دستاورد مالی تعاملات حمید فرخ نژاد / 500 هزار دلار

حمید فرخ‌نژاد روز گذشته با انتشار ویدئویی گفت جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره مسکو در سال ۲۰۰۵ را برای بازی در فیلم طبل بزرگ زیر پای چپ بازپس خواهد داد و حمله روسیه به اوکراین را وحشیانه خطاب کرد. این ویدئو از چند جنبه مختلف نیاز به یک توضیح ضروری است.

‌فرخ‌نژاد فیلم طبل بزرگ زیرپای چپ را فیلمی ضدجنگ توصیف کرد و محتوای این فیلم را در مقام بازیگر به عنوان نگرش خود توصیف کردکه برای آن جایزه بهترین بازیگر جشنواره مسکو را دریافت کرده است. لازم به یادآوری است که فرخ‌نژاد در مقام نویسنده و کارگردان فیلمی به نام سفرسرخ را نویسندگی و کارگردانی کرده است که با محوریت جنگ است. پس ادعای ضدجنگ بودن با توجه به کارنامه فرخ‌نژاد با چالش‌هایی مواجه می‌شود.

موضوع‌گیری حمید فرخ‌نژاد در شو اینستاگرامی ضد روسی‌اش باور پذیر نیست. بازیگر فیلم استرداد در این فیلم، نقش افسر ارتشی را با بیشترین تعامل با ارتش روسیه بازی می‌کند، محتوای استرداد نقض کننده بیانیه ایشان است. ایشان در فیلم استرداد چهارصد و هشتاد میلیون تومان (زمانی دلار هزار تومان بود) دریافت کرده یعنی ۴۸۰ هزار دلار برای بازی در این فیلم دستمزد گرفته است. ضمن اینکه از همان جشنواره مسکو بیست هزار دلار جایزه نقدی دریافت کرده‌اند. در واقع جایزه سینمایی روسی و فیلم استرداد با محتوای ذکر شده پانصدهزار دلار آورده مالی برای ایشان داشته است.

با محاسبه ارسال ماهی ۱۰هزار دلار برای خانواده در ایالات متحده که خودشان پیشتر در گفت‌وگویی به آن اشاره کردند، ایشان در تعاملات محتوایی روسی خود توانسته‌اند، هزینه ۵۰ماه خانواده(چهارسال و دوماه) را تامین کنند. با تولید این فیلم در روسیه، حضور در کرملین و جایزه مسکو تعاملات هنری با روسیه دست کم ۵۰۰هزار دلار برای ایشان آورده مالی داشته است.

آیا این شو اینستاگرامی ضد روسی تصویر اپوزیسیون بودن در سیستم، نزدیک شدن به پروژه‌های سینمایی بزرگ با دستمزدهای نجومی دولتی شبیه استرداد را تقویت می‌کند؟ چون تجربه در سینما نشان می‌دهد هرچقدر سینماگری اپوزیسیون‌تر باشد، پروژه‌های دولتی بیشتری نصیبش می‌شود.

منبع: روزپلاس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا