً قیمت قدیم هستند. البته توجه داشته باشید که اگر قیمت خیلی غیرقابل باوری در یک سایت دیدید، ابتدا صحت و سقم آن را بررسی کنید چون ممکن است که قیمت به روز نشده باشد و شما رکب بخورید.
روش سوم را می‌توان روی روش اول و دوم هم سوار کرد و امکان استفاده جداگانه از آن هم وجود دارد. شما می‌توانید با کمی جست‌و‌جو کدهای تخفیف فروشگاه‌های اینترنتی مختلف را پیدا کنید و با استفاده از آن هزینه خرید خودتان را پایین بیاورید، حالا فرض کنید کتاب قیمت قدیم و ارزان پیدا کنید و کد تخفیف هم بزنید، چه شود!
روش چهارم به آنلاین‌شاپ‌های مجازی مربوط است، این بازار فضایی است که جان می‌دهد برای یافتن انواع کتاب ارزان و باکیفیت از سراسر کشور. خوبی این بازارها این است که حتی کتاب‌های کمیاب و نایاب هم با احتمال بالا بالاخره جایی در این میان پیدا خواهند شد. برای جست‌و‌جو هم کافی است به صفحات مختلف سر بزنید، کتاب‌ها را ببینید و قیمت‌ها را به دست آورید. یا اگر کتاب خاصی مد نظر دارید با استفاده از هشتگ عنوان کتاب یا نویسنده آن را در بین پست‌های موجود جست‌و‌جو و پیدا کنید. اینطوری می‌شود یک بغل کتاب خرید، جوری که حال خوبش مدت‌ها با شما بماند.

سخن آخر…
کتاب گران است، بازار نشر نحیف است، خریدار کتاب هم تحت انواع فشارهای اقتصادی است، همه حق دارند ناراضی باشند و هیچ‌کس هم نمی‌تواند خودش را از تقصیر در ایجاد چنین بازار ملتهبی مبرا کند. اما آنچه باقی خواهد ماند عشق به مطالعه است. پس خوب بخوانید، ارزان و با کیفیت. والسلام!

منبع: ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا